Deze Battle wordt uitgeschreven door de provincie Gelderland in samenwerking met ProRail, Hermes/Connexxion (vervoerder) en Arriva (vervoerder). Samen zijn wij verantwoordelijk voor het treinvervoer tussen Arnhem en Doetinchem (en verder naar Winterswijk). Het treintraject Arnhem-Doetinchem is één van de drukste regionale treintrajecten van Nederland.
Het deeltraject Arnhem-Doetinchem is ongeveer 30 kilometer lang, de trein stopt op de tussenliggende 7 stations. De totale reistijd is circa 35 minuten. In de spits rijdt er een kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem.
De beschikbare tijd voor de stop per station is (gemiddeld) 30 seconden. Maar door de drukte in de ochtendspits duurt het in- en uitstappen soms langer en rijden de treinen dus net iets later weg. Als dit 15 tot 30 seconden per station langer duurt dan gepland kan een vertraging voor het hele traject ontstaan van een paar minuten.
Bij een paar minuten vertraging worden aansluitende treinen in Arnhem gemist. Een domino-effect kan daarna ontstaan waardoor de dienstregeling langere tijd ontregeld blijft. Voor het verbeteren van de treindienst wordt hard gewerkt aan spooroplossingen, maar om de punctualiteit te verbeteren zijn we daarnaast op zoek naar slimme oplossingen waardoor het in- en uitstappen van reizigers sneller verloopt.
Wij zijn ervan overtuigd dat juist de reiziger zelf hiervoor dé oplossing kan bedenken. Reis je wel eens met de trein? En heb jij een idee waardoor we het in- en uitstappen sneller zou kunnen gaan? Denk dan met ons mee! Download hieronder de briefing voor alle informatie.
Prijzengeld:
1e prijs: €2500,-
2e prijs: €1500,-
3e prijs: €400,-
4e prijs: €300,-
5e prijs: €300,-
Belangrijke tips!
- Lees voordat je start eerst de briefing zorgvuldig door! De briefing kun je hieronder downloaden.
- Lees ook het artikel '10 tips voor een winnend concept'
Aleid Oonk: 05-04-2016
Aangezien ik nooit op dit traject reis: Hoeveel speling is er mogelijk qua positie van treinen op het perron? (Zouden ze bijvoorbeeld 10 of 20 meter verder door kunnen rijden en nog steeds over de gehele lengte aan het perron grenzen?)
Lau Bo: 05-04-2016
Ik upload steeds een pdf maar krijg toch een foutmelding...
Robert du Pree: 06-04-2016
De Battle is exclusief voor studenten en young professionals (HBO en WO t/m 30 jaar). Is een young professional van 30 jaar en 2 maanden hiermee uitgesloten?
Battle of Concepts: 06-04-2016
Beste Laurens, je moet eerst je profiel compleet maken voordat je je concept kunt uploaden.
Battle of Concepts: 06-04-2016
Beste Robert, tot en met 30 jaar, dus met 30 jaar en 2 maanden is het dus nog zeker mogelijk om aan Battle of Concepts deel te nemen!
Lau Bo: 06-04-2016
Het lukt nog steeds niet... Ik upload echt een geldige pdf.
Battle of Concepts: 06-04-2016
Beste Laurens, Stuur ons svp een mailtje met het bestand, dan kijken we met je mee!
Sonja Scholten: 06-04-2016
In de briefing op de website zelf wordt de reiziger uitgedaagd mee te denken over een oplossing. Want jullie zijn ervan overtuigd dat die het beste inzicht hebben in de situatie. Pas als je de briefing download zie je dat alleen studenten en young professionals (HBO en WO t/m 30 jaar) kunnen deelnemen. Jammer... Dat lijkt ook een beetje in tegenspraak met elkaar. Hebben jullie geen vertrouwen in de ideeën van reizigers die niet tot deze doelgroep behoren?
Provincie Gelderland: 07-04-2016
Beste Aleid, de huidige perrons aan de lijn Arnhem –Doetinchem – Winterswijk zijn 170 meter lang (nuttige lengte). De treinen zijn in de spits maximaal 3x 56 = 168 meter lang. Dus zo veel speling is er niet.
Edith Kalmeijer: 07-04-2016
Jeetje, wat jammer dat ik niet mag meedoen. Zie de oplossing zó voor me ;-P Zijn er ook challenges voor oudere creatieve denkers?
Falko Bousema: 07-04-2016
Nog een extra vraag betreft het traject, ik kom zelf ook niet uit de regio, welk type trein betreft het, de nieuwe generatie sprinters (niet de allernieuwste), de oudere stoptrein welke is omgevormd tot sprinter of misschien een heel ander model, zoals de dubbeldekker welke ook als intercity ingezet kan worden.
