Smilde Foods ziet een wereld die in rap tempo aan het veranderen is. Nieuwe technologieën, nieuwe trends, nieuwe start-ups en nieuwe businessmodellen zetten sommige markten compleet op z’n kop.
Dit heeft ook impact op ons leven en onze behoeften. We maken gebruik van andere producten en diensten, delen ons leven anders in en geloven in andere normen en waarden dan een paar jaar geleden.
Dit betekent ook dat onze behoeften ten aanzien van eten, eetmomenten en eetgewoonten aan het veranderen zijn. Al deze veranderingen bieden fantastische kansen om nieuwe producten te bedenken die hierop inspelen.
Samen met jou willen we deze nieuwe producten gaan bedenken! Juist jij staat midden in deze veranderende wereld en voelt feilloos aan, aan welke nieuwe producten er behoefte is.
Wat ontbreekt er bijvoorbeeld nu in de supermarkt, kantine of als jij een hapje gaat eten? Wat mis je? Welke trends zie jij waar nog niet of onvoldoende op wordt ingespeeld? Of ken jij een geweldig buitenlands gerecht of product dat nog niet in Nederland verkrijgbaar is?
We dagen je uit om op basis van jouw inzichten een compleet nieuw product te bedenken. Wat gaat volgens jou dé nieuwe foodinnovatie van Nederland worden? Denk met ons mee en download de briefing voor meer informatie!
Prijzengeld:
1e prijs: €2500,-
2e prijs: €1500,-
3e prijs: €400,-
4e prijs: €300,-
5e prijs: €300,-
Belangrijke tips!
- Lees voordat je start eerst de briefing zorgvuldig door! De briefing kun je hieronder downloaden.
- Lees ook het artikel '10 tips voor een winnend concept'
Emily De Keijzer: 18-03-2016
Er wordt gepraat over 1 product. Is een productlijn ook mogelijk? Dat er bijvoorbeeld een product volledig wordt uitgelegd, maar dat de achterliggende gedachte is dat er variërende producten in dezelfde lijn komen?
Smilde Foods: 19-03-2016
Beste Emily. Een productlijn is zeker mogelijk.
Kika Boomgaard: 26-04-2016
ik heb een mooi dossier opgesteld voor mijn concept volgens de rapport-opbouw, met een omslag, titel-pagina en inhoudsopgaven. Mijn concept bevat zoals in de briefing 3 A4'tjes, en mijn vooronderzoek 1 A4'tje.
Moet ik mijn omslag en titel-pagina weglaten?
Battle of Concepts: 28-04-2016
Beste Kika, streef zoveel mogelijk naar het maximum van 4 pagina's. En evt extra voorblad, mits echt een voorblad, zal geen negatieve impact hebben op de beoordeling van je concept.
Kira Whitby: 01-05-2016
Ik krijg maar mijn concept niet ge-upload. Terwijl het wel een .pdf bestand is krijg ik steeds "Het bestand is niet van een geldig bestandtype. Geaccepteerde types zijn (.pdf)" te zien. Ik heb een mail gestuurd maar weet niet wat ik verder kan doen?
1e prijs
Absurd hartig
2e prijs
BE.AN
3e prijs
Cup Vegles
4e prijs
Maaltijdsalade à la carte
5e prijs
Qucihe Brick
De 5 winnaars van de Food Innovation Challenge waren uitgenodigd op hoofdkantoor van Smilde Foods om hun ideeën verder toe te lichten. Naast 5 geweldige pitches, hadden enkele winnaars ook echt in de keuken gestaan om de publiek hun ideeën te laten proeven. En de ideeën vielen in de smaak! We gaan de ideeën verder doorontwikkelen en voorleggen aan consumenten.
De Food Innovation challenge is een groot succes!
