Na een tien jaar durende verbouwing heropent het Rijksmuseum in het voorjaar van 2013 zijn deuren weer. Het Rijksmuseum staat dan voor de uitdaging om weer een aanzienlijk grotere klantengroep op te bouwen, maar vooral ook om meer additionele inkomsten te genereren per bezoeker.
In deze Battle vragen Roland Berger en het Rijksmuseum jou om een creatief en uniek concept te bedenken waarmee het Rijksmuseum meer bezoekers kan trekken en de inkomsten per bezoeker kan vergroten. Wat zou het Rijksmuseum haar bezoekers nog meer kunnen bieden? Welke unieke beleving kan het Rijksmuseum faciliteren? En wat maakt een bezoek aan het Rijksmuseum waardevol en onderscheidend? Heb jij goede ideeën dan horen wij ze graag!
Adviesbureau Roland Berger zal in samenspraak met het Rijksmuseum jullie concepten bewerken tot een volledig en uitvoerbaar advies. Download de hele Battle
Mattheus Swinkels: 24-12-2011
Hoeveel bezoekers verwachten jullie per dag? (In hoeveel dagen worden de jaarlijkse 1,5m bezoekers opgevangen?)
Rijksmuseum: 05-01-2012
Beste Mattheus, het Rijksmuseum is 364 dagen per jaar open. Alleen op nieuwjaarsdag is het museum gesloten.
Coen van Genderen: 18-01-2012
Hoeveel procent van de bezoekers maakt momenteel gebruik van de audiotour?
Rijksmuseum: 19-01-2012
Beste Coen, momenteel maakt 13% van de bezoekers gebruik van een audiotour. Het Rijksmuseum biedt de audiotour aan in 9 talen.
Babs Karbet: 22-01-2012
Klopt het dat de entree tot 18 jaar gratis is? Of moet het tot 12 jaar zijn?
Rijksmuseum: 23-01-2012
Beste Babs, jongeren tot en met 18 jaar kunnen gratis naar het Rijksmuseum.
Paul Swinkels: 24-01-2012
Hoeveel mensen kiezen voor de Highlights-tour en kunt u iets meer zeggen over het aantal gidsen dat hiervoor in dienst is?
Rijksmuseum: 25-01-2012
Dag Paul, de verwijzing naar de "highlights-tour" in de toelichting op de doelgroep Cultuurtoerist refereert niet naar een rondleiding, maar meer naar de ervaring dat cultuurtoeristen in het algemeen snel de topstukken (Highlights) van het museum bekijken en dan vertrekken. Het Rijksmuseum heeft geen data over hoeveel bezoekers dit doen, de hypothese is echter dat de meeste cultuurtoeristen (= circa 60% van de bezoekers) op deze wijze het museum bezoeken.
Tours die het Rijksmuseum op dit moment wel aanbiedt zijn
• een begeleide tour = rondleiding (max 15 pers; met Rijksmuseum rondleider, voornamelijk voor groepsreizen en scholen);
• de audiotou, van de audiotour wordt nu meer gebruik gemaakt dan van de rondleiding met gids met name door de laagdrempeligheid (prijs, geen noodzaak van te voren te boeken, info zie website)
• Familierondleidingen voor jong en oud op vaste tijdstippen in schoolvakanties en op zondagen.
Voor de begeleide rondleidingen werkt het Rijksmuseum vaak met freelance gidsen. In het nieuwe Rijksmuseum zullen wellicht meer inlooprondleidingen op vaste tijdstippen (net als familierondleiding) worden aangeboden.
Tom van der Avoort: 25-01-2012
In de opdrachtomschrijving staat dat er gestreefd wordt naar een hogere omzet per bezoeker. Betekent dit dat deze omzet ook door andere uitgaven van de bezoeker in het museum mag worden verkregen?
Tarik Jesse Brummelaar: 26-01-2012
Hebben julie specifieke demografische kenmerken van de bezoekers, leeftijd, geslacht, etniciteit, sociale klasse (hoge/lage inkomens)? De horeca voorzieningen zijn uitbesteed, betekent dit dat wanneer bezoekers extra geld uitgeven aan eten en drinken het Rijksmuseum hier niks extras voor krijgt?
Rijksmuseum: 26-01-2012
Dag Tom, Dat is zeker het geval. Voor het verhogen van de uitgaven per bezoeker mogen alle bestaande mogelijkheden (o.a. museumwinkel, rondleidingen en audiotours) gebruikt worden, maar ook nieuw bedachte mogelijkheden die onderdeel zijn van je concept.
Hoka Wen: 26-01-2012
Wat is de gemiddelde leeftijd van de vrienden?
Rijksmuseum: 27-01-2012
Dag Tarik,
Het Rijksmuseum heeft geen recente demografische gegevens. Gegevens die wel voorhanden zijn: circa 13% van de bezoekers is jonger dan 19 en 32% van de bezoeker is Nederlander.
Ten aanzien van de horeca uitgaven: In de geplande set-up hebben zowel het Rijksmuseum al de uitbestedingspartner voordeel bij hogere horeca bestedingen.
Adelina Popescu: 27-01-2012
Can the battle concept be submitted in English as well?
Rijksmuseum: 28-01-2012
Yes!
Dirk Minnebo: 21-02-2012
wanneer is de uitslag bekend?
Laurens van der Bel: 21-02-2012
ze hebben nog tot zondag, als de richtlijn van 4 weken gevolgd wordt
1e prijs
Herbeleef het rijksmuseum
2e prijs
Connect with
3e prijs
Concept voor het Rijksmuseum
Top 10
Spetters voor Spetters
Top 10
Rijksmuseum - Step Up!
Top 10
voor elk wat wils
Top 10
Het Rijksmuseum - OTG
Top 10
De Nachtwachters
Top 10
Rijksmuseum: 2Holland
Top 10
RijksART