Battle of Concepts: 08-04-2016
Beste Sonja en Edith, Battle of Concepts richt zich inderdaad op studenten en young professionals. Op onze platformen www.citychallenges en www.onlinechallenges.org staan challenges die open staan voor iedereen. Hopelijk staan daar ook leuke uitdagingen voor jullie tussen!
Provincie Gelderland: 11-04-2016
Beste Falko, er wordt gereden met stadler GTW's door zowel Connexxion als Arriva. Op Google zo op te zoeken met afbeeldingen erbij. Ook via wikipedia en via filmpjes op youtube vind je informatie over de treinen die hier rijden.
Greetje van Amstel: 16-04-2016
Greetje van Amstel: 16-04-2016
Wordt er ook rekening gehouden met reizigers die slecht ter been zijn en met rolstoelers?
Battle of Concepts: 29-04-2016
Beste Greetje, Een goede suggestie om Provincie Gelderland te attenderen op deze groep reizigers die minder mobiel is. Er zal bij de weging van de voorstellen voor het sneller in/uitstappen uiteraard rekening worden gehouden met de gevolgen voor reizigers die slecht ter been zijn en rolstoelers
Jatinder Kaur Sidhu: 03-05-2016
Ik had een vraagje: Is de provincie eindverantwoordelijke voor het uitvoeren van een oplossing of kan je ook met een oplossing komen die gericht is naar de vervoermaatschappijen in die regio?
angelo se;der: 11-05-2016
Hoi , ik heb een vraag , ik zit op havo , mag ik dan meedoen?
Battle of Concepts: 12-05-2016
Beste Angelo, Battle of Concepts richt zich op studenten en Young Professionals (HBO/WO t/m 30 jaar). Op www.onlinechallenges.org en www.citychallenges.nl staan challenges die open staan voor iedereen. Heel veel succes!
Battle of Concepts: 12-05-2016
Beste Jatinder, sorry we hadden je vraag over het hoofd gezien! Maar alle oplossingen zijn welkom! Maakt niet uit wie er verantwoordelijk is voor het uitvoeren ervan. De vervoermaatschappijen Arriva en Connexxion zijn actief betrokken bij de battle
Mark Beekman: 19-05-2016
In hoeverre kan de trein aangepast worden? Of is dit niet mogelijk?
Provincie Gelderland: 23-05-2016
beste Mark
Aanpassingen in de trein zijn wel mogelijk. Kijk dan ook naar welke treinen we hebben rijden (Stadler GTW's, op Google op te zoeken met afbeeldingen erbij). Bedenk daarbij wel dat we op zoek zijn naar realistische, eenvoudige en praktische oplossingen die we op korte/middellange termijn kunnen doorvoeren (zie ook de briefing).
Ronald Zetzema: 25-05-2016
Waarom alleen maar studenten en young proffesionals?? Waarom mogen de overige reizigers niet meedoen? Zij die hier dagelijks hinder van ondervinden?
Battle of Concepts: 25-05-2016
Beste Ronald, Leuk dat je mee wil denken! Battle of Concepts richt zich inderdaad op studenten en starters. Kijk ook op onze andere platformen, daar staan challenges die open staan voor iedereen: www.onlinechallenges.org en www.citychallenges.nl. Succes met je deelname!
Volkan Cakici: 26-05-2016
Ingang en uitgang deuren plaatsen in de trein
1e prijs
Blue Zones
2e prijs
kubisme op de perrons
3e prijs
Sneller in-Stappen
4e prijs
Display it
5e prijs
T.C
6e prijs
Gescheiden in- en uitstappen
Samen met de vervoerders ProRail, Connexxion en Arriva ontvingen we maar liefst 132 inzendingen op onze Battle om het in- en uitstappen van treinreizigers sneller te laten verlopen. Om de winnende ideeën een stap verder te brengen hebbben we eind juli een creatieve denk- en maaksessie georganiseerd.
Tijdens een inspirerende dag, waar zowel afgevaardigden van de provincie en de vervoerders als de creatieven achter de winnende inzendingen aanwezig waren, werden de winnende ideeën besproken, aangevuld, nieuwe combinaties gemaakt en verder uitgewerkt tot eerste prototypen.
Uiteindelijk zijn er twee concepten verder uitgewerkt. Het eerste concept is een combinatie geworden van 'train clouds' en een ‘aftel-zuil’. Een train cloud geeft aan waar je het beste op het perron kan gaan staan zodat je direct kan instappen als de trein stopt. Een aftelzuil laat zien hoe lang je nog hebt op om in te stappen voordat de deuren gaan sluiten.
Het andere concept, het aan beide zijden van de trein kunnen in- en uitstappen (vanaf de perrons aan weerszijden van de trein) leek aan het begin van de sessie vrij onrealistisch (omdat het een ingrijpende verbouwing van het station vereist), maar door een geplande verbouwing van station Doetinchem bleek het tijdens de sessie opeens toch een aantrekkelijke mogelijkheid.
