Bedenk een app of game waardoor jongeren meer groente gaan eten!

Hoe kunnen we jongeren tussen de 10 en 20 jaar meer groente laten eten? 

We hoeven niemand meer te vertellen dat groente gezond is. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en diabetes (type 2) aanzienlijk. Toch eet 75 procent van de jongeren te weinig groente.


Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Volksgezondheid, Sport en Welzijn zetten zich in voor een hogere consumptie van groenten en fruit. Dit doen zij door bijvoorbeeld innovaties te stimuleren en voorlichting via het Voedingscentrum. De stip op de horizon is dat consumenten de dagelijkse aanbevolen 250 gram groenten en 2 porties fruit (200 gram) eten, conform de Schijf van Vijf.
 

Het beïnvloeden van de groente consumptie van jongeren is natuurlijk niet gemakkelijk, integendeel! Eén van onze projecten richt zich daarom op het ontwikkelen van een app of game om de groente consumptie onder deze doelgroep te verhogen. Vergelijkbaar met het succes van de app Pokémon Go. Deze app slaagde erin om miljoenen jongeren in beweging te krijgen, die met andere middelen nauwelijks buiten kwamen. Kunnen we ook een app ontwikkelen die jongeren aanzet tot het eten van meer groente?
 

Om op die vraag antwoord te krijgen, schrijft het Ministerie van Economische Zaken deze prijsvraag uit. We dagen scholieren, studenten, creatieve professionals en app bouwers uit om een app of game te bedenken die jongeren aanzet om meer groente te gaan eten. Doe je mee?

 

 

Prijzen(geld)

 

€4.000,- prijzengeld voor de beste ideeën of oplossingen:

  • 1e prijs: €2.000,-*
  • 2e prijs: €1.000,-*
  • 3e prijs: €500,-*
  • 4e prijs: €300,-*
  • 5e prijs: €200,-*

*De genoemde bedragen zijn netto bedragen, vrij te besteden

 

€6.000,- realisatiebudget 
Naast het prijzengeld is er ook nog een realisatiebudget van €6.000,-. De top 5 wordt uitgenodigd voor een co-creatiesessie met verschillende stakeholders en experts. Na de sessie wordt bepaald welke concepten (een deel van) het realisatiebudget van €6.000,- krijgen om de ideeën om te zetten in een werkend prototype!

 

 Good to know

  • Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept
  • Deelname staat open voor iedereen (scholieren, studenten, creatieve (young) professionals, app bouwers, startups, etc.). Medewerkers van het Ministerie van Economische Zaken en SIGN zijn uitgesloten van deelname. 
  • Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën.
  • Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan.

Stefan Groen in 't Woud: 01-09-2017
De briefing geeft aan totaal 4 x A4, bestaande uit een omgevingsverkenning en het concept zelf. Mag hier nog wel een extra pagina worden gebruikt voor de voorpagina? Zo komt het totaal dus op 5 pagina's uit. Op de voorpagina staat geen informatie behalve een afbeelding.

Ministerie van Economische Zaken: 04-09-2017
Beste Stefan, een extra voorblad is prima. Succes met je deelname!

Yvonne Drissen: 18-09-2017
Ik blijf graag eigenaar van het concept. Hoe is dat formeel geregeld?

Yvonne Drissen: 18-09-2017
Ik begrijp dat er voor het realiseren van een eerste werkbaar prototype €6.000,- beschikbaar is voor de winnaar. Hoe realistischdenkt opdrachtgever dat dit is?

Lars van den Broek: 19-09-2017
@Yvonne: In de algemene voorwaarden staat vrij duidelijk dit: 10. Intellectueel eigendom 10.1 Als Deelnemer aan een Challenge gaat men er met de inzending van zijn/haar concept mee akkoord, dat zijn/haar concept de CC0 licentie van Creative Commons (www.creativecommons.nl) krijgt toegewezen (tenzij uitdrukkelijk anders staat vermeld in de “briefing” van een specifieke Challenge). Hiermee doet men afstand van alle rechten op het werk in de zin van de auteurswet zoals het auteursrecht en alle andere aanverwante of naburige rechten die men op het werk heeft. Als hij/zij hier niet mee akkoord gaat, is deelname aan Challenges niet mogelijk. Meer informatie over de CC0 licentie: Samenvatting: http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ Volledige beschrijving: http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/legalcode Deze informatie maakt deel uit van deze gebruikersvoorwaarden.

