Hoe stimuleren we jongeren van 12-15 jaar om meer gebruik te maken van het culturele cursusaanbod?

In de Provincie Zuid-Holland zijn er tal van mogelijkheden voor jongeren om hun culturele talent te ontdekken en te ontwikkelen, zoals theater, dans en muziek. De Provincie Zuid-Holland wil dit aanbod nog beter onder de aandacht brengen bij de doelgroep en meer van hen stimuleren om deel te nemen aan het culturele cursus- en projectaanbod. 

 

Het is vooral belangrijk om aan het begin van de middelbare schooltijd jongeren te betrekken bij het culturele cursusaanbod. Het gaat dan om de leeftijd 12-15 jaar. Als we ze op die leeftijd inspireren om gebruik te (blijven) maken van het culturele cursusaanbod dan blijven ze vaak lange tijd actief met cultuur.

 

We focussen in deze challenge op het aanbod van de Popunie (popmuziek) en het Jeugdtheaterhuis (jeugdtheater) en Stichting Educatieve Orkest Projecten (SEOP) (symfonieorkest). Verderop kan je meer lezen over deze organisaties. Als de ideeën breder bruikbaar zijn is dat alleen maar mooi!

 

Aan jullie de uitdaging: hoe bereiken we jongeren van 12-15 jaar het beste en hoe inspireren we ze om gebruik te maken van het culturele (cursus)aanbod? 

 

 

Waar zijn we naar op zoek?

We zijn op zoek naar creatieve ideeën en nieuwe oplossingen om jongeren van 12-15 te bereiken en ze bekend te maken met het culturele aanbod van de Popunie, het Jeugdtheaterhuis en SEOP. Uiteindelijk willen we ze natuurlijk stimuleren om deel te nemen! Wat is daar volgens jou voor nodig? 

 

We zijn op zoek naar hele diverse ideeën, dus je mag zo breed en creatief mogelijk denken. Het mag van superklein tot groots! We willen er uiteindelijk wel graag mee aan de slag (wellicht samen met jullie?!) dus het liefst krijgen we ideeën die goed uitvoerbaar zijn. 

 

 

Jouw inzending (PDF bestand max 4 A4)

We vragen je twee onderdelen in je inzendingen uit te werken in maximaal 4 A4:

  1. Hoe kunnen we het beste het cursusaanbod onder aandacht van de jongeren brengen?
    Bedenk een creatief concept om het culturele cursusaanbod onder de aandacht te brengen van de jongeren (van 12-15)?!
  2. Hoe stimuleren we 12-15 jarigen om mee te doen met het jeugdcultuuraanbod? Op welke manier overtuigen we de jeugd dat ze zich echt moeten opgeven voor het aanbod van de Popunie, het Jeugdtheaterhuis en het symfonie orkest?

 

 

NB Probeer je inzending zoveel mogelijk te verduidelijken met afbeeldingen, visuals en/of schetsen. Filmpjes en andere media mogen ook. Zet die als link in de pdf.

 

 

Beoordelingscriteria

De concepten worden getoetst op de volgende punten:

  • Creativiteit: hoe krijg je dit op een innovatieve en aansprekende manier voor elkaar.
  • Impact: hoe goed verwachten we dat het zal werken.
  • Uitvoerbaarheid: hoe gemakkelijk en duur is het om uit te voeren.

 

 

Prijzengeld

Het totale prijzengeld is € 5.000,- en wordt verdeeld onder de beste 5 inzendingen. De verdeling is als volgt:

  • 1e prijs € 2.000,-*
  • 2e prijs € 1.250,-*
  • 3e prijs € 1000,-*
  • 4e prijs € 500,-*
  • 5e prijs € 250,-*

*De genoemde bedragen zijn netto bedragen en zal gegarandeerd worden uitgekeerd.

 

Naast het prijzengeld is er ook €10.000,- uitvoeringsbudget beschikbaar als er hele goede ideeën tussen zitten. Uitkering hiervan is niet gegarandeerd. Geef het dus vooral aan als je het leuk zou vinden om betrokken te worden bij het implementeren van jouw idee! Ook culturele / creatieve bureaus zijn van harte welkom om mee te doen.

