Hoe zorgen we ervoor dat jongeren vaker hun fietsverlichting aan doen?

Vergeet jij ook weleens om je fietslicht aan te doen? Of heb je misschien al weken een kapot fietslampje, maar vergeet je steeds een nieuwe te kopen? 

 

Fietsen zonder licht in het donker is levensgevaarlijk. Vaak heb je het zelf niet door: zonder fietsverlichting ben je slecht zichtbaar voor het andere verkeer. En kun je zelf ook minder goed zien. Op de fiets ben je bovendien erg kwetsbaar in het verkeer. En dat zie je terug in de cijfers, want fietsers zijn relatief vaak slachtoffer van ongevallen. Met goede verlichting neemt het risico dat je in het donker wordt aangereden met 20% af.

 

 

Bron: SWOV Monitor Verkeersveiligheid 2018

 

Gelukkig zet het merendeel van de fietsers zijn/haar fietsverlichting in het donker aan. Toch zie je grote verschillen per leeftijdscategorie. Boven de 50 jaar heeft meer dan 82% de fietsverlichting aan, boven de 25 jaar 75%, maar onder de 25 jaar zit dit percentage op 55%. 

 

45% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar heeft geen fietsverlichting of gebruikt geen fietslampje. Hier is dus een grote winst te behalen. Via deze challenge willen we achterhalen wat de precieze oorzaken zijn van het niet aan doen/ niet hebben van goede fietsverlichting, én hoe we kunnen zorgen dat een groter percentage van de jongeren zijn fietsverlichting (vaker) aan doet. 

 

Denk je mee? We zijn ontzettend benieuwd naar jouw ideeën! 

 

Waar zijn we naar op zoek?
We zijn op zoek naar creatieve ideeën waarmee we het gedrag van jongeren positief kunnen beïnvloeden. Wat zijn de momenten/ plekken/ aanleidingen/ mogelijkheden om hierop in te spelen? Bijvoorbeeld:

  • Op welke plek helpt het om eraan herinnerd te worden om je fietslampen aan te doen?
  • Wat zijn logische momenten om tips te krijgen over goede fietsverlichting?
  • Welke manier spreekt jongeren het meeste aan om gemotiveerd te worden om goed zichtbaar te zijn in het donker (zodat ze hun gedrag veranderen)?

We zijn bijv. op zoek naar een slimme ‘nudge’. De term ‘nudging’ heb je vast wel eens gehoord. Het komt eigenlijk neer op gedragsbeïnvloeding zonder iets te verbieden of het financiële prikkels te geven. Een nudge kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Het klassieke voorbeeld is het plaatsen van een nepvlieg in urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen. Lees hier een artikel over nudging. 

 

 

          

 

Voorbeelden van nudges

 

Welke slimme nudge kun jij bedenken waardoor meer jongeren ’s avonds hun fietsverlichting aan doen? Ook andere ideeën zijn welkom, zolang deze maar een positief effect op het gedrag van jongeren hebben!

 

Waar zijn we niet naar op zoek?
We zijn niet op zoek naar:

  • Ideeën voor nieuwe regelgeving
  • Ideeën voor hogere boetes of vaker controleren
  • Ideeën voor een nieuwe campagne
  • Ideeën voor een onverwoestbare fietsverlichting

 

Prijzengeld

Het totale prijzengeld is € 3.000,- en wordt verdeeld onder de beste 5 inzendingen. De verdeling is als volgt:

  • 1e prijs € 1.250,-*
  • 2e prijs € 750,-*
  • 3e prijs € 500,-*
  • 4e prijs € 250,-*
  • 5e prijs € 250,-*

*De genoemde bedragen zijn netto bedragen en zullen gegarandeerd worden uitgekeerd.

