Door de ligging trekken Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool (Maastricht en Heerlen) veel buitenlandse studenten aan. Bij de Universiteit Maastricht komt zelfs de helft van de ruim 14.000 studenten uit het buitenland, voornamelijk België en Duitsland.
Door de beperkte OV verbinding is het voor buitenlandse studenten is het vaak een logische keuze om met de auto naar hun opleiding te gaan. Sommige reizen dagelijks heen en weer, anderen komen aan op maandag en vertrekken weer op vrijdag. Stadwaarts brengt dit extra verkeersoverlast en parkeeroverlast met zich mee (bewoners kunnen hun auto niet meer in de wijk parkeren).
Om verdere verkeersoverlast en parkeeroverlast te voorkomen zullen we slimme oplossingen moeten bedenken waardoor buitenlandse studenten hun auto aan de rand van de stad parkeren (P+R terreinen) of helemaal niet meer met de auto richting Maastricht (of Heerlen) komen.
Een lastig vraagstuk en wij zijn dan ook heel benieuwd naar jouw ideeën over hoe we dit probleem zouden kunnen aanpakken!
Kelly Louwen: 22-06-2015
Waarom denken jullie dat de actie met P+R en gratis OV niet geslaagd is?
Maastricht Bereikbaar: 26-06-2015
Beste Kelly, Er hebben zich weinig studenten aangemeld en die hebben weinig gebruik gemaakt van de P+R terreinen. Daarnaast is het aantal studenten dat in de gratis zone parkeerde niet afgenomen. Voor hen was ons aanbod misschien niet interessant genoeg.
Nicha Tutunji: 29-06-2015
Beste Maastricht Bereikbaar,
Hoeveel gratis parkeerplaatsen worden er door de buitenlandse studenten ongeveer ingenomen ?
Maastricht Bereikbaar: 06-07-2015
Beste Nicha, Het gaat om ruim 100 studenten in totaal, die hun auto in deze wijken parkeren.
1e prijs
The PRapp As Your First Step!
2e prijs
Bikelines
3e prijs
Bus(y)
Top 10
Parkeren 2.0
Top 10
Park + Explore Maastricht
Top 10
Park + Study Zuid-Limburg
Top 10
Maastricht Bereikbaar
Top 10
Actieve Aanmelding
Top 10
Students4Students
Top 10
Van Files naar Flexibiliteit
Om verkeers- en parkeeroverlast van (buitenlandse) studenten in delen van Maastricht en Heerlen te voorkomen, was Maastricht Bereikbaar via Battle of Concepts op zoek naar slimme oplossingen. De Battle: “Hoe kunnen we studenten stimuleren om buiten Maastricht en Heerlen te parkeren?" werd gewonnen door Hessel Engbrenghof en Ferenc Horvath met hun concept ‘THE PRapp AS YOUR FIRST STEP’.
Jan Derk van ’t Rot, projectleider bij Maastricht Bereikbaar: ”We waren onder de indruk van de totaaloplossing die in het winnende concept werd aangeboden. Niet enkel een app die laat zien of een P+R plek beschikbaar is maar ook een deelfietsconcept én OV oplossing. Al met al zagen we veel potentie in dit concept.
We hebben daarom voor dit concept een projectplan geschreven waarin staat beschreven wat er allemaal nodig is om het concept daadwerkelijk te gaan realiseren. Van de ‘lussen’ in de weg voor het meten het aantal vrije parkeerplaatsen tot aan het ontsluiten van de deze gegevens in een app en het realiseren van een uniek ‘Park & Bike’ concept in combinatie met pendelbussen.
Het is een groot project waar nu al veel instanties naar hebben gekeken en over mee hebben gedacht. Maar deze week hebben we de GO gekregen om het uit te gaan voeren! Dat betekent dat we volgend jaar aan de slag kunnen en hopelijk in het nieuwe collegejaar de buitenlandse student een prachtig alternatief kunnen bieden om bij hun onderwijsinstelling te komen.
We houden jullie op de hoogte!”
Begin 2015 hield Maastricht-Bereikbaar een pilot om buitenlandse studenten te verleiden om niet langer in Maastricht of Heerlen te parkeren maar aan de rand van de stad op een van de P+R terreinen. Zowel in Maastricht als in Heerlen ervaren bewoners overlast van auto’s die door studenten worden geparkeerd. De pilot had niet het gewenste resultaat en daarom is Maastricht-Bereikbaar via Battle of Concepts op zoek gegaan naar slimme oplossingen voor de problematiek.
Maastricht-Bereikbaar was positief verrast over het aantal inzendingen. Maar liefst 75 deelnemers hebben de moeite genomen om een concept in te dienen! Er is een voorselectie gemaakt binnen het Programmabureau zelf. Hierbij is gekeken naar zowel de haalbaarheid als de originaliteit van de concepten. Uit deze voorselectie zijn 14 concepten gekomen die samen met de Hogeschool Zuyd en de Universiteit Maastricht zijn beoordeeld.
