Sinds 2017 is de merkclaim van het merk Vodafone (onderdeel van VodafoneZiggo): The future is exciting. Ready? Doel van deze positionering is om de consument te laten ervaren wat er met moderne technologieën allemaal mogelijk is. Met het Vodafone netwerk verbinden wij niet alleen mensen, maar ook apparaten met elkaar en met het internet. Hierbij spreken we van ‘The Internet of things’.
Vodafone verkoopt binnen de Business to Business markt al geruime tijd de IoT producten die focussen op slim gebruik van ons mobiele netwerk voor andere dan conventionele doeleinden. Denk hierbij aan een sensor aan de staart van een koe die automatisch een SMS naar de boer stuurt wanneer de koe op het punt staat te bevallen. Of denk aan een auto leaseconstructie met vier deelnemers waardoor het nu mogelijk is om een Porsche met vrienden te delen. Door het Vodafone netwerk houdt deze Porsche zelf bij hoeveel iedere deelnemer verbruikt. Dit moet natuurlijk ook mogelijk zijn voor de Business to Consumer (B2C) markt!
Vodafone wil graag samenwerken met startups en scale-ups die oplossingen, producten en diensten voor de consumentenmarkt hebben én die gebruik maken van het Internet of Things principe.
De producten of diensten moeten een duidelijke benefit voor de gebruiker hebben. Denk bijvoorbeeld aan een tracker met een lange batterijduur waarmee een boot op afstand in de gaten gehouden kan worden en een seintje geeft wanneer er water in de boot ligt of deze gaat bewegen. Mogelijke kenmerken van IoT zijn:
Hiermee wordt het mogelijk om een always-on connectie te realiseren. De mogelijkheden daarvan zijn eindeloos, je kan bijvoorbeeld sensoren uitlezen zoals temperatuur of luchtvochtigheid, tracken, taggen, viewen etc.
De gepitchte oplossing(en) moeten het leven van consumenten makkelijker & exciting maken, het moet een duidelijk voordeel aan de gebruiker leveren en voor groot publiek relevant zijn. Geen idee is te gek! De oplossing moet wel realistisch genoeg zijn om daadwerkelijk te kunnen maken en verkopen.
Gaan jullie de uitdaging aan en willen jullie je startup een voorsprong geven door samenwerking met Vodafone? Stuur dan jullie pitch in en maak kans op een pilotsamenwerking!
Dit is een challenge op ons Starthubs.co platform.
Meer informatie en meedoen op Starthubs.co
Waar zijn we naar op zoek?
De oplossing moet het leven van onze klant makkelijker en meer exciting maken, gebruik maken van ons mobiele netwerk en een specifieke IoT toepassing zijn. Het moet haalbaar zijn om deze oplossing te vermarkten. Hiervoor moet de oplossing technisch gezien al werken (prototype) en moet de oplossing kostentechnisch interessant zijn (vanuit de klant gezien) en een reële businesscase hebben. Bij voorkeur kost het product onder de €300 consumentenprijs. Het gebruik van een simkaart (en dus het netwerk van Vodafone) een harde voorwaarde. Het product blijft van jullie.
Wat is er te winnen?
Voorwaarden deelname
Bekijk de challenge op Starthubs.co!
- Starthubs is een initiatief van Incredible Crowds BV -