Om het toenemende aantal passagiers en vliegbewegingen op Schiphol op te kunnen vangen, gaat Schiphol uitbreiden met onder andere een nieuwe pier met een aantal vliegtuigopstelplaatsen.
Een mooi moment om samen eens stil te staan bij alle processen die plaatsvinden rondom aankomst en vertrek van vliegtuigen, en samen na te denken hoe we deze processen, en daarmee ook de vliegtuigopstelplaatsen, slimmer kunnen inrichten.
Want als je kijkt naar processen als het in- en uitladen van koffers, vracht, catering, het schoonmaken, het tanken en terugduwen van het vliegtuig naar de taxibaan, dan gaat dat al (tientallen) jaren min of meer op dezelfde manier.
Gezien alle technologische ontwikkelingen is onze overtuiging dat dit een stuk ‘smarter’ kan. De menselijke factor speelt nu nog een grote rol wat, gezien bijvoorbeeld de vele fysieke verplaatsingen van materieel en brandbare stoffen, allerlei veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, zowel voor onze medewerkers als voor de passagiers.
Medewerkers lopen bijvoorbeeld het risico gewond te raken door een werkongeluk (veel verkeer en fysieke processen), maar kunnen zelf ook ongewenste veiligheidsrisico’s veroorzaken, bijvoorbeeld door per ongeluk gevaarlijk kerosine te morsen of tegen het vliegtuig aan te rijden. Indirect kan dit weer leiden tot ongewenste risico’s en vertragingen voor onze passagiers.
Bovendien is de turn around tijd, de tijd van het aankomen bij de gate t/m het vertrek van een vliegtuig, zeer belangrijk voor een vliegtuigmaatschappij. Hoe sneller een vliegtuig kan “omdraaien”, des de lager de kosten voor de maatschappij en dito invloed op de prijs van een ticket. Een vliegtuig “verdient” als er mee gevlogen wordt, niet door aan de grond te staan.
Schiphol zou zich dus met een smart turn around proces, met snellere turn around tijden, met minder veiligheidsrisico’s, minder verstoringen en vertraging, met een op alle momenten plezierige ervaring voor passagiers, echt kunnen onderscheiden t.o.v. andere luchthavens. Daarnaast willen Schiphol én KLM zich gaan onderscheiden in duurzaamheid, wat natuurlijk perfect aansluit als we het hebben over ‘smart’.
Omdat wij zelf snel geneigd zijn om vanuit bestaande processen te denken (hoe kunnen die slimmer?), zien wij wellicht al dan niet radicaal andere mogelijkheden over het hoofd. Wij zijn daarom benieuwd naar jouw verfrissende blik en nodigen je dan ook graag uit om met ons mee te denken over een smart turn around proces!
Prijzen
1e prijs: €2000,-
2e prijs: €1500,-
3e prijs: €1000,-
4e prijs: €250,-
5e prijs: €250,-
Good to know
- Output: Visualisatie (ontwerp/schets/beelden) + (technische) beschrijving, uitwerking van maximaal 4 A4, PDF bestand
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan
- Lees hier belangrijke tips voor het schrijven van een goed concept
- Download hieronder de hele briefing met alle informatie
Floris Buurman: 21-10-2015
Waar vinden wij protocollen m.b.t. de wetgeving / eisen gesteld door Schiphol of KLM zelf in relatie met de opgegeven handelingen en het gelijktijdig mogen uitvoeren van deze handelingen?
Ruben van der vaart: 26-10-2015
Is er een contact persoon beschikbaar voor eventuele vragen?
Battle of Concepts: 26-10-2015
Beste Ruben, wij streven ernaar alle deelnemers dezelfde informatie te verstrekken. Om ervoor te zorgen dat alle vragen en antwoorden voor iedereen inzichtelijk zijn, kunnen vragen uitsluitend via deze pagina gesteld worden.
Schiphol-KLM: 30-10-2015
Beste Floris, je hebt er even op moeten wachten, maar hierbij een link naar de Schipholregels: http://www.schiphol.nl/Reizigers/OverSchiphol/Schipholregels.htm
Zie bijv. art23 over gelijktijdigheid van (be)tanken en andere activiteiten, ofart.24 over interactie met brugbewegingsgebied.
Twan Evers: 09-11-2015
Is er een gedetailleerde plattegrond beschikbaar met de logistieke stromen
Mathijs den Boer: 15-11-2015
Is het ook toegestaan om in het Engels te schrijven?
Battle of Concepts: 15-11-2015
Beste Matthijs, ja het is toegestaan om je concept in het Engels te schrijven.
Younes Amjahid: 04-01-2016
Dag, was de uiterlijke datum van de uitslag niet vorige zondag (27 december)?
Battle of Concepts: 04-01-2016
Beste Younes, we hebben alle deelnemers na de deadline een mail gestuurd dat de uitslag in de week van 18 januari bekend wordt gemaakt. Wellicht is deze mail niet aangekomen of in je spam box terecht gekomen?
1e prijs
Orchestrator
2e prijs
The M.A.L.D.
3e prijs
Smart Turn Around
4e prijs
The Smart Luggage
5e prijs
Groen, groener, groenst!