 

Jouw inzending (max 3 A4, pdf bestand)
Jouw inzending bestaat uit maximaal 3 pagina’s waarin de volgende onderdelen zijn uitgewerkt:

  • Korte probleemanalyse (max 1 A4). Maak een korte probleemanalyse naar aanleiding van gesprekken met minimaal 3 vrienden/ klasgenoten/ buurtgenoten (liefst in de leeftijdscategorie tussen de 12 en 25 jaar) die aangeven vaak hun fietsverlichting niet aan te hebben. Wat is de achterliggende oorzaak waarom zij hun fietsverlichting niet aandoen? Is het probleem dat jongeren het vergeten? Geen zin hebben? Niet stoer vinden? Of vergeten ze nieuwe lichtjes te kopen/ verlichting te laten maken? Of is het iets heel anders? 
  • Jouw concept  (max 2 A4). Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van de door jou bedachte nudge/ idee en beschrijf waarom jij verwacht dat jongeren (in de leeftijdscategorie) hierdoor vaker hun fietsverlichting aan gaan doen.

N.B. Probeer je inzending zoveel mogelijk te verduidelijken met afbeeldingen, visuals en/ of schetsen. Filmpjes en andere media mogen ook. Zet die als link in de pdf.

 

Tip! Op internet zijn nog heel veel inspirerende voorbeelden van effectieve nudges terug te vinden.

 

Beoordelingscriteria 
De concepten worden beoordeeld op de volgende onderdelen:

  • Inventiviteit: Hoe slim/ creatief is jouw nudge/ idee? 
  • Verwachte impact: Hoeveel jongeren gaan hun gedrag aanpassen?
  • Uitvoerbaarheid: Hoe gemakkelijk of duur is het om uit te voeren?

 

Timeline van de challenge

  • 28 oktober 2019: Lancering challenge 
  • 1 december 2019 23:59: Deadline challenge
  • 2 december – 16 december: Beoordeling van de concepten.
  • 17 december: Uitslag bekend

 

Download HIER het wedstrijdreglement van deze challenge die naast de gebruikersvoorwaarden van Battle of Concepts van toepassing zijn op deze challenge.

 

Heb je vragen die je graag zou willen stellen? Dat kan via de discussiepagina!

Minister Cora van Nieuwenhuizen reikt prijzen fietsverlichting challenge uit!

19 december 2019

Een knalrood label aan je stuur met daarop een betaalverzoekje namens de overheid dat je herinnert aan het aanzetten van je fietsverlichting. Deze eenvoudige maar aansprekende boodschap weet de doelgroep direct te raken en wint daarom eerste prijs van de fietsverlichting challenge. De tweede en derde prijs gaan naar een concept dat fietsers bij de fietsenstalling wijst op het gebruiken van fietsverlichting en een lichtboodschap via bestaande (straat)verlichting. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft gisteren de prijzen uitgereikt aan de vijf winnaars.

 

 

Benieuwd naar de vijf winnende concepten? Bekijk het juryrapport in het onderstaande nieuwsbericht of lees onze blog.

Uitslag & Juryrapport

18 december 2019

Juryrapport challenge: Hoe zorgen we ervoor dat jongeren vaker hun fietverlichting aan doen?

 

Fietsen zonder licht in het donker is levensgevaarlijk. Zelf zie je minder goed en ook voor het andere verkeer ben je slecht zichtbaar. Fietsers zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers en zijn daarom relatief vaak slachtoffer van ongevallen. Vooral jongeren tussen de 12 en 25 jaar hebben of gebruiken geen fietsverlichting. Met goede fietsverlichting neemt de kans van een aanrijding in het donker met 20% af.

 

Daarom schreef het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een challenge uit met de vraag: hoe zorgen we ervoor dat jongeren vaker hun fietsverlichting aan doen?

 

Populaire battle
Met 184 deelnemers en 200 concepten, is dit een van de populairste battles die in de afgelopen twaalf jaar zijn georganiseerd door Battle of Concepts. Uit alle hoeken van Nederland hebben we inzendingen ontvangen van jongeren maar ook van ouders. Dit onderwerp leeft dus overduidelijk bij velen. En wat waren de ideeën creatief en indrukwekkend!