Een mooi resultaat en alle partijen zijn enthousiast om verder onderzoek te gaan doen naar de haalbaarheid van beide oplossingsrichtingen. We houden jullie op de hoogte!
De regionale treindienst tussen Doetinchem en Arnhem is een van de drukste regionale treintrajecten in Nederland. Het in- en uitstappen duurt vooral in de drukke ochtendspits vaak langer dan de ervoor geplande 30 seconden. Een paar minuten vertraging kan betekenen dat reizigers de trein in Arnhem missen en dat de dienstregeling langer uit de pas loopt. In deze battle werd gevraagd om ideeën om treinreizigers sneller in- en uit te laten stappen. De prijsvraag was uitgezet door de verantwoordelijken voor het treinvervoer tussen Arnhem en Winterswijk: de provincie Gelderland, Hermes/Connexxion, Arriva en Prorail. De battle heeft 130 ideeën opgeleverd, met dank aan alle indieners!
De jury
De jury bestond uit vertegenwoordigers van de hierboven genoemde partijen. Zij hebben de ideeën vooral beoordeeld op de snelheid en de relatieve eenvoud waarmee een maatregel te realiseren is. Ook was er een voorkeur voor maatregelen aan perrons in plaats van aan of in de treinen. Het is immers een hele klus om alle treinen aan te passen die op deze lijn rijden. Haalbaarheid was ook een criterium: heeft de maatregel echt effect? De jury had bijvoorbeeld twijfels bij maatregelen die ervan uitgaan dat we een grote invloed kunnen hebben op het menselijk handelen.
De oogst
Wat de jury opviel was niet alleen het grote aantal inzendingen. Er waren innovatieve en grappige ideeën, grondige analyses, originele titels en prachtige beeldende uitwerkingen. De inzendingen gaven een mooie inkijk in onze reizigers in het algemeen en op deze lijn; hun gedrag en motivaties, hun irritaties en hun wensen. Opvallend was het zelfinzicht van de (jonge) reiziger, die volgens eigen zeggen niet altijd even fris en sociaal is in de ochtend als hij zijn reis gaat maken. De inzendingen hadden opvallend vaak betrekking op dezelfde soort oplossing: het (op allerlei manieren) stimuleren/afdwingen van eerst uitstappen en dan instappen óf het scheiden van de in- en uitstapstromen. Veel genoemd (vaak als voorwaarde voor een concept) was het geven van informatie over de lengte en de stopplaats van de aankomende trein. Een andere veel uitgewerkte oplossing op het perron was het – op allerlei manieren - geven van informatie over de drukte in de aankomende trein waardoor mensen zich naar verwachting meer spreiden op het perron.
De winnaars
Uiteindelijk heeft de jury gekozen om 6 inzendingen te belonen in plaats van 5. De eerste plaats is toegekend aan een origineel idee om mensen te verleiden zich te verspreiden op de perrons. Dit door te spelen met het wifisignaal op het perron qua sterkte/snelheid of het helemaal uitzetten ervan. Het idee van positieve bekrachtiging werkt volgens de jury het beste om gedrag te veranderen. Het concept om de drukte in de coupés via ‘stoplichtkubussen’ op de perrons aan te geven is goed voor een tweede plaats. Mooi vormgegeven en goed doorgedacht. Op plaats 3 en 5 zijn inzendingen terecht gekomen die een eenvoudige, mooie vormgeving op de perrons hebben bedacht, om mensen te verleiden dóór te lopen (gekleurde voetstappen op de perrons) cq plaats te maken voor uitstappers (‘Clouds’ met tekst/boodschap/inkleuring op de perrons daar waar de deuren stoppen). De vierde plaats is gegund aan een idee om informatie weer te geven in treinramen. De jury ziet hierbij vooral mogelijkheden in de ondersteuning voor andere concepten. De zesde plaats is voor een wat minder voor de hand liggende oplossing, maar de partijen in de jury willen dit verder onderzoeken: instappen aan de ene kant, uitstappen aan de andere kant van de trein.
Het vervolg
Alle winnende ideeën hebben nader onderzoek en uitwerking nodig om te kijken of ze ook echt kans van slagen hebben. Het bespreken van de inzendingen inspireerde de jury bovendien al snel tot het maken van combinaties tussen ingediende concepten en het bedenken van weer nieuwe (combinatie)plannen.
De jury zal de winnaars uitnodigen voor een creatieve bijeenkomst om hun concepten toe te lichten, te bespreken en samen verder door te denken en mogelijk te combineren. Het doel is om de winnende concepten een stap verder te brengen richting daadwerkelijke realisatie.
Al met al een zeer geslaagde battle. Iedereen bedankt voor alle creatieve ideeën! We gaan er mee aan de slag!