Veel dezelfde ideeën kwamen in verschillende concepten terug waarbij in sommige concepten de nadruk lag op de marketing en in andere concepten de focus meer op de onderbouwing of uitvoering. Dit maakte het voor de jury niet gemakkelijk om te beoordelen. Samenvattend kan worden gesteld dat de meeste concepten passen in een van de volgende categorieën:
• Het verbeteren van het natransport tussen het P+R terrein en de onderwijslocaties doormiddel van het inzetten van een deelfiets systeem (Park en Bike) of met OV oplossingen.
• Het zoeken naar oplossingen om studenten te huisvesten in Maastricht / Heerlen of colleges te verplaatsen richting een online omgeving, een P+R locatie of zelfs naar Duitsland.
• Het aantrekkelijker maken van de P+R locaties zowel in de voorzieningen als het geven van informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen op het P+R terrein.
• Het invoeren van een beloningsprogramma voor goed gedrag. Studenten die parkeren op het P+R terrein krijgen korting op producten of diensten (Ideeën lopen van korting op snacks in kantine tot boeken of zelfs korting op het collegegeld).
De winnende concepten hadden in veel gevallen een totaaloplossing of geven een originele focus. Niet alleen een campagne om studenten naar een P+R locatie te trekken maar ook ideeën/ oplossingen voor het natransport naar de onderwijsinstelling. Een aantal concepten waren ook mooi en aantrekkelijk uitgewerkt. Een plaatje, een kaartje of grafiekje helpt de jury om een concept goed te doorgronden en draagt bij aan het op waarde schatten van de inzending.
Veel inzendingen haakten aan bij ideeën die binnen het Programmabureau op moment al worden uitgewerkt. De meerwaarde zit hem dan ook vooral in de details: net een andere draai of invalshoek zoals de combinatie ‘Sufiets’ als concept voor een deelfiets voor studenten.
De winnaars
Tijdens de beoordeling van de concepten kwamen er drie concepten boven die er in de optiek van de Jury uitsprongen. De winnaars zijn geworden Hessel Engbrenghof, Ferenc Horvath, met het concept ‘THE PRapp AS YOUR FIRST STEP’. De Jury was onder de indruk van de totaaloplossing die in dit concept wordt aangeboden. Niet enkel een app die laat zien of een P+R plek beschikbaar is maar ook een deelfietsconcept en OV oplossing. Daarnaast is er een goede analyse gemaakt van de lokale situatie. Van harte gefeliciteerd!
De tweede plaats (op zeer kleine afstand van de nummer 1) is geëindigd Job Bos met het concept ‘BIKELINES’. De Jury sprak het aan dat de oplossing (een deelfietsconcept) ook zichtbaar werd gemaakt in de openbare ruimte. Hoewel origineel is de haalbaarheid van fysieke lijnen wel lager waardoor dit concept uiteindelijk op plaats 2 is geëindigd.
De derde plaats is voor Bram Frijlink met het concept ‘BUSY’. De Jury vond deze oplossing origineel omdat de oplossing niet werd gezocht in Heerlen of Maastricht maar juist op de plek en het moment waarop de studenten uit Duitsland vertrekken. Door ze samen te bundelen in een bus zorgen we voor carpoolen op grote schaal.
De nummers 4 t/m 10 blonken uit in originele marketingsoplossingen (een Studentenwasstraat waar zowel de auto als kleren gewassen konden worden op een P+R), Een P+S (Park en Study) concept waarbij werd aangehaakt bij leegstaande ruimtes. Hierdoor wordt niet alleen een bijdrage geleverd aan het oplossen van een parkeerprobleem voor Studenten maar ook de leefbaarheid verbeterd of werd erg uitgegaan van de kracht van de studentenpopulatie zelf. Hoe nu verder?
Vervolg
Bij de beoordeling hebben we (Maastricht Bereikbaar en onderwijsinstellingen) ons niet alleen de vraag gesteld of het concept aantrekkelijk was. We hebben ons ook de vraag gesteld wat we konden bijdragen om het concept ook daadwerkelijk te realiseren. De verwachting is dat we uiteindelijk zullen komen tot een oplossing welke elementen bevat van de winnaars maar zeker ook vanuit de andere concepten die zijn ingediend.
Zoals eerder aangegeven was het niveau erg hoog en Maastricht- Bereikbaar wil de creativiteit optimaal benutten. Wanneer we zelf een paar stappen hebben gezet in de uitwerking willen we contact zoeken met enkele indieners om gezamenlijk nog eens te discussiëren over de uitwerking.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie ideeën!!
Namens de Jury,
Jan-Derk van ’t Rot, Projectleider bij Maastricht Bereikbaar