Bedenk/ontwerp een nieuwe inlaatconstructie voor een vispassage!

 
Voor haar vispassages is Waterchap Vechtstromen op zoek naar een slimme inlaatconstructie die bij genoeg water automatisch een gat opent van 30*30 en deze bij te weinig water automatisch weer dicht. Momenteel bestaan er al enkele systemen, maar dit kan beter!
Aan jou de uitdaging om met een beter idee te komen waarmee Waterschap Vechtstromen haar vispassages in de toekomst op efficiëntere en goedkopere wijze kan openen en afsluiten. 
 
  
Prijzengeld Brainstorm Battle:
1e prijs: 350,- euro!
2e prijs: 200,- euro
3e prijs: 100,- euro
4e t/m 10e prijs: 50,- euro
  
Bij een Brainstorm Battle mag je zoveel concepten inleveren als je zelf wilt. Houd er wel rekening mee dat je concept kort en bondig wordt gepresenteerd op maximaal 1 A4.
  
Voor een succesvolle deelname adviseren wij om de (rand)voorwaarden van deze Battle goed door te lezen, regelmatig de nieuwe voorbeeldconcepten te bekijken en het Battle Blog te lezen.
 

Guido Molenaar: 09-12-2013
Mag de opening gelijk opengaan met de stijging van het waterniveau of moet deze echt pas open 'springen' wanneer het waterpeil 5cm is gestegen?

Waterschap Vechtstromen: 10-12-2013
Hoi Guido, We willen graag dat de passage een zo groot mogelijk deel van de tijd functioneert. Als de opening deels open is zal deze de waterstroom gaan “knijpen”, de passage bepaald namelijk (middels het ontwerp) het debiet. De opening is slechts bedoeld om hem open of dicht te zetten. Het zelfde debiet probeert zich bij een geknepen inlaat door een kleinere opening te wringen waardoor de snelheid omhoog gaat (Q=v*A) en het waterpeilverschil gaat stijgen. Beide effecten, naast het feit dat de opening kleiner is, zijn nadelig voor de migratie van vis. In deze situatie lekt er dus wel water weg door de passage, maar is de vis passeerbaarheid gering. Voor optimaal gebruik van het beschikbare water ten behoeve van passeerbaarheid bij lage debieten heeft het dus de voorkeur om meer met een open/ dicht systeem te werken dan met een systeem met een lange overgangssituatie. Enige vorm van overgang is daarbij overigens niet uitgesloten. Succes met je deelname!

Julius Prins: 18-01-2014
Wat is ongeveer het verschil tussen het winter- en het zomerpeil?

Waterschap Vechtstromen: 19-01-2014
Hoi Julius, het verschil is ongeveer 20 tot 40 cm. Succes!

1e prijs

Bakje water halen

2e prijs

Twee emmertjes water

3e prijs

Horizontaalkleppen

Top 10

Het Gewicht van Water

Top 10

Water = Gewicht

Top 10

Zwaartekracht als hefboom

Top 10

Kleppen

Top 10

Een tandje minder

Top 10

Kracht van water

Top 10

Aluminium ruitvormige deur op drijfkracht en tandwielen

Titel concept
Ontvangstdatum
Bakje water halen
17-01-2014
14:56
Twee emmertjes water
18-01-2014
18:09
Horizontaalkleppen
19-01-2014
17:42
Het Gewicht van Water
17-01-2014
17:07
Water = Gewicht
18-01-2014
12:19
Zwaartekracht als hefboom
19-01-2014
14:53
Kleppen
19-01-2014
23:06
Een tandje minder
18-01-2014
20:49
Kracht van water
19-01-2014
21:52
Aluminium ruitvormige deur op drijfkracht en tandwielen
19-01-2014
22:34
Zinkende drijver
15-01-2014
10:35
Zwaartekracht
17-01-2014
05:14
Waterkracht inlaatconstructie
09-12-2013
22:10
Fish-flow
24-12-2013
08:22
Inlaatconstructie
12-12-2013
22:05
Lucht Compressie
19-01-2014
10:40
Magneetsluis
19-01-2014
17:52
Een eenvoudige en nauwkeurige oplossing...
19-01-2014
18:39
waterwip
19-01-2014
18:43
Waterrad
19-01-2014
22:45
Vispassage volumedebiet
12-12-2013
19:21
Waterschans
24-12-2013
14:02
Val-Drijfklep
18-01-2014
13:11
Zelfwerkende vispassage A
18-01-2014
22:26
Zelfwerkende vispassage B
18-01-2014
22:28
Waterrad als motor
19-01-2014
13:59
De klep van Columbus...
19-01-2014
16:15
De Koekoekspoort
19-01-2014
21:47
vispassage
19-01-2014
23:54
Er zijn (nog) geen updates geplaatst.

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 20 januari 2014
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 1.000,-

Ontvang updates

share challenge

26 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!