Slim inzetten van studiedata
Hoe kunnen we studiedata slim inzetten om jouw studieverloop en het onderwijs te verbeteren
Aanleiding
In jouw dagelijks leven geef jij continu (onbewust) jouw data aan allerlei commerciële en publieke partijen. Denk maar eens aan alle (social media) apps op je telefoon, je video streaming gedrag op internet, de bonuskaart van de Appie, je fitbit of smartwatch, de Strava sportprestatie tracker, het inchecksysteem bij de sportschool, en nog veel meer! We gaan er graag vanuit dat deze partijen op een integere manier omgaan met die data, zo ontstaan er immers ook vele gebruiksverbeteringen en innovaties.
Ook onderwijsinstellingen zijn op deze manier bezig met het verzamelen en analyseren van (studie)data met als doel om toepassingen te bedenken die de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bijvoorbeeld data over jouw aanwezigheid in lessen en colleges, dat zal je bekend voorkomen, maar wat dacht je van al jouw klik- en kijkgedrag tijdens online studieactiviteiten, en dat in combinatie met resultaten en cijfers. Er lopen verschillende initiatieven waarin medewerkers en docenten al aan de slag zijn gegaan met data analyses en oplossingen, maar sluiten deze genoeg aan bij de visie van studenten?
De uitdaging
SURF, de ict-coöperatie van onderwijs en onderzoek, ziet vele mogelijkheden voor het inzetten van studiedata, zolang dat gebeurt op een betrouwbare en positieve manier voor alle betrokkenen. Daarom dagen we via deze challenge studenten (mbo, hbo, wo) en recent afgestudeerden uit om hun visie en ideeën over het (slim) toepassen van studiedata met ons te delen. Welke voor- én nadelen zie jij in het gebruik van studiedata? En welke slimme toepassing(en) op basis van studiedata kun jij bedenken? Wat gaat jou en je studiegenoten echt verder helpen?
Doe mee met de challenge en maak kans op de hoofdprijs van €2.500 of één van de andere geldprijzen!
Voorbeelden van het gebruik van studiedata
Door het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van en over data van studenten en hun context, proberen we te begrijpen hoe studenten leren en de leeromgeving waarin dit plaatsvindt te verbeteren. Dit noemen we ook wel learning analytics. Er zijn al vele experimenten gestart om met studiedata het onderwijs te verbeteren.
Enkele voorbeelden:
- Cijfers en activiteit in de digitale leeromgeving kunnen worden gebruikt om studie-uitval te voorspellen.
- Het aanbod van lesmateriaal kan worden aangepast op het niveau en gedrag van studenten. Op basis van bijvoorbeeld de mate waarin video’s worden bekeken, leermateriaal wordt gebruikt, of wordt ingelogd, krijgt de docent een indicatie van wat lastige onderwerpen zijn voor studenten.
- Proactieve begeleiding voor studenten die dreigen achter te raken t.o.v. studiegenoten door vroegtijdige signalering.
- Studenten krijgen inzicht in hoe zij het doen ten opzichte van medestudenten.
- Andere inspiratiebronnen:
Waar zijn we naar op zoek?
Bovenstaande voorbeelden van toepassingen van studiedata zijn vanuit onderwijsinstellingen bedacht en opgezet. In deze challenge zijn we juist op zoek naar ideeën van de studenten zelf!
Welke toepassingen van studiedata kun jij bedenken die…
- jou en/of andere studiegenoten echt verder helpen?
- jouw eigen studieverloop of gedrag kunnen verbeteren?
- docenten en begeleiders kunnen helpen?
- onderwijsmaterialen of -methoden kunnen verbeteren?
- de begeleiding of het onderwijsbeleid kunnen verbeteren?
Voor je toepassing kun je in ieder geval gebruik maken van onderstaande (beschikbare) studiedata. Je bent vrij om deze eventueel te combineren met andere beschikbare databronnen binnen en buiten de onderwijsinstelling (CBS, …).
Studiedata die in ieder geval beschikbaar zijn;
- Data uit studentadministratiesystemen (zoals Osiris), zoals cijfers, inschrijvingen voor vakken/studies, ...
- Data uit learning management systemen (zoals Brightspace, Blackboard, Canvas, Moodle), hiermee krijg je inzicht in bijv. welke leermaterialen zijn geopend, bekeken, wat is ingeleverd, hoeveel tijd is ergens aan besteed, toetsen, quizes, interacties, ...
- Data uit enquêtes en vakevaluaties
- Gegevens over achtergrond zoals vo/hbo, cijfers, thuis- of uitwonend, woonplaats, ...
Kun jij op basis van deze data een toepassing bedenken die jou en je studiegenoten echt zou helpen? Deel het met ons want jouw idee is misschien wel €2.500 waard!