 

 

Timeline

  • 14 december 2018: Lancering challenge 
  • 14 december - 10 februari 2019: Inschrijfperiode.
  • 11 februari - 25 februari: Beoordelen pitches.
  • 26 februari: uitslag bekend

 

 

Achtergrondinformatie

Popunie (link) staat voor talentontwikkeling en speelt een actieve rol in de gehele popmuziek keten. De Popunie realiseert een structureel optreedcircuit in Rotterdam  en Zuid-Holland voor lokale popmuzikanten, van de humuslaag tot aan de top, en werkt hierbij samen met broedplaatsen, starters, nieuwe initiatieven, kleine podia en festivals. De Popunie faciliteert en promoot optredens van lokaal talent en organiseert zelf projecten, ontwikkelingstrajecten, showcases en workshops. Het meest relevant voor de doelgroep 12-15 jaar is het project de Kunstbende Zuid-Holland: Kunstbende organiseert jaarlijks de talentenjacht voor jongeren tussen de 13 & 18 jaar. De wedstrijd wordt in 2018 voor de 28ste keer georganiseerd. Jongeren kunnen meedoen in de categorieën Muziek, DJ, Fashion, Theater, Film, Dans, Taal en Expo. Popunie organiseert en faciliteert de Zuid-Hollandse voorronde.

 

Het Jeugdtheaterhuis (link) wil voor kinderen en jongeren stimuleren theater tot een zinvol deel van hun leven te maken. Een huis bieden waar theater wordt gemaakt, waar deuren en ramen wijd open staan en het uitzicht veelkleurig is. Want de podiumkunsten vormen een onuitputtelijke bron om te leren. Het gaat over de mens en over de vraag hoe deze zich verhoudt tot zichzelf en zijn omgeving. Zelfontplooiing en creativiteitsontwikkeling dragen niet alleen bij aan een persoonlijke groei en zingeving, maar ook aan culturele diversiteit, sociale samenhang, cultureel burgerschap en zelfs aan de culturele activering van de stad en provincie. Het Jeugdtheaterhuis geeft lessen, maakt voorstellingen en organiseert een groot aantal kunsteducatieve projecten zowel in het binnen- als buitenschools circuit.

 

Stichting Educatieve Orkest Projecten (SEOP) heeft als doel kinderen en jongeren van verschillende culturele achtergronden kennis te laten maken met muziek, met als uitgangspunt het symfonische orkest. De stichting wil vier doelen bereiken:

  • het vernieuwen van muziekeducatie in Nederland door middel van educatieve orkestprojecten
  • het uitbreiden van het aantal educatieve concerten in Nederland
  • het bevorderen van de toegankelijkheid van concerten, onder andere door deze naar kleinere (wijk)zalen en kleinere gemeenten te brengen
  • een programmering speciaal gericht op alle jonge mensen in onze multiculturele samenleving

De stichting wil deze doelstellingen bereiken door middel van een direct contact van kinderen / jongeren met een beroepsorkest en zijn musici, dit in samenwerking met scholen en muziekonderwijsinstellingen, theaters en musea, ouders en leraren.

 

 

Wedstrijdreglement

Download HIER het wedstrijdreglement van deze challenge die naast de gebruikersvoorwaarden van Battle of Concepts van toepassing zijn op deze Challenge.

 

Heb je vragen die je graag zou willen stellen? Dat kan via de discussiepagina!

Uitslag Challenge Provincie Zuid-Holland bekend: Hoe stimuleren we jongeren van 12-15 jaar om meer gebruik te maken van het culturele cursusaanbod?

27 februari 2019

De provincie Zuid-Holland, Popunie, Jeugdtheaterhuis en Stichting Educatieve Orkest projecten (SEOP) willen graag dat zoveel mogelijk kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur en hun culturele talent kunnen ontwikkelen. Met name de groep  jongeren van 12- 15 jaar is soms lastig te bereiken, juist voor deze groep zijn we op zoek naar slimme en creatieve ideeën om hun te interesseren voor cultuur en voor het (cursus)aanbod van Popunie, Jeugdtheaterhuis en SEOP.

 

Daarom schreef de provincie een challenge uit met de vraag:

Hoe stimuleren we jongeren van 12 -15 jaar om meer gebruik te maken van het culturele cursusaanbod?

 

Daaronder zaten twee deelvragen:

  • Hoe kunnen we het beste het cursusaanbod onder de aandacht brengen van de jongeren
  • Hoe stimuleren we 12-15 jarigen om mee te doen met het jeugdcultuuraanbod

 

Juryrapport:

De jury bestond uit de directeur Popunie, directeur Jeugdtheaterhuis en een medewerker van de provincie Zuid-Holland.