 

Beoordeling 
Van spiegels tot apps, van alles kwam voorbij in de bijzondere concepten met soms zeer ludieke en aparte  namen. Daarom heeft de jury, verkeers- en gedragsexperts van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Veilig Verkeer Nederland en TeamAlert, een selectie gemaakt van de meest opvallende inzendingen. Vervolgens zijn zij aan de slag gegaan aan de hand van de volgende criteria:

  • De probleemanalyse: wat is het probleem en hoe speel je hier het slimst op in?
  • Creativiteit en innovatie: welke manier spreekt jongeren het meeste aan om hun fietslicht aan te zetten?
  • De impact: wat is de impact en hoeveel jonge fietsers bereiken we?
  • Uitvoerbaarheid: hoe gemakkelijk en duur is het om dit plan uit te voeren?

 

 

Trends
Alle inzendingen hadden een eigen probleemanalyse. Leuk is dat de meeste deelnemers met hun eigen vrienden en familie in gesprek zijn gegaan om de vraag te beantwoorden: waarom hebben jongeren hun fietslicht niet aan in het donker?

 

Een paar antwoorden die vaak werden  genoemd:

  • Ze vergeten hun licht aan te doen
  • Het is niet nodig: er is immers al licht op straat en ze zien zelf genoeg
  • De fietslamp is kapot
  • Ze zijn niet in het bezit van fietslicht
  • Losse lampjes zijn kapot of de batterij is leeg
  • Het is niet stoer

 

Ook zag de jury veel trends terug in de oplossingen: gebruik van social media,  een positieve insteek en het belonen van fietsers met licht, de rol van influencers, een lichtspel, een app als herinnering, teksten op fietspaden, meer verkooppunten van fietsverlichting, noem het maar op. Het een nog origineler dan het ander.

 

Toch zijn er vijf ideeën, met ieder hun eigen invalshoek, die er echt uitspringen.

 

De winnaars

 

1. Karel Baan (18) en Arthur Karens (19) - LightLabel

Dit Rotterdamse studentenduo Ondernemerschap gaat er met de hoofdprijs vandoor! Dat dit twee ondernemers zijn, is aan alles in hun concept te zien.

LightLabel is een in het oog springend rood label dat bevestigd wordt aan het stuur van de fiets. Het is opvallend, tastbaar, individugericht en heeft een flinke dosis humor. “We sturen alvast een betaalverzoekje naar de fietser die in de toekomst wellicht een bekeuring krijgt als hij zonder fietsverlichting in het donker blijft fietsen.” zeggen de mannen. Door de grappige tekst: “Wil je me €55,00 betalen voor Bekeuring geen fietslamp, via … xxx jouw overheid”, blijft het naar verwachting hangen bij de doelgroep die ook vaak te maken heeft met betaalverzoekjes.

 

“Grappig, opvallend en goed uitvoerbaar. Dit is geniaal!”

 

 

2. Kilian Hensens (25) – Herinnering bij het fietsenrek

Deze Groningse student International Business en Geneeskunde heeft een tweede plek binnengesleept door de geniale herinnering op het fietsenrek. Kilians nudge is een afbeelding van een fiets met ingebouwde LED-lampjes om het voor- en achterlicht aan te geven. Ook staat bij de afbeelding ‘vergeet je niet iets?’. Wanneer het begint te schemeren, gaan deze lampjes aan. Zo weet je wanneer je je fietsverlichting aan moet zetten. Het idee is om de afbeelding op het fietsenrek te zetten in fietsenstallingen, in het centrum en bij de supermarkt. Zo bereik je duizenden fietsers per dag. Niet alleen stimuleer je ze zo om met verlichting te fietsen, je herinnert ze er ook aan.

 

Over deze runner up zegt de jury: “Het idee heeft een goede combinatie van factoren die belangrijk zijn, zoals: de verschillende locaties, het grote bereik en de boodschap. Goed gedaan!”

