Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen en bedrijven anders gaan handelen in het voordeel van de natuur?

 
 
Het initiatief voor deze Battle komt van het Ministerie van Economische Zaken, dat momenteel werkt aan een natuurvisie voor het beleid van de komende decennia. De kern van deze visie is een natuur die midden in de samenleving staat.
 
Achter deze kern gaat een aantal belangrijke omslagen voor de langere termijn schuil. Zo was de natuur vaak een keuze tussen maatschappelijk of economische belang (win-loose), maar moeten deze belangen juist steeds meer samen gaan (win-win). Zo was natuur iets om te beschermen en af te blijven, maar gaan we er nu naartoe dat mensen de natuur meer beleven, benutten én beschermen.
 
 
 
EZ wil deze omslagen ondersteunen via de natuurvisie en deze beweging versterken en versnellen. Om de omslag te bewerkstelligen zijn we op zoek naar een concept dat deze visie uitademt en mensen en bedrijven in Nederland aanspreekt en inspireert om te investeren in natuur en anders te handelen. Via deze Battle dagen we jou uit om dit concept te bedenken! Download de hele Battle
 
 
 
Prijzengeld:
 
1e prijs: 2000,- euro
 
2e prijs: 1150,- euro
 
3e prijs: 450,- euro
 
nrs. 4 t/m 10: 200,- euro
 
 
 
Voor een succesvolle deelname adviseren wij om de (rand)voorwaarden van deze Battle goed door te lezen, regelmatig de nieuwe voorbeeldconcepten te bekijken en het Battle Blog te lezen.

Michiel Degen: 07-11-2013
Hoe zien jullie de verhouding tussen de rol die de Rijksoverheid in de randvoorwaarden van de battle moet spelen en de rol die op lokaal niveau Gemeentes of Provinciale overheden hebben om allerlei projecten mogelijk te maken?

InnovatieNetwerk: 15-11-2013
Beste Michiel, Als het gaat om fysieke natuur in Nederland op locaal en regionaal niveau hebben gemeenten en provincies vaak het voortouw om concrete projecten mogelijk te maken. De rijksoverheid heeft daar overwegend een faciliterende en stimulerende rol. En het rijk heeft daarin ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat we internationale afspraken nakomen. Maar de blik van natuurvisie is breder dan het Nederlands grondgebied. Het Nederlandse bedrijfsleven en Nederlandse consumenten zijn zich steeds meer bewust van hun invloed op natuur in en buiten Nederland. De markt voor innovaties die de ecologische voetafdruk verminderen is een groeimarkt. In de vraagstukken die daarbij spelen zijn de rollen weer anders verdeeld.

Bouchra Urriagli: 28-11-2013
Mag je ook een filmpje plaatsen in het document?

InnovatieNetwerk: 28-11-2013
Beste Bouchra, het plaatsen van een filmpje in je concept is helaas niet mogelijk. Succes met je deelname!

Lieke Jansen: 05-12-2013
In hoeverre dienen de concepten volledig nieuw te zijn? Mogen het ook uitbreidingen zijn op concepten die in het verleden , om wat voor reden dan ook, niet goed van de grond zijn gekomen of slechts op zeer beperkte schaal (bijv. op buurtniveau in NL of buitenland). Als je gaat Googelen, vind je namelijk vrijwel altijd wel iets dat er enigszins op lijkt.

InnovatieNetwerk: 06-12-2013
Beste Lieke, We zijn op zoek naar originele, vernieuwende concepten. Bestaande concepten waar je niets aan toevoegt scoren laag. Uit je vraag blijkt alleen ook dat je er evt een originele draai aan wilt geven waarmee het ineens een enorme potentie krijgt. We vragen je krachtig te beschrijven wat je toevoegt aan het bestaande concept en welk effect we daarvan mogen verwachten. Dit is de vernieuwing die je aanbrengt en daar gaan we je voorstel op beoordelen. Succes!

2e prijs

3e prijs

Glocal Green

Top 10

Boerenboodschappen.nl

Top 10

Wat is jouw waterfootprint?

Top 10

RE-SOURCE

Top 10

Invest in nature

Top 10

Bee green!

Top 10

You get what you give

Top 10

The Green Fire

Titel concept
Ontvangstdatum
Participatienatuur
06-12-2013
18:07
NB
08-12-2013
20:39
Glocal Green
08-12-2013
19:04
Boerenboodschappen.nl
08-12-2013
16:30
Wat is jouw waterfootprint?
08-12-2013
23:15
RE-SOURCE
08-12-2013
23:59
Invest in nature
02-11-2013
14:39
Bee green!
06-12-2013
00:55
You get what you give
07-12-2013
16:00
The Green Fire
02-12-2013
18:52
Daktuinen; een simpel doch effectief concept
04-12-2013
22:12
battle_ez_ovj
07-12-2013
12:17
de natuur je woonkamer in!
07-12-2013
19:24
NatuurlijkGezamenlijk
07-12-2013
14:07
Meet O2
08-12-2013
21:57
Greeneration
08-12-2013
11:22
De Groene Sneeuwbal
08-12-2013
16:52
GroenGoud
08-12-2013
20:40
Ecovision
08-12-2013
22:33
Ons Park
08-12-2013
23:23
Kinderprogramma Natuurkenner
08-12-2013
23:35
bonzone
08-12-2013
23:39
Greenpoints
15-11-2013
13:18
Iets doen voor jezelf? iets doen voor natuur!
08-12-2013
18:28
Natuurlijke reorganisatie
08-12-2013
19:11
naturExperience
08-12-2013
15:09
Greenvertising
08-12-2013
19:31
Gratis Genieten
08-12-2013
22:30
Investering in vooruitgang
05-12-2013
15:23
Bevorderen
06-12-2013
13:38
Thuis op vakantie
06-12-2013
18:07
PUUR Community
06-12-2013
22:36
Waar sta jij voor
07-12-2013
13:08
Project TED
19-11-2013
19:37
zelfvoorzienend en Afhankelijkheid
26-11-2013
21:23
Together, we can make the world as it was, better!
21-11-2013
15:15
Innovatienetwerk
21-11-2013
20:12
in 1
02-12-2013
23:32
Boss-ies
07-12-2013
20:34
Natuurrechtpakket: Ook voor jou!
07-12-2013
21:08
Zeldenrust
29-11-2013
13:34
Nederland als nieuw atlantis
07-11-2013
18:41
GreenVote
13-11-2013
20:42
Er zijn (nog) geen updates geplaatst.

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 09 december 2013
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 5.000,-

Ontvang updates

share challenge

28 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!