Onze behoeften ten aanzien van eten, eetmomenten en eetgewoonten zijn aan het veranderen. Deze veranderingen bieden fantastische kansen om nieuwe producten te bedenken. De vraag die Smilde Foods bij Battle of Concepts neerlegde: “Hoe kan Smilde Foods goed op veranderende behoeften inspelen met nieuwe food innovaties?”
We hebben jullie – een belangrijke en veranderende doelgroep – gevraagd om met ons mee te denken. Met 900 downloads van de briefing en 123 ingezonden concepten is dat ruimschoots gelukt. Wat een geweldige respons!
Inspiratie
Niet alleen de winnaars, maar iedereen willen wij enorm bedanken voor de inzendingen. Elk concept heeft ons op een eigen manier geïnspireerd en aan het denken gezet. En wat een niveau zeg! Soms zelfs beter dan professionele bureaus, complimenten aan iedereen voor zijn/ haar inzet!
1e selectie
We weten dat we het jullie niet makkelijk hebben gemaakt met onze challenge: “Wat wordt dé nieuwe foodinnovatie van Nederland?”. We keken dan ook met veel spanning uit naar de reacties. Maar waar we verwachtten dat we het jullie moeilijk hadden gemaakt met onze vraag maakten jullie het ons juist heel lastig met 123 concepten!
Het was een flinke maar enorm leuke opgave om uit deze concepten een top 5 te kiezen. Jeetje, wat een energie en inspiratie spat er van jullie concepten af! Omdat we het knap lastig vonden om een keuze te maken hebben we eerst een top 15 selectie gemaakt. Vanuit die top 15 hebben we flink gezweet om tot een top 5 te komen.
Voor alle inzendingen die door de 1e selectie zijn gekomen, gefeliciteerd! Het liefst gaan we met alle 15 concepten aan de slag maar helaas kan dit niet. Een speciale felicitatie gaat uit naar de top 5 inzendingen, de prijswinnaars van onze Food Innovation challenge. Van harte gefeliciteerd!
De winnaars
De eerste plaats is voor een yoghurt concept. Cynthia Kars: je bent de winnaar van de battle: van harte gefeliciteerd met deze mooie prestatie! De inhoud van het concept houden we liever nog even geheim, maar wat we wel kunnen vertellen is dat dit een simpel maar origineel idee is, dat je blijkbaar al tegenkomt in het buitenland. Het gaat om een nieuwe combinatie om yoghurt te (gaan) eten.
De tweede plaats is voor Mariël van den Oever met haar bonenconcept. Ook hier willen we eigenlijk niet te veel over vertellen omdat we dan alles prijsgeven. Bonen zijn helemaal hip en trendy. We geloven dat we veel meer producten met bonen kunnen ontwikkelen. En Mariël: we nodigen je graag uit om ons hierbij te komen helpen!
Kajo Mo feliciteren we met zijn derde plaats voor Cup Vegles. Hij steekt de ouderwetse noodle soup in een nieuw en modern jasje door met afgekeurde groente en groentepasta te werken. Hiermee bevorder je de groenteconsumptie op een leuke manier, wat helemaal bij deze tijd past. Bedankt Kajo Mo!
Het tweetal Mart Rozema en Ivo ten Brinck eindigen op plek 4 met een maaltijdsalade-concept, makkelijk om onderweg te eten en waarbij consumenten eigen ingrediënten en grootte kunnen kiezen. De huidige maaltijdsalades zijn moeilijk onderweg te eten en dit concept lost dit probleem deels op.
De vijfde prijswinnaar is Kenneth Baumeister, vanwege het feit dat hij ons quicheproduct nieuw leven inblaast door de quiche te positioneren voor een ander eetmoment. Gefeliciteerd!
Vervolgstappen
Zoals eerder al gezegd zouden we het liefst de gehele top 15 uitnodigen, maar dit gaat helaas niet. We vinden het erg leuk en leerzaam om in ieder geval in gesprek te gaan met de personen van de winnende concepten. Binnenkort nodigen we jullie hier persoonlijk voor uit!