Bedenk een creatieve en spraakmakende bewustwordingscampagne: hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich welkom voelt in de sport?
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan sporten of bewegen in een inclusieve omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en in staat is om op zijn of haar niveau en naar eigen wensen en behoeften te sporten. Die omgeving is er nu helaas lang niet overal. Daarom hebben wij ons met 9 partijen in het Nationaal Sportakkoord verbonden in de alliantie 'Sporten en bewegen voor iedereen' om te werken aan het wegnemen van ervaren belemmeringen om te gaan of te blijven sporten. Wij zoeken daarbij jullie hulp!
Helaas voelt niet iedereen zich welkom in de sportwereld. Dat kan zijn doordat bijvoorbeeld hun leeftijd, seksuele geaardheid, gender, fysieke of mentale gezondheid, etnische achtergrond, sociale positie of iets anders een rol speelt. Sportaanbieders zijn zich hier vaak niet van bewust. Daardoor nemen ze ook geen maatregelen. Dat willen wij met jullie hulp gaan veranderen!
Een meer inclusieve sportwereld is belangrijk. Ongeveer 47% van alle Nederlanders voldoet aan de beweegrichtlijnen en 57% sport wekelijks. Een aantal groepen duikt echter aanzienlijk onder deze percentages, zoals mensen met een beperking, mensen in armoedesituaties en mensen met een migratie-achtergrond. Het belang van sportdeelname is voor deze groepen in een aantal opzichten nog groter dan voor de gemiddelde Nederlander vanwege de positieve effecten van sport en bewegen op (onder andere) de gezondheid en het opdoen van sociale contacten.
Een van de stappen om een inclusieve sportwereld te bereiken is werken aan de bewustwording bij de sport- en beweegaanbieders en ondersteuners. Die laten we inzien wat mensen allemaal kunnen en welke mogelijkheden er zijn, ondanks de belemmeringen die worden ervaren. We willen sport- en beweegaanbieders laten inzien dat het normaal is dat er binnen een vereniging of binnen een sport- en beweegactiviteit verschillende mensen met plezier samen kunnen sporten en bewegen.
Wij zijn op zoek naar concepten voor campagnes die voor deze bewustwording zorgen en zo bijdragen aan een inclusievere sportwereld. Het beste concept willen wij in de praktijk brengen. Daarvoor is €75.000,- uitvoeringsbudget beschikbaar!
Dus ben jij een marketeer/ reclamemaker / conceptontwikkelaar (in spé), hebben jullie binnen je eigen sportvereniging een geweldig campagneplan dat je ten uitvoer wil brengen, of ben je gewoon ongelofelijk creatief? Pak dan deze kans en ga aan de slag!
Wat is er te winnen?
€15.000,- prijzengeld
Uit alle inschrijvingen worden maximaal 10 partijen uitgenodigd om een live pitch te komen geven op de directie Sport van VWS. De beste 3 daarvan winnen ieder €5.000,- om hun campagne verder uit te werken.
€75.000 uitvoeringsbudget
Uit de drie plannen van aanpak wordt één winnaar gekozen die de campagne in uitvoering kan gaan brengen. Hiervoor is €75.000,- beschikbaar. Lees de voorwaarden in het wedstrijdreglement voor meer informatie.
Promotie
Wij zetten als alliantiepartners (zie achtergrondinformatie beneden) ons netwerk in om de beste oplossingen (en jullie als bedenker) verder onder de aandacht te brengen!
Waar zijn we naar op zoek?
De alliantie 'Sporten en bewegen voor iedereen' is op zoek naar (concepten voor) campagnes die bij kunnen dragen aan de bewustwording bij sport- en beweegaanbieders. Met als doel dat iedereen zich welkom voelt in de sport en dat sporten voor iedereen die mee wil doen ook mogelijk is. We zijn op zoek naar een campagne die echt tot impact en verandering leidt.
De campagne moet zich richten op de aanbieders van sport- en beweegmogelijkheden (verenigingen, sportscholen, ongeorganiseerde sport, openbare ruimte, etc.). Denk daarbij ook aan de mensen binnen organisaties: medewerkers, trainers, vrijwilligers, coaches, bestuurders, etc. Ook sportondersteuners, zoals buurtsportcoaches zijn een interessante doelgroep.
Hebben jullie al een partij (sportvereniging, gemeente, etc) waarmee jullie het project willen uitvoeren als we jullie campagne uitkiezen voor (een deel) van het uitvoeringsbudget? Fantastisch, dat zien we graag!
Heb je vragen? Stel ze hier.
Waar zijn we niet naar op zoek?