Ministerie van Economische Zaken: 20-09-2017
@Yvonne t.a.v. budget: in 2017 is er een beperkt budget beschikbaar, zoals dat in de prijsvraag is opgenomen. Voor 2018 is er een substantiëler bedrag op de begroting gereserveerd voor opschaling; na de kabinetsformatie zal daar mee duidelijkheid over komen.

Marjolein Jonkers: 21-09-2017
Mijn concept bevat een verdienmodel waarbij het voor commerciële partijen interessant is om te adverteren. Eerste vraag; mag dit? Tweede vraag; wie ontvangt die inkomsten?

Ministerie van Economische Zaken: 21-09-2017
@Marjolein: Een goed verdienmodel is prima om de app te ondersteunen, of het om advertenties of een andere manier gaat, kun je zelf bepalen.

Dominique van den Berg: 26-09-2017
Mag je extra bijlagen toevoegen buiten die 4 A4 om?

Joas Mudde: 06-10-2017
Moet er om mee te doen voor de prijzen rekening gehouden met het budget van €6000 of maken we ook kans als we een app bedenken die alleen in het ruimere budget van 2018 zou passen?

Ministerie van Economische Zaken: 09-10-2017
@Dominique: probeer het in 4x A4 goed samen te vatten.

Ministerie van Economische Zaken: 09-10-2017
@Joas: Je kunt een app die meer ontwikkelingskosten heeft dan de prijsvraag op dit moment beschikbaar heeft, gewoon indienen. Hoe het budget voor 2018 wordt aangewend, is nog niet bekend.

Joppe Sikma: 17-10-2017
Mag het concept ook in het engels worden geleverd? Ik ben met een groep internationale studenten.

Ministerie van Economische Zaken: 17-10-2017
@Joppe, ja dat is prima.

Bram K: 20-10-2017
Ik heb een idee waarvan ik overtuigd ben dat het een effectieve oplossing kan zijn voor deze challenge. Dit wil ik zelf doorzetten, ongeacht winst of verlies. Hoe groot is de kans dat de Challenge Provider wil samenwerken? Anders gezegd: hoe groot is de kans dat de Challenge Provider er met mijn idee vandoor gaat (aangezien ik ze deze rechten geeft met het opsturen van mijn idee)?

Amber Wolf: 21-10-2017
Voor de zekerheid heb ik 2 versies van mijn concept ingestuurd. Dit omdat ik niet zeker wist of een spread toegestaan is onder de voorwaarden, en ik hem wel al had ingezonden. Excuses hiervoor

Ministerie van Economische Zaken: 22-10-2017
@Bram K: De Challenge provider zal niet met je idee er vandaar gaan, het ministerie evenmin. We juichen het juist toe als je niet alleen een idee hebt maar het ook wilt gaan uitvoeren. Hoe je je idee beschermd, is verder aan jou: met merkrecht, patenten of op basis van copyright op software.

Ministerie van Economische Zaken: 22-10-2017
@Amber: geen probleem, we voegen ze samen.

