SURFnet is onderdeel van de coöperatie SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland. We zorgen ervoor dat studenten, docenten en onderzoekers over de best mogelijke ICT-oplossingen beschikken, zodat zij beter kunnen samenwerken en hun talenten verder kunnen ontwikkelen.
Met SURFwireless, onze Wifi-as-a-Service dienst, zorgen we ervoor dat onderwijsinstellingen over de beste (indoor) wifinetwerken beschikken, zodat alle studenten, docenten en onderzoekers, overal en altijd binnen de onderwijsinstelling een excellente draadloze internetverbinding hebben.
Een bijkomend voordeel van deze wifinetwerken is dat ze interessante data kunnen opleveren. Eenmaal verbonden met het wifinetwerk kunnen we namelijk redelijk nauwkeurig meten waar apparaten zich binnen de instelling bevinden, hoe lang ze zich daar bevinden en waar ze zich naartoe bewegen.
Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om de bezetting van studieruimtes inzichtelijk te maken, te zien waar studiegenoten of docenten zich in het gebouw bevinden en om een indoornavigatie-app te maken.
Deze voorbeelden hebben voornamelijk een facilitair karakter. We willen onderzoeken wat er nog meer mogelijk is. Hoe zouden we deze indoorlocatiedata van studenten, docenten en onderzoekers kunnen gebruiken om het onderwijs en onderzoek te verbeteren? Hoe moeten we omgaan met de Privacy vraagstukken die hieruit voortkomen? We dagen je uit om hier met ons over mee te denken! Wat voor slimme dienst/app/toepassing kun je bedenken?
Prijzengeld
Het prijzengeld is in totaal €5.000,- en is vrij te besteden:
*Netto bedragen, zie toelichting in de voorwaarden.
Good te know
- Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept
- Lees ook het blog van Surfnet over Location Based Services
- Deelname staat open voor iedereen (studenten, creatieve (young) professionals, startups, etc.)
- Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan
Danielle Strijdhaftig: 10-07-2017
Hebben onderzoekers een studentenpas of een andere soort pas?
Surfnet: 10-07-2017
Hi Danielle. Dat kan per instelling verschillen. Maar meestal hebben onderzoekers een medewerkerspas. Vergelijkbaar met een studentenpas.
Danielle Strijdhaftig: 13-07-2017
In welke leeftijdsgroep zitten onderzoekers doorgaans?
Surfnet: 14-07-2017
De leeftijdsopbouw is divers. Wel veel jongeren. Je kunt de opbouw van leeftijd als een pyramide zien, waarbij de jongeren aan de basis staan.
1e prijs
Grip op je studie!
2e prijs
Brain-UMatch
3e prijs
4e prijs
KnowHow
5e prijs
De Samenloop van Omstandigheden
SURFwireless
Met de dienst SURFwireless, Wifi-as-a-service, van SURFnet zorgen we ervoor dat onderwijsinstellingen beschikken over de beste (indoor) wifinetwerken, zodat alle studenten, docenten en onderzoekers, overal en altijd binnen de onderwijsinstelling een excellente draadloze internetverbinding hebben.
Een voordeel van wifinetwerken is dat zij veel interessante data kunnen opleveren. Eenmaal verbonden is bijvoorbeeld je fysieke positie in een instelling goed te bepalen. Zo kan deze indoorlocatiedata worden gebruikt om de drukte te meten of als navigatiemiddel dienstdoen. Met deze Challenge waren we op zoek naar andere toepassingen die een meerwaarde hebben voor studenten, docenten en/of onderzoekers.
Veel goed uitgewerkte concepten
Over het algemeen waren we heel positief en verrast over de uitgewerkte concepten. In een groot deel van de concepten was duidelijk veel tijd gestoken en de bedachte toepassingen wisten ons geregeld te verrassen. Ook uit de concepten buiten de top5 hebben we veel inspiratie en inzicht in andere toepassingen kunnen halen. Ons viel op dat veel van de ideeën in twee groepen waren te verdelen: “Het bij elkaar brengen van vraag en kennis” en “Waar kan ik mijn medestudenten en/of docent vinden”.
We hebben de beoordeling in twee delen gesplitst. Eerst zijn we met drie juryleden door alle inzendingen heen gegaan. Daarbij is gekeken naar originaliteit, impact, haalbaarheid en de uitwerking van het concept. Hier is een “shortlist” van 10 concepten uitgekomen. Vervolgens hebben we met een vijftal juryleden eerst individueel en vervolgens, met veel discussie, gezamenlijk de volgorde bepaald.
De uitslag!
Tijdens de jurybijeenkomst hebben we de top 5 vastgesteld:
Nummer 1: Grip op je studie!
Leuk concept van Sjors van der Beek waarbij locatie gebaseerde (LBS-)technologie wordt gebruikt om studenten een analyse te laten maken rondom hun studiegedrag. Dit eventueel afgezet tegenover studenten die een hoger cijfer behalen.
Nummer 2: Brain-Umatch
Een concept van Gaby Lutgens waarbij studenten die al iets verder zijn anderen kunnen helpen en elkaar middels LBS kunnen vinden.
Nummer 3: BIL
Leuk visueel uitgewerkt concept van Myrthe Schols en Pascal Boekee met allerlei toepassingen die gecombineerd het leven van de student op de campus veraangenamen.
Nummer 4: KnowHow
Leuke variant op het “vraag koppelen aan kennis” waarbij een beloningssystematiek is ingebouwd met micro-payment. Een concept van Steven van Duin.
Nummer 5: De samenloop van omstandigheden
Out-of-the-box idee van Jonas van Stam waarbij LBS wordt ingezet om analyses te maken over het verloop van ontruimingsoefeningen en deze daarmee te verbeteren.
LBS, het vervolg
Ons belangrijkste doel was om inzicht te krijgen in wat er allemaal mogelijk is met locatie gebaseerde toepassingen in het onderwijs en onderzoek. Daar heeft deze Challenge enorm aan bijgedragen. Komend jaar willen we ons gaan richten op het verder uitwerken van de LBS-toepassingen en hebben we tot doel gesteld om minimaal één van de concepten verder uit te werken tot een toepassing die ook daadwerkelijk in het onderwijs gebruikt kan gaan worden. Er is nog geen keuze gemaakt welke toepassing dit zal zijn. Graag doen we dit in samenwerking met een onderwijsinstelling.
Graag willen we afsluitend alle deelnemers hartelijk danken voor hun inzet bij deze Challenge. Zoals eerder vermeld waren we erg onder de indruk van alle uitgewerkte concepten en heeft het ons veel nieuwe inzichten en ideeën opgeleverd.