 

  

 

 

3. Martin van Baaren (27) en Berend Broekhuijsen (28) – Lichtbericht

Deze goed op elkaar ingespeelde vrienden hebben met hun grappige inzending een goede indruk achtergelaten bij de jury. Lichtbericht is een vriendelijke en duidelijke lichtboodschap. Zelf noemen ze het “een speels momentje van bezinning”. Het maakt gebruik van de bestaande lichtinfrastructuur. Dit duo wil ook invloed uitoefenen tijdens het fietsen. Volgens hen ligt de kracht in de herhaling en zichtbaarheid in de openbare ruimte. Het idee is een toevoeging aan het bestaande lichtmeubilair: in parken, op sportvelden en zelfs voor de fanatiekelingen bijvoorbeeld op vuurtorens. Dit doen ze door een ‘licht aan?’ sticker op de lamp te plakken waarvan je vervolgens de schaduw op straat ziet. Een welverdiende derde plek voor deze mannen.

 

“Dit project zet jongeren in een heel ander licht!” zegt een jurylid enthousiast.

 

 

4. Cindy van Deursen (27) – Fietslamp XL

Cindy is industrieel productontwerper en dat is zeker terug te zien in haar creatieve ontwerp. De Fietslamp XL, de naam verraadt het al, is een grote en opvallende fietslamp die je bevestigt aan bijvoorbeeld hekken op drukbezochte plekken, zoals: scholen, sportverenigingen en uitgaansgelegenheden. Omdat de Fietslamp XL glow in the dark is, zien fietsers het geheugensteuntje. Dit spoort hen aan tot hun eigen licht aanzetten.

 

“Niet alleen voordat je opstapt, maar ook onderweg word je herinnerd aan het aanzetten van je fietslicht. Handig! Een lichtende blikvanger.”

 

 

5. Daisy Coenraad (25) – Interactieve kunst

Deze Crossmediale Communicatiestudente uit Utrecht heeft met haar interactieve kunstidee een prachtige vijfde plek verdiend. Kunst spreekt jongeren aan volgens Daisy. Vandaar is zij met het idee gekomen om fietspaden, tunnels en andere plekken waar je langs fietst, op te fleuren met kunst die aanspreekt. Door het zo vorm te geven dat de boodschap ‘met je licht aan fietsen’ overkomt én dat je ermee op de foto kan, nodigt het jongeren uit om hier foto’s mee te maken. Museums, kunstenaars en scholen kunnen worden betrokken bij het creëren van kunstwerken. Naar verwachting delen de jongeren het op social media en vormt dit een duidelijke boodschap voor het fietsverkeer.

 

“Op deze manier maken we het onderwerp spraakmakend!” aldus de jury.

 

 

Vervolg
Deze vijf winnende concepten sprongen er uit. Maar zeker niet alleen de winnaars hadden goede ideeën! Alle concepten zijn uitgebreid bekeken en alle ideeën die haalbaar zijn of misschien haalbaar te maken zijn, worden door de jury meegenomen in hun eigen activiteitenplannen. Het is niet zo dat de plannen van de winnaar(s) of van anderen automatisch worden uitgevoerd, maar we onderzoeken wat we waar en door welke partner een plek kunnen geven.

 

Bedankt!
Alle inzendingen zijn met veel plezier gelezen. De ideeën geven alle op hun eigen manier inspiratie. 

Uitslag wordt één dag later bekend gemaakt

17 december 2019

Beste deelnemers, allereerst hartelijk dank voor al jullie ideeën! Voor iedereen die vol spanning op de uitslag zit te wachten, zal nog één dagje extra in spanning moeten blijven, want de uitslag zal niet 17 december, maar 18 december bekend worden gemaakt. Alvast hartelijke dank voor jullie geduld!

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 01 december 2019
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 3.000,-

Ontvang updates

share challenge

30 shares

Challenges

Alle challenges