Vroeger kon je alleen telefonisch een afspraak maken bij de huisarts, maar tegenwoordig bieden huisartsen tal van diensten online aan via een portal. In deze portals kun je zelf een afspraak met je huisarts plannen, herhaalmedicatie bestellen, een samenvatting van je dossier inzien, en specifiek, voor bijvoorbeeld diabetici, je meetwaarden bijhouden.
Huisartsen zijn zelf al enige tijd gewend om gegevens digitaal te registreren in een huisartsinformatiesysteem, maar het is nog relatief nieuw om patiënten inzicht te geven in hun dossier en digitaal met hen te communiceren. Dat merken we aan de manier waarop deze portals nu ingericht worden.
De partijen die deze portals ontwerpen en maken doen dit vooral voor zorgverleners, zoals huisartsen die hiervoor betalen. Er wordt dan voor de patiënt een portal ontwikkeld dat gebaseerd is op het huisartsinformatiesysteem. In de praktijk leidt dit tot portals die perfect aansluiten bij het huisartsinformatiesysteem, maar qua gebruiksvriendelijkheid vaak achter lopen omdat er geen rekening is gehouden met de behoeften en wensen van de patiënten. Dat zien we dan ook in de lage frequentie waarmee deze portals worden gebruikt door patiënten.
Wij denken dat dit onder andere aan twee dingen zou kunnen liggen. Enerzijds zou het kunnen dat patiënten bepaalde functionaliteiten missen, en het daarom niet gebruiken. Anderzijds zijn de functionaliteiten mogelijk niet op de juiste manier in het platform geïntegreerd, waardoor het voor de patiënt niet fijn is om ermee te werken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze twee redenen zijn. Dit is zonde omdat zo’n online zorgportal veel kan betekenen voor zowel de patiënt als huisarts! Meer achtergrond over deze problematiek vind je in deze blog.
In deze Battle dagen we je daarom uit om de online patiënt portals van huisartsen te innoveren. Wat kan er beter qua gebruiksvriendelijkheid en/of design en welke functionaliteiten zouden er toegevoegd moeten worden? We zijn op zoek naar verbeteringen waar de patiënt echt op zit te wachten, zoals tijdwinst, inzicht in gezondheid, wegnemen van onzekerheid, etc. Wat kun jij bedenken? We zijn heel benieuwd!
Bekijk de volledige opdrachtomschrijving en voorwaarden van de challenge
Prijzen:
1e Prijs: € 1000,-
2e Prijs: € 750,-
3e Prijs: € 400,-
4e Prijs: € 250,-
5e Prijs: € 100,-
Bovengenoemde bedragen zijn netto! Er zal dus geen kansspelbelasting over deze bedragen worden ingehouden (in tegenstelling tot andere Battles op deze website).
Belangrijk:
- Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept
- Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën
- Lees hier 10 tips voor het schrijven van een winnend concept
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan
Steffie Heesakkers: 05-08-2016
Mag je meerdere concepten insturen bij deze battle?
Vilans: 08-08-2016
Hoi Steffie, je mag meerdere concepten insturen!
Abel Gerrits: 07-09-2016
Is de battle puur gericht op portals voor alleen huisartsen? Of mag je ook denken aan overkoepelende concepten waarin meerdere soorten zorg (waaronder huisartsenzorg) gecombineerd worden in één portal? Zoals al meer gebeurd bij de Keten Informatie Systemen...
Vilans: 07-09-2016
We zijn op zoek naar oplossingen voor patientenportalen voor mensen die bij de huisarts komen. Als je kunt aantonen dat een integratie met andere systemen voor deze mensen een reden kan zijn om meer gebruik te maken van het patientenportaal; dan zijn die ideeën uiteraard welkom.
Saskia Hoogenberg: 11-09-2016
Ik probeer mijn concept op te sturen in een .pdf bestand alleen het lukt niet. Wat is hieraan te doen?
Vilans: 12-09-2016
Hoi Saskia, je kunt je concept in dat geval mailen naar info(at)battleofconcepts.nl
1e prijs
HA Portal
2e prijs
Mijngezondheid.nl
3e prijs
ZORGELOOS
4e prijs
Battle of Concepts - Doc65
5e prijs
Care Takers
Vilans is het kenniscentrum voor de langdurende zorg (vilans.nl). Vilans helpt zorgaanbieders, gemeenten en verzekeraars de langdurende zorg goed en betaalbaar te houden. We houden ons met allerlei thema’s bezig die voor de langdurende zorg (ouderenzorg, gehandicaptenzorg en zorg voor chronisch zieken) belangrijk zijn.
