Hoe voorkom je botsingen bij de invoer van nieuwe treinbeveiliging?
Om het treinverkeer te kunnen regelen en aanrijdingen te voorkomen, wordt de aanwezigheid van een trein op het spoor gedetecteerd. Dit gebeurt door het spoor op te delen in baanvakken en per baanvak de aanwezigheid van een trein te controleren.
Een nieuw europees systeem zorgt via een continue radioverbinding ervoor dat treinen nagenoeg op remwegafstand achter elkaar kunnen rijden. Echter, dit systeem werkt nog niet, vanwege het ontbreken van een betrouwbare treinbreukdetectie.
Omdat de machinist eventuele treinbreuk niet altijd merkt, kan dan ook niet worden gegarandeerd dat er geen treinstel is afgebroken. Een achterblijvend treinstel wordt dan niet gedetecteerd, waardoor een volgende trein hier op botst.
De uitdaging is om een oplossing te bedenken welke garandeert dat een eventuele treinbreuk wordt ontdekt, zodat een achterop komende trein niet in botsing komt met een 'afgebroken' treindeel van zijn voorganger. Weet jij hiervoor een oplossing? Alle voorwaarden waaraan je oplossing moet voldoen lees je in de hele Battebeschrijving.
€ 5.000,-
Uitslag bekend