1e prijs

De Digitale Groente- en Fruitautomaat

4e prijs

Superhelden

5e prijs

Titel concept
Ontvangstdatum
Mario Kart in een gezond jasje
30-08-2017
10:25
sperzieboon
31-08-2017
18:30
VEGGIFY - Veggify je blij!
07-09-2017
18:01
Mr. Carrot
14-09-2017
22:13
Veggie Appie
18-09-2017
15:11
Vegxperience Impact App
19-09-2017
18:08
VeggieFLASH
20-09-2017
21:31
Voeding is interessant en gezellig
21-09-2017
00:51
Groenteconcept
22-09-2017
10:27
250Gram
22-09-2017
17:02
Clash of the Greens
25-09-2017
17:59
Oplossingen,snel, kort en bondig
28-09-2017
15:42
TEST_01
29-09-2017
09:52
TEST_02
29-09-2017
09:52
TEST_03
29-09-2017
09:54
Vegipe
01-10-2017
18:29
Veggonijn
04-10-2017
17:29
Healthy+
06-10-2017
15:18
Spelconcept
06-10-2017
17:24
Turn up the Beet
09-10-2017
21:41
Groenpunten
10-10-2017
23:33
Veggielicious
11-10-2017
10:54
Veggie - sloth app
11-10-2017
23:04
HappyHealth
12-10-2017
12:51
>>
12-10-2017
19:37
FIT the colors
13-10-2017
12:55
Wordt jij een Popey?
13-10-2017
21:42
Tomato
14-10-2017
00:01
Hungry Farmer
16-10-2017
21:58
VEGGIE CHEF
17-10-2017
09:41
Veggie GO
17-10-2017
15:34
Groene Invloed
17-10-2017
21:06
Tamaveggie
17-10-2017
23:58
Win en wennen
18-10-2017
15:35
VegeBattle
19-10-2017
13:24
Onthouden groentes
20-10-2017
11:05
Spel
20-10-2017
12:37
De Kolonie
20-10-2017
12:50
Veggter
20-10-2017
14:23
SIXPACK / GROSS
20-10-2017
19:59
Collectable Vegetables
20-10-2017
20:38
Sprout
20-10-2017
20:42
Green-O
21-10-2017
12:13
Veggiemonster
21-10-2017
13:51
Appel klikker
21-10-2017
14:14
Veggigotchi
21-10-2017
16:36
Groenkoper: Op studentenbudget naar jouw persoonlijke top!
21-10-2017
18:38
Groentegrommers: Durf jij de uitdaging aan?
21-10-2017
20:29
VeggiGo
21-10-2017
21:30
Talking Veggies
21-10-2017
22:14
Talking Veggies
21-10-2017
22:20
V!TA
21-10-2017
22:21
Challenge of the Veggies
21-10-2017
22:22
Vita-Mania
22-10-2017
00:13
Wie is het kookmaatje?
22-10-2017
02:53
When life gives you lemons
22-10-2017
09:22
Zin in gezond!
22-10-2017
12:40
Chefs Battle
22-10-2017
16:24
Stimulatie van meer groente
22-10-2017
16:47
Whoop Whapp
22-10-2017
18:06
VegeBattle App
22-10-2017
20:02
Bimie - Be the veggie
22-10-2017
20:42
Groji
22-10-2017
21:49
GO+
22-10-2017
22:38
De FruitBooster App
22-10-2017
22:58
Repelsteeltje
22-10-2017
23:06
Project Food
22-10-2017
23:41
FoodFight
22-10-2017
23:49
Veggilicious!
22-10-2017
23:52
SugarSnap
22-10-2017
23:55
Durf je
22-10-2017
23:56
De Digitale Groente- en Fruitautomaat
22-10-2017
13:17
App-el
12-10-2017
15:21
SuperPan
20-10-2017
04:12
Superhelden
22-10-2017
23:50
ikveggiefeed
22-10-2017
22:14
ToMaatje
22-10-2017
23:29

Juryrapport Veggie App Challenge

23 november 2017

Op onze vraag “Bedenk een app waardoor jongeren meer groente gaan eten” hebben we maar liefst 77 voorstellen ontvangen. We zijn zeer tevreden met dit aantal, de grote diversiteit van de inzendingen en heel happy met de uiteindelijke winnaars!

 

De beoordeling van de inzendingen zijn we gestart met een eerste selectie. Twee juryleden hebben alle concepten gelezen en een selectie gemaakt van de 25 beste inzendingen. De inzendingen zijn vervolgens voorgelegd aan de jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de retail, de gamewereld, ICT, online communicatie, innovaties en de tuinbouw. 