Waar zijn we niet naar op zoek? / Randvoorwaarden
Houd er rekening mee dat toepassingen voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving, waaronder specifiek de AVG
Doe mee en win deze prijzen!
SURF beloont de 5 beste inzendingen met prijzengeld van in totaal € 5.000,-. De verdeling is al volgt:
- 1e prijs € 2.500,-*
- 2e prijs € 1.000,-*
- 3e prijs € 750,-*
- 4e prijs € 500,-*
- 5e prijs € 250,-*
*De genoemde bedragen zijn netto bedragen en zullen gegarandeerd worden uitgekeerd.
Daarnaast krijg je door deel te nemen:
- Kans dat jouw idee echt gerealiseerd wordt
- Kans om deel te nemen in een proeftuin/werkgroep
- Interessant netwerk binnen je studie en daarna
- Een boost op je cv en LinkedIn-profiel
Jouw inzending (max 4 A4 pagina’s / 12 slides, pdf bestand)
Jouw inzending bestaat uit maximaal 4 pagina’s waarin de volgende onderdelen zijn uitgewerkt:
- Kort onderzoek / Probleem analyse (max 2 A4 / 6 slides).
We zijn heel benieuwd hoe studenten zelf over het gebruik van studiedata denken. We vragen je daarom op basis van een interview/gesprek met minimaal 3 andere studenten/pas afgestudeerden (mbo, hbo of wo) een analyse te maken;
- In hoeverre zijn ze op de hoogte dat zij tijdens hun studieloopbaan op allerlei manieren data achterlaten, en dat deze verzameld en (mogelijk) gebruikt (gaan) worden om het onderwijs te verbeteren?
- Zien zij dit als een positieve of negatieve ontwikkeling? Probeer te omschrijven welke voor- en/of nadelen zij zien.
- Ga als laatste in gesprek over de grenzen van het gebruik van studiedata. Wat kan nog net wel, en wat kan net niet meer.
- Jouw concept (max 2 A4 / 6 slides).
Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van het door jou bedachte concept (idee, tool, toepassing, …). Wat is het, welke data gebruik je en hoe werkt het? Beschrijf ook waarom jij verwacht dat dit zal aanslaan in de praktijk, welke doelgroepen er bij gebaat zijn en welke positieve impact dit heeft op de kwaliteit van jouw studie en het onderwijs.
TIP: Probeer je inzending zoveel mogelijk te verduidelijken met afbeeldingen, visuals en/of schetsen. Filmpjes en andere media mogen ook. Zet die als link in de pdf.
Concept insturen
- Ga naar de upload pagina en maak een account aan.
- Nog bezig met de uitwerking van je ideeën? Geen probleem, via jouw account krijg je updates over deze challenge zodat je geen belangrijke informatie en deadlines mist!
- Heb je vragen? Stel ze via de discussie pagina.
Beoordelingscriteria
- Onderzoekskwaliteit: Hoe goed heb jij je verdiept in studiedata en het studentperspectief?
- Inventiviteit: Hoe slim en creatief is jouw concept?
- Verwachte impact: Op hoeveel betrokkenen / in welke mate zal jouw oplossing een positief effect hebben?
- Uitvoerbaarheid: Hoe gemakkelijk of duur is het om uit te voeren? Is er genoeg draagvlak?
Voor wie?
- Je staat ingeschreven als student bij een Nederlandse onderwijsinstelling in het mbo, hbo of wo
- Of je bent maximaal 1 jaar geleden afgestudeerd aan een bovengenoemde instelling
- Of je zit in een tussenjaar of tussentraject (bachelor - master) met de intentie om verder te studeren
*Let op, wanneer je deelneemt maar niet aan een van de bovenstaande voorwaarden voldoet kun je worden uitgesloten als prijswinnaar.
Tijdlijn challenge
- Dinsdag 7 december: lancering challenge
- Maandag 31 januari 17:00: deadline inzendingen
- 1 februari t/m 13 februari: beoordelen inzendingen
- Week van 14 februari: bekendmaking eerste selectie
- Voorjaarsvakantie noord/zuid (19 feb t/m 5 mrt)
- Week van 7 maart: jury selecteert vijf finalisten
- Week van 15 maart (datum ntb): (online) prijsuitreiking en Q&A met finalisten!
*Winnaars worden ook benoemd in een persbericht en een selectie van ingezonden concepten wordt in een inspiratiebundel gepubliceerd.
*Foto's die gemaakt worden tijdens de prijsuitreiking kunnen door SURF gebruikt worden in de verdere communicatie over deze challenge.
Achtergrondinformatie
Hier lees je al hoe enkele studenten zich uitspreken over het inzetten van studiedata/learning analytics
NEEM HIER DEEL AAN DEZE CHALLENGE