In de provincie Overijssel worden veel cultuur- en sportevenementen georganiseerd. Een deel daarvan zijn financieel gesteund door de provincie Overijssel. Met deze beeldbepalende evenementen is afgesproken dat zij aan het publiek laten zien dat de provincie een trotse partner is van het evenement.
Dat doen ze graag, maar de sponsormaterialen die de provincie nu heeft passen niet altijd in de look & feel van het evenement. Het resultaat: de provincie is te weinig zichtbaar, of de uitstraling van het evenement boet in aan kracht. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe designs en oplossingen die de provincie passend in de spotlight zetten!
De makersvraag: Ontwerp sponsormaterialen van de Provincie Overijssel die passen bij uiteenlopende cultuurevenementen.
De provincie heeft nu een collectie van finishdoeken, dranghekdoeken, bouwhekdoeken, vlaggen en beachflags en twee soorten (finish/start)bogen. Allemaal in de huisstijl van de provincie. Beneden kan je voorbeelden zien.
In de praktijk sluit dit prima aan bij de beeldbepalende sportevenementen, maar qua stijl en type niet goed bij cultuurevenementen. Beachflags zijn bijvoorbeeld nog wel te plaatsen en soms de boog bij de entree, maar de andere doeken en materialen zijn minder geschikt. De cultuurevenementen verschillen ook veel meer van stijl dan de sportevenementen. De materialen moeten dus qua stijl flexibel in te passen zijn. De uitdaging is om aanvullend op het bestaande promotiemateriaal, andere vormen en uitingen te creëren, die de zichtbaarheid van de provincie bij cultuurevenementen op een aansprekende manier neerzetten.
Geïnspireerd door deze design challenge? Dan ontvangen we graag jullie pitch! Lees hieronder de voorwaarden goed door.
Over ons
Provincie Overijssel heeft evenementenbeleid voor cultuur- en sportevenementen in de provincie.
Jaarlijks zijn er 16 beeldbepalende evenementen, circa 20 bijzondere evenementen en 3 of 4 incidentele evenementen, die subsidie ontvangen. Wij verlenen subsidie aan circa 20 bijzondere (kleinere) cultuur- en sportevenementen per jaar. Zij mogen gebruik mogen maken van het promotiemateriaal van de provincie voor hun evenement. In totaal zijn deze evenementen goed voor een bereik van circa 1 miljoen mensen per jaar, publiek en deelnemers.
Waar zijn we naar op zoek?
Wij zijn op zoek naar nieuwe aanvullende vormen van sponsormaterialen, waarin de bijdrage van de provincie Overijssel aan de beeldbepalende cultuurevenementen op een leuke aansprekende manier zichtbaar wordt voor publiek én deelnemers.
De zichtbaarheid is gekoppeld aan de verbondenheid tussen provincie en het evenement: niet alleen de financiële bijdrage aan het evenement, maar ook dat de provincie trots is op het evenement.
Er moet rekening gehouden worden met de huisstijl van de provincie Overijssel, waarbij leesbaarheid en contrast van belang is. We dagen jullie uit de grenzen van deze huisstijl op te zoeken en er creatief mee om te gaan. Dit geldt voor zowel de uitstraling als het promotiemateriaal. De huisstijl vind je hieronder.
De sponsormaterialen moet toepasbaar zijn bij de diverse beeldbepalende evenementen, duurzaam zijn en eenvoudig te vervoeren en te onderhouden. Daarnaast gemakkelijk te plaatsen, te presenteren, of uit te delen. We moedigen aan om juist voorbij de ‘standaard’ promotiematerialen te denken! Combinaties met praktische en/of esthetische elementen zijn van harte welkom.
Kernachtig samengevat: passend aanwezig, goed zichtbaar en aangenaam opvallend. Het is een pré als de oplossing vaker gebruikt kan worden (duurzaam inzetbaar) en weerbestendig en hufterproof is.
Waar zijn we niet naar op zoek?
We zijn niet op zoek naar sponsormaterialen van het type dat we al hebben. Een collectie van finishdoeken, dranghekdoeken, bouwhekdoeken, vlaggen en beachflags, twee soorten bogen en de provinciale ijsmuts.
Wat is er te winnen?
We richten zowel op het ontwerp als productie van de nieuwe sponsormaterialen. We nemen zelf de materialen af, maar de concepten / designs blijven van jullie. Concreet is er:
Kans op een opdracht van maximaal €10.000,- inclusief productiekosten, afhankelijk van kwaliteit en duurzaamheid (we staan ook open voor oplossingen die goedkoper zijn).
Het gaat erom dat het ook uitgevoerd wordt / gemaakt wordt zodat we het kunnen opnemen in onze collectie van sponsormaterialen. Het kan gaan om 1 groot product, of meerdere kleinere.
Voorwaarden deelname
Informatiebijeenkomst
We organiseren voor deze challenge een online informatiebijeenkomst op maandag 21 juni om 14:00. Aanmelden kan via onderstaande button tot en met zondag 20 juni om 23:59. Deelname is niet verplicht.
Aanmelden informatiebijeenkomst
De pitch (max 1 A4, een video van max 5 minuten en je CV)
De bedoeling is dat je je idee pitcht in een video van maximaal 5 minuten. Het handigste is om deze video te uploaden op je Vimeo of YouTube-kanaal en de link daarvan op te nemen in een tekstbestand van maximaal 1 A4. In het begeleidend schrijven kan je bijvoorbeeld ook nog verwijzen naar je website of andere relevante informatie om jouw idee te onderbouwen. We vragen je ook je CV mee te sturen.
Waar moet je videopitch aan voldoen?
Kortom:
Pitches in English are allowed.
Timeline
Deze challenge is georganiseerd door de provincie Overijssel in samenwerking met het MakersPlatform.
Meer informatie en meedoen kan via het MakersPlatform.