Nina Solomons: 16-05-2012
waar blijft de business case van deze battle?
Sven Oostendorp: 13-06-2012
Is het een voordeel of een nadeel om te zorgen dat dieren door het idee niet over het spoor kunnen?
Guido Castagna: 15-06-2012
Zijn er bepaalde plekken waar mensen beginnen met langs het spoor te lopen? Of is het steeds ergens anders en moet je 'het hele spoor beveiligen'?
ProRail: 18-06-2012
Beste Sven, In deze Battle hoef je hier niet specifiek rekening mee te houden. In de uitvoering zal altijd moeten worden gekeken of we bijvoorbeeld geen faunawetten overtreden (bijvoorbeeld in natuur gebied). Als de oplossing hierin dus schaalbaar is en eventueel per locatie is aan te passen is dat mooi, maar het strekt nu te ver om daar al in detail op in te gaan. In deze Battle ligt de focus op het weren van personen.
ProRail: 18-06-2012
Beste Guido, het toegangspunt is zeer divers en kan in principe overal zijn, vooral als er geen hekwerk aanwezig is natuurlijk. Spoorwegen die wel afgezet zijn met hekwerk worden vaak betreden via overwegen omdat daar een kruising met een weg is, maar hiertoe blijft het zeker niet beperkt.
A A: 21-06-2012
Beste,
Hoe signaleert de NS dat er mensen langs het spoor lopen? Gebeurt dit doordat de machinist het opmerkt, hangen er camera's, maken er mensen melding, hoe gaat dit in zijn werk?
ProRail: 26-06-2012
Beste Erik, In veel gevallen wordt dit inderdaad door de machinist gesignaleerd, die geeft het dan door aan onze meldkamer. Maar het komt ook voor dat omwonenden of oplettende burgers naar de politie bellen.
Michiel Hennink: 01-07-2012
Beste, bij 80% van de TOA's gaat het om wandelaars, sporters en spelende kinderen & tieners. Weet u hoe de verhouding volwassenen:kinderen/jongeren is? Dit kan relevant zijn bij het bedenken van een oplossing.
Michiel Hennink: 01-07-2012
Hebt u soortgelijke informatie over de 204 ongelukken in 2011? Betrof dit vooral kinderen/jongeren of volwassenen? En zaten hier ook zelfdodingspogingen bij?
ProRail: 04-07-2012
Beste Michiel,
Antwoord 1: Helaas hebben we deze verdeling niet in de cijfers zitten. Het betreft spoorlopers, of dat kinderen of sporters betreft wordt niet bij gehouden.
Antwoord 2: We hebben geen verder informatie over het feit of dit kinderen, ouderen etc waren. En ja, hier zaten ook de (vermoedelijke) zelfdodingen bij.
Angelo Echtermeijer: 08-07-2012
Wat is een veilige afstand van het spoor? Is dit wettelijk vastgelegd?
ProRail: 09-07-2012
Beste Angelo, er is geen wettelijke norm die zegt wat veilig is. De wet zegt wel dat onbevoegden zich niet op spoorterrein mogen begeven en dat ProRail dient te zorgen dat dit terrein niet zomaar toegankelijk is. Veilig is dus, buiten het hek of de erfgrens van het spoorgebied.
Willem Sparreboom: 10-07-2012
Heeft u voor mij een ruwe prijsindicatie wat het prorail kost om een meter hekwerk te plaatsen incl. arbeidskosten? Dit wil ik graag weten, zodat ik mijn idee op kostenefficiëntie kan toetsen.
Leonie Welling: 11-07-2012
Zou u kunnen vertellen hoe frequent inspectie gepleegd wordt en wat de werkzaamheden dan zijn/ hoe gaat dat te werk? Lopen zij dan langs het spoor, over het spoor of gebeurd dit op veilige afstand? Dit i.v.m. eisen t.a.v. het schouwpad.
ProRail: 16-07-2012
Beste Willem, een meter hekwerk kost ProRail ongeveer €60.
ProRail: 16-07-2012
Beste Leonie, er is geen vaste interval voor inspectie maar dit gebeurt regelmatig. Dit kan een reguliere inspectie zijn of naar aanleiding van een incident of melding. De aard van de werkzaamheden langs het spoor is nogal verschillend. Dit kan bijvoorbeeld een inspecteur zijn die het spoor in de gaten houdt, een aannemer die werkzaamheden aan een brug/overweg/etc moet verrichten. In principe lopen deze mensen nooit OP het spoor maar altijd via het schouwpad. Als men op het spoor moet werken worden treinen tijdelijk stil gelegd of omgeleid.
Martijn Deibel: 17-07-2012
Zou ProRail via een link naar Google Maps een voorbeeld kunnen geven van een probleemgebied? Zijn er bijvoorbeeld ook hele brede schouwpaden of schouwpaden die meer dan 10 meter van het spoor liggen?
ProRail: 24-07-2012
Beste Martijn, een voorbeeld van een probleemgebied vind is de overweg en het spoor op de Schoutse Venen (zie link: https://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=dierenrijk&ie=UTF-8). Dit is een voorbeeld situatie van een spoor waar men zo op kan lopen (weinig, geen hekwerk) met normale schouwpaden langs het spoor. Verder vind je in de Battle beeldmateriaal van voorbeeldsituaties. De schouwpaden zijn in principe altijd even breed, +- 1 meter. In de meeste gevallen lopen ze direct naast het spoor omdat ze gebruikt worden voor onderhoud aan het spoor, het zal dus niet snel voorkomen dat een schouwpad zich op 10 meter naast het spoor bevindt.
Floris Meertens: 15-08-2012
Moet de samenvatting binnen de 4 A4tjes staan van vooronderzoek en concept of mag hier ook nog een extra A4 voor worden aangemaakt zodat het totaal bestand op 5 A5tjes komt?
ProRail: 21-08-2012
Beste Floris, jouw totale concept (inclusief de samenvatting en het vooronderzoek) mag uit maximaal 5 pagina's bestaan.
1e prijs
Een andere kijk, een andere focus
2e prijs
'Spoor jij wel?!'
3e prijs
Inzending ProRail
Top 10
ProRail bedankt
Top 10
___!___!___!___
Top 10
Voorkom dat onbevoegden het spoorgebied betreden
Top 10
Op weg naar nieuwe normen
Top 10
ProRail zit er regelmatig naast
Top 10
ProRail Battle
Top 10
SoniGuard