Hoe stoppen we terreurgroepen en gewelddadig extremisme? #Creativity vs. Terrorism

Het nieuwsbeeld wordt de laatste tijd gedomineerd door de gewelddadigheden van terroristische groeperingen als Al Qaida, Boko Haram, Al Shabaab en IS. Denk aan de aanslag op Charlie Hebdo, de ontvoering van schoolmeisjes in Nigeria, de gruwelijke onthoofdingen van o.a. journalisten en hulpverleners, de dreiging van terugkerende jihadisten, de vernietiging van beschermd werelderfgoed, de bomaanslag tijdens een vredesdemonstratie in Ankara en de recente aanslagen in Parijs. 


Tientallen miljoenen mensen zijn op de vlucht voor de terreur van IS. De gewelddadigheden leiden niet alleen tot totale chaos in Syrië en instabiliteit in omliggende landen, maar vormen ook een bedreiging voor de stabiliteit van Europa en van de Europese landen zelf.

 

Iedereen zal het er over eens zijn dat we de bedreiging van onze vrede, veiligheid en vrijheid door terreurgroepen en hun geweld zo snel mogelijk moeten aanpakken. Defensie en de luchtmacht dragen hier actief aan bij en bereiken belangrijke effecten, maar gewelddadig extremisme kun je niet verslaan met uitsluitend militaire middelen. Er is meer nodig!

 

We zullen anders moeten denken en acteren. We zullen andere, niet-traditionele en vernieuwende strategieën moeten bedenken, waarmee we de operaties van terroristische organisaties (denk aan rekrutering, financiering, mobiliteit, communicatie, etc.) kunnen verstoren of minimaliseren.  

 

 

Voor het ontwikkelen van deze alternatieve strategieën hebben we jouw hulp nodig. We zijn op zoek naar maatschappelijk betrokken andersdenkenden, die zich willen inzetten voor een betere wereld en naar compleet nieuwe, baanbrekende inzichten.

 

Doe mee, draag bij aan vrede, veiligheid en vrijheid; jouw inzicht en inzet zijn keihard nodig!

 

Prijzengeld:

1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €400,-
3e prijs: €300,-
4e prijs: €200,-
5e prijs: €100,-

 

Good to know

- Output: Beschrijving van jouw aanpak, uitwerking van maximaal 2 A4, PDF bestand  
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan
- Download hieronder de hele briefing met alle informatie

 

Juryrapport Luchtmacht - Creativity vs Terrorism Challenge

09 februari 2016

We vroegen jullie mee te denken over compleet nieuwe en innovatieve manieren om terreurgroepen en terrorisme aan te pakken. Deze vorm van crowdsourcing was nieuw voor ons dus we wisten niet wat we konden verwachten. Bovendien was het een heftig onderwerp voor een challenge. De resultaten, o.a. 49 inzendingen, zijn echter absoluut de moeite waard, fantastisch! Het mooiste is nog wel dat er echt vernieuwende ideeën bij zitten, dit bevestigt voor ons de toegevoegde waarde van crowdsourcing en van de grenzeloze creativiteit van de maatschappij.

 

De jury bestond uit experts op de gebieden van communicatie, cyber, bedrijfsvoering, beleid & plannen, radicale innovatie, open innovatie en natuurlijk ons Hoofd Innovatiecentrum. Tijdens een late avondsessie met pizza (hoe kan het ook anders) ontstonden goede en levendige discussies over de verrassende concepten; is het echt vernieuwend? Geeft het antwoord op de vraag? Hoe haalbaar is het idee? Enzovoort. Het feit dat er discussie ontstond en dat er meerdere stemrondes nodig waren om tot een keuze te komen, zegt iets over de hoge kwaliteit van de inzendingen.

 

 

         

 

 

De winnaars

De winnaar van de Battle is D. Schneiders met zijn concept ‘it is not a game, this is war’. Deze uitermate innovatieve vorm van ideation richt zich op de gaming communities en maakt gebruik van de creativiteit van de crowd. Door de dynamische opzet kunnen de vraagstukken altijd aangepast worden aan de actuele behoeften. Met hoge scores op vernieuwing, effect en haalbaarheid een verdiende eerste plaats, gefeliciteerd.

 

Het idee ‘loop op vrede’ van P.W.C. Kromhout is onze runner up. Middels een zichtbaar keurmerk voor olie uit niet-IS gebied krijgt de consument aan de pomp de keuze tussen ‘goede en foute olie’. Een goede uitvoering zorgt voor bewustwording in de maatschappij en pakt terreurfinanciering uit olie aan. Een heel goed idee dat bovendien goed is uitgewerkt.

 

De derde plek is voor Tom van de Ven met zijn concept ‘Intimidatie is de sleutel’ dat moet gaan zorgen voor een objectief en gebalanceerd beeld over terrorisme en extremisme. Deze aanpak langs de band van de reclame is vooral gericht op wegnemen van angst, het belangrijkste wapen van terroristen. Tom legde hiermee terecht de vinger op een zere plek in de nationale berichtgeving, bedankt voor dit scherpe inzicht.