 

Het aantal inzendingen van 94 heeft de jury zeer positief verrast. Hiermee is een schat aan inspirerende  ideeën naar voren gekomen. De jury merkt op dat in alle inzendingen wel een verrassend idee of inzicht stond, soms ging het om tips die eigenlijk zo toe te passen zijn, soms bevatten de inzendingen een wat breder plan van aanpak om  jongeren te bereiken. 

 

De jury heeft eerst een selectie gemaakt van de meest uitgewerkte inzendingen en is vervolgens aan de slag gegaan op grond van de volgende criteria:

  • creativiteit, innovatie en aansprekendheid; 
  • impact hoe goed verwachten we dat het gaat werken
  • hoe gemakkelijk en duur is het om het uit te voeren.
     

Als algemene trends zag de jury terug in de inzendingen:

  • Gebruik de (digitale) kanalen / social media waar jongeren gebruik van maken (bijv. instagram), 
  • maak gebruik van influencers, de voorbeelden voor de jeugd, vloggers als ambassadeurs.
  • Zorg voor een wedstrijd of spelelement om jongeren te bereiken.
  • Zorg voor flexibiliteit in het aanbod, sluit daarbij aan bij nieuwe cultuuruitingen van jongeren zoals vloggen.
  • Ga naar de plek waar alle jongeren in die leeftijdsgroep zich bevinden: de scholen.
  • Houd rekening met het feit dat deze groep ergens bij wil horen en soms in een ónzekere ’periode verkeert.  

 

 

De top 5!

 

Nr. 1. Kunstkaravaan van Bram Bassa en Chiara Palsgraaf
Een reeks minicolleges, workshops rondtrekkend langs  middelbare scholen in Zuid-Holland.

 

Toelichting jury: het idee om naar de scholen toe te gaan met een cultuuraanbod is meerdere malen genoemd. Het idee om naar scholen te gaan is goed. In deze bijdrage sprak de creativiteit aan, er wordt een link gelegd met het imago van cultuur (verbinden oude en nieuwe cultuur, zelfs een relatie met erfgoed), social media en ingezoomd op de wensen van jongeren.

 

 

Nr. 2. Vlog your way in van Lenka Boswijk
Inzetten van influencers (bijv. vloggers, inspirerende voorbeelden) om o.a. het aanbod van Popunie, Jeugdtheaterhuis en SEOP onder de aandacht te brengen. Daarnaast had de inzending oog voor het vervolg (outreach) naar scholen.

 

De jury vindt dit een mooie heldere manier om op een eigentijdse manier het aanbod via deze ambassadeurs onder de aandacht te brengen.  It all starts with that one motivational vlog!:)

 

 

Nr. 3 Ben of ken jij Sem? van Tycho Vermeulen, Pim Schaaf, Rob Hasselo en Gido Mudde
Deze inzending wil met een specifieke campagne op voornaam de doelgroep activeren om naar Popunie, Jeugdtheaterhuis of SEOP te gaan en het cultuuraanbod onder de aandacht te brengen.

 

De jury vindt het een goed voorbeeld van een creatieve en directe campagne om de doelgroep te bereiken. Een mooie marketingmethode.

 

 

Nr. 4  Cultuur onweerstaanbaar maken voor de jeugd van Eva van den Bergh
Deze inzending bevat vele ideeën en zoemt in op de 3 organisaties op 3 onderdelen:

1. het culturele aanbod vernieuwen: hoe kun je inspelen op trends (You tube, Netflix)

2. jongeren bereiken via social media; artiesten inzetten, winacties

3. samenwerkingen aangaan met bedrijfsleven.

 

De jury vindt dit een heel creatieve bijdrage van een een jongere (18), die nog dicht bij de doelgroep staat. Het biedt met de ideeën, die soms nog niet echt uitgewerkt zijn, wel diverse tips en aanknopingspunten om verder te gaan.

 

 

Nr. 5 Paradepaardjes van Wessel Kruijer
In deze inzending wordt eerst op zoek gegaan naar een aantal jongeren vanuit verschillende doelgroepen  op middelbare scholen die op cultuurverkenning gaan en via vlogs en andere kanalen hun ervaringen delen en zo andere jongeren bereiken en stimuleren om kennis te maken met cultuur.

 

De jury vindt het een mooi concept om jongeren als ambassadeurs in te schakelen en op zoek te gaan naar de doelgroep op scholen. Deze methode sprong er daarom uit.

 

 

 

Alle inzenders worden heel hartelijk bedankt voor hun inzendingen en inspirerende ideeën!

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 10 februari 2019
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 5.000,-

Ontvang updates

share challenge

30 shares

Challenges

Alle challenges