Een van de thema’s is eHealth: digitale en/of online zorg. Voor het project ‘Ken je klant’ zijn we op zoek gegaan naar vernieuwende inzichten op online zorg. Er zijn tal van manieren voor burgers/ patiënten/ cliënten/ mantelzorgers om online contact te hebben met zorgverleners. Maar het gebruik van bijvoorbeeld patiëntportalen in de huisartsenpraktijk is zeer beperkt.
Het doel van het project is om voor de eerstelijnszorg beter in beeld te krijgen wat mensen online zouden willen regelen. Als je deze vraag uitzet bij huisartsen of leveranciers van portalen, merken we dat zij het lastig vinden om echt nieuwe dingen te bedenken. Ook wordt er al snel vanuit bestaande systemen gedacht in plaats van behoeften. We denken dat dit anders kan en hopen zo een patiëntportaal te ontwerpen waar mensen echt op zitten te wachten.
Algemene feedback
Het was voor ons best spannend om mee te doen aan de Challenge als opdrachtgever. Je weet immers niet wat je kunt verwachten! In totaal hebben we 40 inzendingen ontvangen waarvan de kwaliteit zeer divers was. Van wat losse ideeën waarvan de toelichting ontbrak, tot aan compleet uitgewerkte en inspirerende concepten.
Vooral leuk voor ons om vaak ook bevestigd te krijgen wat we al dachten: veel mensen zijn niet bekend met patiëntportalen. Dus vooral ook de omgevingsverkenningen vonden we leuk om te lezen.
We hebben eerst zelf een selectie gemaakt en hebben de minst interessante concepten aan de kant gelegd. Toen hebben we een bijeenkomst georganiseerd met mensen met verschillende achtergronden (grafisch design, user experience, communicatie, consultancy, verpleegkundige). Daar hebben we een verdeling gemaakt van goede concepten en goede elementen in de verschillende concepten. Later hebben we dit weer voorgelegd aan een leverancier van een patiëntportaal.
Veel concepten zijn totaal concepten en hebben vaak wel een leuk idee voor één van de elementen in een patiëntportaal (zoals inloggen, afspraken maken etc.). Dat zijn bruikbare inzichten. Maar we werden vooral blij van de echt originele, haalbare en goed onderbouwde concepten die jullie inzonden!
De winnaars!
Op de eerste plaats eindigt HA Portal van Marieke de Boer. Marieke oppert de online patiënten portals van huisartsen te innoveren. De jury vond het een hele unieke insteek en mooi concept. Het idee om als kind al aansluiting te hebben bij een portaal is een originele aanvliegroute. Ook mooi om informatie te koppelen aan de behoefte van de leeftijd. Gefeliciteerd!
Een goede tweede vonden we MijnGezondheid.nl, van deelnemer Ruben Spelier. Eén portaal om alles rond je gezondheid te regelen. Origineel maar toch ook haalbaar, een goede combinatie. Veruit favoriet van tenminste één jurylid. Ook patiënten gaven vaker aan voor dit idee te kiezen.
Als derde eindigt Zorgeloos, van Ryanne Betgem. Onderbouwing met referenties. Goede inbreng voor het ontwerp zodat ook ouderen het kunnen lezen. Dit concept is voorgelegd aan patiënten. Opmerking: "De simpelheid van Zorgeloos spreekt mij aan. Zodat iedereen ook degenen die minder ervaren zijn met de computer ook hiermee aan de slag kunnen."
Ook het concept Doc65 van Stijn Folkers vonden we goed en daarom verdient die de vierde plaats. Het concept bevatte goed vooronderzoek met links naar portalen die we nog niet kenden. Verder een uitgebreid concept met echt leuke elementen erin.
Op nummer vijf komt Care Takers, van Marcel Klein Legtenberg. Een simpel en doeltreffend idee. Hierdoor heel goed haalbaar en ook zeker uniek!
Vervolg
We gaan met de concepten en ideeën in de praktijk kijken hoe we een zorggroep verder kunnen helpen. Daarnaast gaan we met leveranciers kijken hoe de inzichten kunnen worden vertaald en wat daar verder voor nodig is. Tevens worden op dit moment de winnende concepten voorgelegd aan patiënten om te kijken wat zij precies van meerwaarde vinden.
Eind dit jaar publiceren we de resultaten van ons project, waaronder deze challenge, via onze Vilans kanalen zodat organisaties die hiermee bezig zijn kunnen leren en geïnspireerd kunnen worden bij de opzet of uitrol van hun eigen portalen.
Bedankt!
Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken! We gebruiken jullie input om zorggroepen en leveranciers te inspireren om patiëntportalen op een andere manier te gaan bekijken en inrichten. Op die manier helpen we de zorg weer een stukje verder en dat is uiteindelijk waar het voor ons als Vilans natuurlijk om draait.
Wellicht tot een volgende keer!