Op dit moment geeft NS haar dubbeldekstreinen een tweede leven door modernisering, waardoor deze trein weer 20 jaar lang reizigers kan vervoeren. Met het hergebruik van materialen in de trein en het hergebruik, hoogwaardige recycling en upcycling van materialen die niet terug de trein in gaan, krijgt nu 98,8% van de trein een tweede leven. Hier is de NS heel trots op, maar ze zijn er nog niet. De ambitie is 100% circulaire treinen!
De laatste 1,2% materiaalstroom waarvoor de NS nog een hoogwaardige toepassing zoeken bestaat uit:
De NS is op zoek naar creatieve ondernemers die deze materialen een hoogwaardig én grootschalig tweede leven kunnen geven. Uiteraard met een positief effect op het milieu en de menselijke gezondheid.
Dit zijn challenges op ons Starthubs.co platform.
Meer informatie en meedoen op Starthubs.co
CHALLENGE | NS CIRCULAIR: STOELZITTINGEN
De typische NS stoelen - direct herkenbaar, maar lastig van elkaar te scheiden. Daardoor is recycling nu niet mogelijk. De stoelzittingen, rugkussens en hoofdkussens bestaan o.a. uit een kunststof-schelp, PU schuim, fireblocker en bekleding (skai of stof). De uitdaging is om een nieuwe toepassing als grondstof of halffabricaat te vinden, waardoor deze materialen alsnog een tweede leven krijgen. Gaan jij deze uitdaging aan? Doe dan mee met deze challenge! Bekijk de challenge.
CHALLENGE | NS CIRCULAIR: WANDPANELEN + BAGAGEREKKEN
Wandpanelen en bagagerekken van de NS. Herkenbaar, hufterproof en oerdegelijk. Deze materialen van thermohardende composieten zijn uitermate geschikt om een tweede leven te geven. Zo zijn deze onderdelen eerder toegepast in het maken van plaatmateriaal en meubels, meerpalen en dijkversteviging, en ligt er in Dokkum een brugdek met daarin gerecyclede treinwanden verwerkt. Wie weet is de volgende innovatie circulaire oplossing wel van die van jou! Bekijk de challenge.
CHALLENGE | NS CIRCULAIR: STOELBEKLEDINGSSTOF
Weet jij raad met gebruikte bekledingsstoffen? Doe dan mee met deze challenge! Op dit moment beschikt de NS over een voorraad pallets met bekledingsstof afkomstig van stoelen uit de ICM intercity trein (zie bovenstaande foto). Deze stof is een mix van polyester, acryl en polyurethaan. De hoofdkussens zijn van zwart skai. Heb jij een manier om de treinstoel-bekledingsstoffen een tweede leven te geven? Bekijk de challenge.
Voorwaarden deelname