Jouw inzending
Jullie inzending (max 6 A4 / 18 slides) moet bestaan uit de volgende onderdelen:
Het concept moet in pdf-format worden geüpload (max. 10MB) – video’s, voorbeeld websites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. Het mag uiteraard ook de vorm van een slide deck hebben.
Beoordelingscriteria
Timeline
Pitch insturen
Wedstrijdreglement
Download HIER het wedstrijdreglement van deze challenge die naast de gebruikersvoorwaarden van Battle of Concepts van toepassing zijn op deze challenge.
Heb je vragen die je graag zou willen stellen? Dat kan via de discussiepagina!
Achtergrondinformatie
Eventuele cijfers over doelgroepen die belemmeringen ervaren zijn te vinden in de kennisbank van het Kenniscentrum Sport.
Nationaal Sportakkoord 'Sport verenigt Nederland'
Vertegenwoordigers van de sport, gemeenten, bedrijven, maatschappelijke organisaties en VWS tekenden in 2018 het Nationale Sportakkoord ‘Sport verenigt Nederland’. Doel van het Sportakkoord is om te zorgen dat iedere Nederlander met plezier een leven lang kan sporten en bewegen. Innovaties bieden enorme kansen voor de maatschappelijke opgaven die voortkomen uit de ambities van het Sportakkoord. Om de impact van innovatie op het Nederlandse sportlandschap te vergroten, versterkt het Topteam Sport met haar programma Sportinnovator de innovatieve as van het Sportakkoord. Het Sportakkoord heeft zes ambities. Met de innovatiechallenge 'Bewegen in de openbare ruimte' bevordert VWS de ambitie ‘Inclusief sporten & Bewegen’: iedere Nederlander kan een leven lang plezier beleven aan sporten en bewegen. Inclusief sporten en bewegen is vanzelfsprekend. Ambitie is om belemmeringen vanwege leeftijd, fysieke of mentale gezondheid, etnische achtergrond of sociale positie weg te nemen.
Binnen de ambitie 'inclusief sporten & bewegen' werken 9 partijen samen in een alliantie:
Nynke Visser: 10-06-2019
Willen jullie een concept voor alle doelgroepen? (Mensen met beperking/mensen onder de armoede grens/ouderen? Of is een doelgroep specifiek concept ook denkbaar?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 12-06-2019
Dag Nynke, een doelgroep-specifiek concept is wel denkbaar maar we zoeken naar een concept dat een zo groot mogelijke impact heeft, en dus bij voorkeur een idee waarmee bewustwording over het belang van inclusief sporten voor alle doelgroepen wordt bereikt!
Benjamin Bijman: 22-06-2019
We zijn allemaal mensen en mijn idee is dat we eerst naar ons zelf kijken da naar de ander we hebben allemaal rechten en die moeten we nakomen respecteer elkaar en wees gezellig accepteer iedereen in je buurt zelfs een zwerver dit was mijn antwoord gr Benjamin
Bart van Liempd: 02-07-2019
Is het ook mogelijk om als organisatie een concept in te dienen? Na het lezen van de spelregels is me dat niet helemaal duidelijk.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 02-07-2019
Beste Bart, Dat is zeker mogelijk. Vriendelijke groet, Steven Menke - Battle of Concepts
Diederik Hoffland: 02-07-2019
In onderstaande alinea wordt er gepraat over 'laten we inzien wat mensen allemaal kunnen en welke mogelijkheden er zijn, ondanks de belemmeringen die worden ervaren'.
Welke mogelijkheden worden hiermee bedoeld? Hetgeen wat de overheid doet voor de verschillende doelgroep? Kunnen jullie voorbeelden geven van mogelijkheden en belemmeringen?
"Een van de stappen om een inclusieve sportwereld te bereiken is werken aan de bewustwording bij de sport- en beweegaanbieders en ondersteuners. Die laten we inzien wat mensen allemaal kunnen en welke mogelijkheden er zijn, ondanks de belemmeringen die worden ervaren. We willen sport- en beweegaanbieders laten inzien dat het normaal is dat er binnen een vereniging of binnen een sport- en beweegactiviteit verschillende mensen met plezier samen kunnen sporten en bewegen."
mieke couwenberg: 03-07-2019
Hoi Ik zag dat je je niet met meer dan 4 personen in kunt schrijven voor de challenge. Als je met meerdere partijen van te voren een afspraak wil maken om mee te werken aan de op te zetten campagne mag je die dus niet inschrijven als het er meer als 4 zijn?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 03-07-2019
Dag Mieke, De limiet van 4 is alleen voor de namen die vermeld kunnen worden bij de inschrijving. Je gehele team mag groter zijn. Vriendelijke groet, Steven Menke - Battle of Concepts
Daan Wessels: 05-07-2019
Ik heb een vraag over het uiteindelijke budget. De haalbaarheid van de campagne is namelijk een belangrijk beoordelingscriterium. In de opdracht wordt een paar keer het woord pilot gebruikt. Kunnen we met de €75.000,- euro een pilot gaan draaien die vervolgens kan worden opgeschaald? Of moet de campagne daarmee al op maximaal bereik uitgevoerd worden?