Schiphol gaat uitbreiden met onder andere een nieuwe pier met een aantal vliegtuigopstelplaatsen (VOPs). Dat is nodig om het toenemende aantal passagiers en vliegbewegingen op Schiphol op te kunnen vangen. KLM, als grootste gebruiker van Schiphol, is constant op zoek naar innovaties en verbetering in het totale vliegproces, inclusief de afhandeling van vliegtuigen. In onze battle hebben we je daarom gevraagd mee te denken om onze ambitie van ‘Europe’s Preffered Airport’ waar te maken: slimmere èn duurzamere turnaround van vliegtuigen op Schiphol. En je hebt meegedacht: Onwaarschijnlijk veel downloads en 82 concepten waren het overweldigende resultaat.
De jury
Om de jury in staat te stellen de winnaars te kiezen, is van de 82 concepten een preselectie gemaakt van 22 concepten. De preselectie is uitgevoerd door experts van KLM en Schiphol die met zowel een innovatieve bril als met een strak oog op de beoordelingscriteria de concepten hebben beoordeeld. De jury –bestaande uit beïnvloeders en verantwoordelijken voor de VOP van de toekomst- kon zich daardoor concentreren op de resterende 22 concepten. Tijdens het juryberaad viel op dat de juryleden een geïnspireerde en levendige discussie voerden die dankzij deze battle een onverwacht vervolg gaat krijgen in de vorm van een speciaal VOP-innovatieoverleg. Dat is te danken aan de prikkelende bijdrage van de inzenders die we derhalve zeer erkentelijk zijn.
Wat een niveau!
Het was een lust voor het oog om de concepten te lezen. We wilden inspiratie van buiten ons eigen denkkader en dat hebben we geweten! Het was duidelijk dat de strategie van de inzenders het ons moeilijk zou gaan maken: kiezen we nou voor dat omvangrijke concept met redelijke uitwerking, of wordt het een specialistisch concept die inzoomt op 1 of enkele onderdelen met meer diepgang en onderbouwing? Ook was het lastig kiezen tussen het visionaire van het ene concept en de praktische toepasbaarheid van het andere. Zowel KLM als Schiphol gelooft namelijk in een groot, visionair verhaal waar we in kleine, praktische stappen naartoe werken. Lastig.
Sommige oplossingen kenden we al. Sommige ideeën kwamen meerdere keren voor. En toch waren er eigenlijk altijd elementen die een unieke toevoeging waren op het geheel. Dit heeft de jury bewogen om nog een ander onverwacht vervolg te geven aan deze battle: een technische universiteit is gevraagd om van alle 82 concepten een ‘master concept’ te maken, waardoor de kracht van alle concepten gebundeld gaat worden.
De Winnaars
Het was een lastige keuze of we een visionair concept met veel fysieke elementen de 1e plaats moesten gunnen, of juist een regieplatform dat onderliggend alle vernieuwingen rondom de VOP kan worden ingezet. Het was een close call, maar de jury heeft na een goede discussie unaniem gekozen voor het regieplatform ‘Orchestrator’, omdat we hierin de kracht zien van dataverzameling, -verwerking en -duiding die randvoorwaardelijk zijn voor innovatieve automatisering, of dit nu gaat om robotisering, artificial intelligence of business rule automation. Tevens sluit dit concept goed aan op de filosofie van de verantwoordelijke afdelingen bij KLM en Schiphol en scoort het concept hoog op haalbaarheid. Een eerste plaats in onze battle. Een geweldige prestatie! De felicitaties gaan uit naar Younes Amjahid.
Maar ook runner up Jorden Millen met concept M.A.L.D. (Machine Automated Loading Device) willen we feliciteren met een uitstekend resultaat. Dit concept gaat uit van een mal of tunnel die over een vliegtuig wordt geschoven en waarin alle VOP-processen volautomatisch worden afgehandeld door toepassingen van robotica en sensoring. Een visionaire stip aan de horizon die ons kan bekoren.
Het verhaal rondom de derde prijs is een vreemde. We hebben in de inzending een drietal ideeën gelezen waarvan twee lauw werden ontvangen, maar dat ene idee… Dat idee van geautomatiseerde aviobruggen was voor de jury dermate interessant voor een snellere en vooral veiligere turnaround dat we de inzender de andere twee ideeën vergeven. Een dergelijke automatisering van aviobruggen adresseert een actueel probleem en de omschreven oplossing is haalbaar en getuigt van een goed inzicht in de problematiek. Bedankt Steve Marinus!
Een ondergronds systeem dat onze bagagerobot verbindt met het vliegtuig is niet een erg nieuw concept. En gezien de vele inzendingen die dit hebben opgepakt, is het een idee dat niet in de top drie kon belanden. De uitwerking, onderbouwing en presentatie van dit concept door Basem Deeb en Ahmed El Shershaby is echter dermate degelijk en van een hoog niveau dat we de vierde prijs aan dit tweetal hebben toegekend.
De vijfde prijswinnaar is Feike Politiek dankzij het feit dat de jury het idee van zonnepanelen op catering trucks het meest sympathiek, simpel en haalbaar vond. KLM en Schiphol zoeken naar manieren om te verduurzamen. Vanwege een diversiteit van toepassingen kan dit concept beide partijen verder brengen in hun ambities.
Vervolgstappen
Alle prijswinnaars: Nogmaals gefeliciteerd met jullie winnende concepten! Maar iedere inzending heeft ons op zijn eigen manier verrast, geprikkeld of geïnspireerd, waardoor we alle battle deelnemers hartelijk willen danken voor de kennis, ervaring en uren die zijn gestopt in de concepten.
Jullie hebben ons aan het denken gezet en daarom nemen we de pet voor jullie af.
De jury