Sinds 2008 plaatste ProRail op een beperkt aantal stations zogenaamde warmtezuilen. Deze warmtezuilen, die bedoeld zijn om tijdens koude dagen wachtcomfort te vergroten, blijken bij veel stationbezoekers in de smaak te vallen. Reizigers verzamelen zich graag rondom het element, verwarmen zich eraan en maken ook onderling een praatje.
De huidige warmtezuilen verbruiken echter flink wat energie wanneer zij in gebruik zijn, ca. 6kw/h. Daarbij komt dat er veel warmteverlies ontstaat doordat de warmtezuilen op de perrons in de open lucht zijn geplaatst. Hoewel de meeste warmtezuilen gevoed worden door zelfopgewekte energie afkomstig van de zonnepanelen op het dak van de stations, staat Prorail vanuit haar duurzaamheiddoelstellingen toch kritisch tegenover het grote energieverbruik van de huidige warmtezuilen. Wij willen de reizigers verwarmen, maar geen nodeloze energie verspillen aan het verwarmen van de buitenlucht. Hier moeten slimmere oplossingen voor te bedenken zijn!
In deze Battle zijn wij op zoek naar originele oplossingen waarmee wij wachtende reizigers op het perron op een energiezuinige manier warmte kunnen bieden tijdens koude dagen. Weet jij een goede oplossing? Wij horen het graag!
Prijzen:
1e prijs: €1500,-
2e prijs: €950,-
3e prijs: €450,-
nrs. 4 t/m 10 prijs:€ 300,-
Download de briefing voor alle informatie.
Bachtijar Ashari: 26-10-2011
Beste Battlebeheerder,
Er staat "De huidige warmtezuilen verbruiken echter flink wat energie wanneer zij in gebruik zijn, ca. 6kw/h." Verbruik wordt meestal uitgedrukt in Watt (W). Wordt deze eenheid hier bedoelt ipv kw/h?
Tom van den Bogaard: 26-10-2011
Er klopt inderdaad iets net met het vermogen van deze palen, in de battle staat eerst dat de palen slechts 6kWh gebruiken, terwijl er ook staat dat er drie lampen van 2000 Watt worden gebruikt. Die verbruiken dus in totaal 21600 kWh volgens onze berekeningen. Waar moeten we van uit gaan?
Daniël Kunst: 28-10-2011
Dan klopt de berekening toch prima? 2000W is 2kW. Laat je die een uur aanstaan gebruikt het apparaat 2kWh. Met 3 lampen is dat dus 6kWh. En nu een mooi concept gaan verzinnen ;)
Jurjen Kamphuis: 28-10-2011
Er wordt hier flink gegoocheld met eenheden! Watt is een maat voor energie per tijd (Joule per seconde). kWh is een maat voor een hoeveelheid energie. (namelijk 1000 Joule keer 60 seconden, maal 60 minuten = 3600 kiloJoule) kW/h is een maat voor de verandering van vermogen in de tijd, net zoals snelheid/tijd een maat is voor acceleratie van bijv een auto. De lamp brand altijd even hard, niet van toepassing dus.
Jurjen Kamphuis: 28-10-2011
Uit het document valt te halen dat er gebruik wordt gemaakt van 2 lampen van elk 2000 Watt. (2000 Joules per seconden) In een uur verbruikt zo’n paal dus 3 maal 2 kiloWatt maal 1 uur, oftewel 6 kWh. Niet dat je hier verder wat aan hebt. Je weet immers niet hoe veel uur die lampen per dag branden, dus vermogen (6 kW) is beter te vergelijken met je eigen concept.
Jurjen Kamphuis: 28-10-2011
sorry, 3 lampen ipv 2 ;)
ProRail: 01-11-2011
In een warmtezuil wordt inderdaad gebruik gemaakt van 3 lampen van elk 2000 Watt. In 1 uur verbruikt 1 warmtezuil (als hij continue aanstaat) dus 6 kwh.
@ iedereen: heel veel succes met jullie concepten, wij zijn erg benieuwd naar jullie ideeën!
@ Jurjen: bedankt voor jouw toelichting aan de andere deelnemers!
Noel Teunissen: 24-11-2011
Hoeveel zuilen staan er gem. per perron?
Jelle Vijfhuize: 24-11-2011
wat is het budget voor eventuele aanpassingen aan het huidige concept of het ontwerp en productie van een volledig nieuw concept?
Jelle Vijfhuize: 24-11-2011
en nog een vraag: de warmtezuil moet tilbaar blijven voor twee man. Geldt dit voor het wegnemen van de zuil in 1 keer of wordt het geaccepteer als 2 man 1 keer op en neer moet lopen voor het wegnemen van de zuil?
Jelle Vijfhuize: 24-11-2011
vraag 3: wat is de temperatuur die binnen de behuizing wordt bereikt door de 3 lampen en hoe snel wordt deze temperatuur bereikt?
Ik wacht met smart uw antwoorden af!
ProRail: 25-11-2011
Beste Jelle en Noel,
Even terugkomend op jullie vragen: Wat betreft het tillen is het niet erg als ze twee keer moeten lopen. Het gaat er vooral om dat de warmtezuil makkelijk te verwijderen is zonder speciale machines. Wij geven jullie geen budgettaire randvoorwaarden voor de aanpassingen aan het huidige concept of het ontwerp en productie van een volledig nieuw concept. Houdt er wel rekening mee dat het enigszins reëel/haalbaar moet zijn. Op de perrons staan nu gemiddeld één a twee warmtezuilen.
1e prijs
2e prijs
De warmte strip
3e prijs
Warmtestaafjes
Top 10
Heatrail
Top 10
Heat Seat
Top 10
1+1=3
Top 10
ProRail - Warmte Bubbles
Top 10
Warmte concept prorail
Top 10
Het Warmteschild
Top 10
Warmtezuil 2.0