Sanne Knoben: 08-07-2019
Toffe challenge! Kunnen jullie meer info geven over de voetnoot dat elk concept na de inzending een CC0 licentie krijgt toegewezen? Dank!
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 08-07-2019
Dag Sanne, De CC0 licentie is standaard op Battle of Concepts en voorziet er in dit geval voornamelijk in dat de winnende inzendingen vrij hun inzendingen verder kunnen uitwerken en uiteindelijk een of meerdere inzendingen in gerealiseerd kunnen worden zonder dat een stuk overlap met een (niet winnend) concept dat in de weg staat. Het kan namelijk natuurlijk altijd voorkomen dat één of meerdere concepten dezelfde ideeën bevatten, maar dat de ene een betere uitwerking heeft en daarom verkozen wordt. Heb je nog aanvullende vragen neem dan gerust even contact op via 030 227 09 82. Vriendelijke groet, Steven Menke - Battle of Concepts
Sanne Knoben: 08-07-2019
helemaal duidelijk, dank!
Daan Wessels: 10-07-2019
Beste Steven of collega, zouden jullie mijn vraag van 5 juli nog kunnen voorzien van een antwoord? Alvast bedankt.
Elianne Visser: 13-07-2019
Er staat dat je 5000 euro kan winnen om je campagne verder uit te werken. Wat wordt er verstaan onder deze 'verdere uitwerking'?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 15-07-2019
@Diederik: Het gaat om de mogelijkheden die er zijn voor mensen met een beperking om op hun manier en niveau te sporten en bewegen. Belemmeringen zijn er op verschillende niveaus, zoals fysieke (denk aan drempels in gebouwen) of sociale. Hier is veel over te vinden op de kennisbank van het Kenniscentrum Sport.
@Daan, Elianne: We zijn in deze challenge op zoek naar de beste drie ideeën. Die drie krijgen de prijs van €5.000 mede om dat idee uit te werken naar een uitvoerbaar plan voor een campagne, waarvoor we je een opdracht t.w.v. €75.000 voor kunnen geven.
Rien van Haperen: 15-07-2019
Ik krijg uit de spelregels niet helemaal mee of er een kostenraming bij de inzending moet worden opgenomen en zo ja, of deze slaat op het ontwikkelen van het concept dan wel dat deze betrekking heeft op het uitvoeringsbudget. Graag reactie.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 15-07-2019
Dag Rien, een kostenraming is (nog) niet direct nodig. Voor het ontwikkelen van het concept tot uitvoerbaar plan is de prijs van €5.000 beschikbaar, in dat uitvoerbare plan is een kostenraming voor de uitvoering (max €75.000) wel nodig. Het is dus wel van belang dat je idee binnen het uitvoeringsbudget uitvoerbaar kan worden gemaakt.
Willem van Rooij: 16-07-2019
Is er een database van alle sportverenigingen beschikbaar? Zo ja, over welke gegevens beschikt men? NAWTE?
Britt van Gils: 06-08-2019
Goedemorgen! Wij zijn erg benieuwd naar de uitslag. Wanneer kunnen we dit verwachten?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 06-08-2019
Dag Britt, we hebben gisteren alle feedback op de concepten in het systeem gezet, dit moet nog even gecheckt worden op juistheid en dan wordt er zo snel mogelijk over gecommuniceerd. Nog heel even geduld dus :)
sinan kilic: 17-10-2019
Sporten daar begint de vriendschap
Tommy Hendriks: 02-01-2020
Goede middag, zijn de ingezonde concepten inzichtelijk voor geinteresseerden? Ik ben momenteel bezig met een duurzame / inclusieve opdracht voor een groot sportcentrum in Nederland en ben op zoek naar goede en vernieuwende concepten die we kunnen implementeren bij de locatie.
Alle deelnemers hebben via de mail terugkoppeling op hun inzending ontvangen.
Wel meegedaan en niets gezien (ook niet in spambox)? Stuur dan een mailtje naar info@battleofconcepts.nl