Startup Challenge | Zelfrijdend Containerchassis

Stel je voor dat een container automatisch op zijn bestemming komt, zonder papieren vrachtdocumenten, zonder truck met chauffeur en op afstand gecontroleerd... 

Talking Logistics is een innovatieprogramma van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met marktpartijen, en heeft bovenstaand vergezicht omgezet in een concrete ambitie: een zelfrijdend containerchassis op de corridor Amsterdam/Rotterdam-Venlo dat in de nachtelijke uren, op afgekruiste wegvlakken op de openbare weg, op punt-punt-verbindingen gaat rijden

Heeft jouw startup een innovatieve oplossing die dit mede mogelijk kan maken? En wil jij meewerken aan dit project? Doe dan mee aan deze challenge en pitch jouw startup en oplossing!

Aanleiding van de challenge
De huidige logistiek dreigt letterlijk vast te lopen door wachtrijen bij terminals en depots, een groeiend tekort aan goed opgeleide chauffeurs en wet- en regelgeving (bijv. rust- en arbeidstijden). Trucks worden niet optimaal ingezet en het wegennet blijft ’s nachts onbenut. Tel daar de noodzakelijke investeringen om te kunnen voldoen aan bijvoorbeeld stringentere regelgeving op gebied van milieu en geluid bij op en het is overduidelijk dat de logistieke sector en de overheid voor een grote uitdaging staan. 

Een oplossing ligt in het stap voor stap toewerken naar autonoom en duurzaam transport. Dagelijks verschijnen er aankondigingen over autonoom rijdende trucks. Hierbij gaat het echter veelal om kleine trucks voor stadsdistributie en niet voor zwaar containertransport over grotere afstanden, gecombineerd met het automatisch laden en lossen op terminals.

Daarom wil Talking Logistics de haalbaarheid onderzoeken van een geautomatiseerde goederenstroomafhandeling in combinatie met geautomatiseerd, autonoom en duurzaam transport. Niet meteen voor de hele logistieke sector, maar als eerste voor containertransport op de corridor Amsterdam/Rotterdam-Venlo. Het basisidee is een zelfrijdend containerchassis (ZCC), analoog aan de AGV’s (Automated Guided Vehicles) op containerterminals, dat in de nachtelijke uren, op afgekruiste wegvlakken op de openbare weg, op punt-punt-verbindingen gaat rijden.

De keuze voor containervervoer ligt voor de hand. Eén van de voorwaarden voor geautomatiseerde afhandeling en autonoom transport is dat de keten volledig digitaal (dus papierloos) afgehandeld kan worden. De containerketen is al vergaand gedigitaliseerd en achterlandbestemmingen zijn vaak al ver van tevoren bekend. Bovendien zijn er al diverse bouwblokken beschikbaar of in ontwikkeling, die dit mogelijk kunnen maken (iShare, Blockchain, Open Trip Model, Talking Traffic diensten, e-CMR etc.). Ook de wet- en regelgeving is in toenemende mate klaar voor experimenten met dergelijke zelfrijdende concepten. 

Zelfrijdend Container Chassis (ZCC)
Onder een Zelfrijdend Container Chassis wordt een chassis verstaan dat in staat is om een beladen container (20, 40 en 45ft) te dragen en deze volledig geautomatiseerd en autonoom, op duurzame wijze, te vervoeren op de openbare weg onder speciale condities (o.a. toegewezen wegen, afgekruist wegvak respectievelijk aangewezen rijstrook, in de nacht, op afstand begeleid).

 

 

 


Meer informatie en meedoen op Starthubs.co

 

 

 

Wat is er te winnen?

Deelname aan deze challenge is voor startups om meerdere redenen interessant: 

  • Je maakt kans op een opdracht van maximaal €25.000,- om jouw oplossing te integreren in een testopstelling/prototype. 
  • Deze Startup Challenge is onderdeel van een grote ‘Design Battle’ waarop consortia van grote bedrijven en universiteiten kunnen inschrijven. Eén of twee consortia winnen een bedrag van maximaal €100.000,- om een prototype van een zelfrijdende container te ontwikkelen.  
    • We gaan kijken of jouw oplossing aansluit bij één van deze consortia zodat jouw startup ook onderdeel kan worden van één van deze consortia.
    • De prototypes van de verschillende consortia zullen getest worden. Afhankelijk van de resultaten zal één van de consortia worden geselecteerd om het prototype door te ontwikkelen tot een model, waarmee we daadwerkelijk op snelweg tussen Amsterdam/Rotterdam-Venlo kunnen gaan testen. 
    • Kortom: voor jouw startup een unieke kans om jullie oplossing verder door te ontwikkelen en zo onderdeel te worden van een ambitieus project!

 

Waar zijn we naar op zoek? 

De basis voor een zelfrijdende container is er al. Maar wat is er allemaal extra nodig om dit op de snelweg mogelijk te maken? We zijn op zoek naar startups/ bedrijven die op specifieke onderdelen innovatieve oplossingen kunnen bieden, waarmee we samen de ambitie van zelfrijdend (en duurzaam) containervervoer mogelijk kunnen gaan maken! 
 

Voorwaarden deelname 

  • Ingeschreven bij KvK.
  • Deelnemers moeten in staat zijn om binnen 3 maanden met een kwalitatief voldoende onderbouwd ontwerp te komen op tenminste één van bovengenoemde onderdelen.

 

Bekijk de challenge op Starthubs.co!

 

 

 

 

- Starthubs is een initiatief van Incredible Crowds BV - 

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 31 augustus 2018
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): Opdracht t.w.v. max. €25.000,-

share challenge

14 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!