 

In haar inzending ‘Bommetjes met Liefde’ presenteert Elianne Dudok mogelijkheden voor een sociaal platform van de Luchtmacht. Deze frisse blik op luchtmacht-communicatie bevat een aantal goede en toepasbare inzichten en wordt beloond met een vierde plaats.

 

De vijfde plek gaat naar Timo van de Ven voor zijn idee ‘voor de klas, tegen terreur’. Bewustwording in de klas over terrorisme en over vrede, veiligheid & vrijheid ontbreekt op heel veel scholen. Hiermee laten we absoluut kansen liggen bij de belangrijke groep van scholieren. Dank je Timo, je hebt ons hierover opnieuw aan het denken gezet.

 

Vervolgstappen

Op korte termijn zullen we een informele sessie organiseren waar we samen met interne en externe experts doorpraten over de winnende concepten (en oplossingsrichtingen). De winnaars nodigen we uiteraard ook graag uit om hierbij aanwezig te zijn en ontvangen hierover binnenkort bericht.

 

Alle overige deelnemers willen we hartelijk bedanken voor de tijd en creativiteit die in de concepten is gestoken. Jullie hebben ons echt weten te verrassen met zeer gevarieerde en prikkelende inzichten.

Dankzij deze drug kunnen strijders in Syrië dagenlang vechten

18 december 2015

Ze worden gemaakt alsof het M&M's zijn. Captagon-pillen, waar strijders in Syrië dagenlang op kunnen vechten. Ze zijn verslavend en vreselijk slecht voor de gezondheid, maar worden bij miljoenen verspreid in Syrië. "Beter dan cocaïne", zeggen gebruikers. Lees er meer over op de website van NOS

 

Zo zien de captegon-pillen eruit.

 

Is dit wellicht een zwakke plek waar we op zouden kunnen inspelen? Denk mee, jouw ideeën zijn keihard nodig!

Paar goede artikelen op deCorrespondent.nl

02 december 2015

Meer weten over terrorisme of IS? Lees dan op www.decorrespondent.nl een aantal goede artikelen over terrorisme en wat je er wel en niet tegen kan doen: http://bit.ly/21vgsIn

IS-strijders als stelletje badeenden

02 december 2015

Een aantal internetters heeft besloten de jihadisten te bestrijden met een portie ludieke tegenpropaganda: door foto's van IS-strijders te vervangen met badeendjes. Lees meer op NOS.nl

 

 

 

Heb jij ook van zulke creatieve ideeën? Laat het ons weten! #Creativity vs. Terrorism

Creativity vs. Terrorism Challenge op BNR

18 november 2015

                                     BELUISTER HIER HET INTERVIEW

 

Geen bommen en granaten, maar creatieve ideeën van studenten en young professionals moeten de luchtmacht gaan helpen bij het bouwen aan vrede, vrijheid en veiligheid. De Koninklijke Luchtmacht gaat veel nadrukkelijker een beroep doen op hun creativiteit en innovatie, zegt Luitenant Kolonel Onno Sluiter bij BNR nieuwsradio.


Partijen met de meest innovatieve ideeën wil Sluiter uitnodigen voor een gesprek, om vervolgens te kijken wat ze kunnen toevoegen. Daartoe is onder meer een innovatiecentrum ingericht. "Dat krijgt ook de vrijheid om nieuwe inzichten binnen te halen en nieuwe vrienden te maken. Wij gaan de eerste stappen maken naar meer open innovatie. En dat is niet makkelijk, omdat we traditioneel wat meer gesloten zijn vanwege het werk dat wij doen."


In samenwerking met Battle of Concepts, dat beschikt over een actief bestand van 15.000 studenten en young professionals, wil Sluiter de eerste stap gaan zetten op weg naar een 'compleet nieuwe en innovatieve methode'. Creativiteit leidt immers tot effectiviteit, is zijn overtuiging, en juist buiten de luchtmacht zit een enorme capaciteit aan creatief vermogen, die Sluiter wil raadplegen. het lijkt wel of die omgeving zich steeds sneller ontwikkelt. Dus als wij willen bijblijven en aansluiten, dan moeten we daar in mee."


Wat betrekkelijk nieuw is, zijn de 'exponentiële ontwikkelingen', zoals Sluiter het noemt, in een maatschappij die zich steeds sneller ontwikkelt. Om bij te kunnen blijven, moet de luchtmacht mee in de vaart der volkeren. Zo moet de luchtmacht volgens Sluiter linksom of rechtsom een steentje kunnen bijdragen aan een betere positie van vluchtelingen. "Misschien zijn daar wel hele creatieve oplossingen voor en zitten we nu nog te veel op de traditionele manier te zoeken naar manieren om deze mensen verder te helpen. 
 

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 10 januari 2016
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 2.000,-

Ontvang updates

share challenge

55 shares

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Challenges

Alle challenges