 

Elk concept is beoordeeld op de criteria: originaliteit, effectiviteit (gaat de app/game daadwerkelijk de consumptie verhogen?), haalbaarheid, verdienmodel en professionaliteit. Effectiviteit was het belangrijkste selectiecriterium.

 

Omdat de apps/games gericht waren op de doelgroep middelbare schoollieren, hebben verder twee teams van scholieren de jury geadviseerd welke concepten zij het beste vonden aansluiten bij de doelgroep. De jury heeft dit advies meegenomen in het eindoordeel.

 

We waren zeer te spreken over de aansluiting op de doelgroep en de creativiteit van veel inzendingen. Toch zijn er een hoop concepten afgevallen, omdat er te veel ideeën en mogelijkheden in één concept werden gepresenteerd. Deze deelnemers adviseren we voor een volgende keer een heldere keuze te maken voor één van die ideeën en die verder uit te werken.

 

 

 

 

Uiteindelijk heeft de jury een keuze gemaakt. Dit zijn de winnaars van de challenge: 

 

1. De digitale groenteautomaat van Peet Wijnen

Meer dan alle andere concepten richtte deze app zich op het direct bevorderen van de consumptie door een spel te koppelen aan het bestellen van verse snackgroente op scholen. De jury achtte de haalbaarheid en het effect hoog vanwege de koppeling van leerdoelen en lokaal ondernemerschap. Als tip gaf de jury het advies om ook de ‘last mile’ (logistiek onderdeel) van het concept te maken. 

 

2. App-el van Frank Schalkwijk, Paul van de Vijver en Ufuk Esmer

Kinderen kunnen door te swipen (net als bij het populaire Tinder) hun recept-voorkeuren kenbaar maken aan hun ouders. Zo komen de ouders (die de boodschappen immers moeten doen) te weten welke gezonde gerechten hun kinderen willen eten. De app werkt snel en makkelijk tussen de bedrijven door.

 

3. Superpan van Gea van der Schee en Laurens van der Aa

Met kreten als ‘Do diner, not dishes’ zet het team een helder concept neer: eenvoudig te bereiden eenpansmaaltijden voor studenten met minimaal 250 gram groente per persoon. De basis is een verzameling met éénpansgerechten met voldoende groente.

 

4. Superhelden van Tom Schellekens

Geïnspireerd op Pokémon: kartonnen superheld kaarten die je bij aankoop van groente spaart, zijn gekoppeld aan virtuele karakters. De superhelden muteren na het eten van groente tot sterkere varianten; met vrienden kun je een battle doen wie de sterkste superheld heeft.

 

5. ​Ikveggiefeed van Eveline Rossou en Roos Mulder

Met korte online challenges gericht op gezonde snacks motiveren vloggers de doelgroep jonge tieners. Het koppelen aan iBeacons is een technisch innovatieve toepassing, die ook een implementatierisico inhoudt. 

 

De jury was ook zeer te spreken over het concept ‘Tomaatje’ van Gilian van der Weerd, Sarina Verberne en Bente Hofman, alleen richtte dit concept zich op een jongere doelgroep dan in de challenge was aangegeven (10-20 jaar); daarom heeft deze niet één van de vijf aangekondigde prijzen gewonnen. Maar de jury vindt het idee zo sterk dat ze ook dit team de kans wil geven het concept verder uit te werken en heeft daarom buiten de challenge om een extra prijs aan dit concept toegekend.  

 

Wij zijn heel blij met de winnende inzendingen! Alle zes winnende teams ontvangen een geldbedrag en worden uitgenodigd om in januari hun concept te presenteren aan professionele partijen om de uitwerking tot een prototype te bespreken.

 

Alle deelnemers, die (net) buiten de prijzen zijn gevallen, willen we enorm bedanken voor hun deelname! Ook jullie waren van hoge kwaliteit en hebben ons bijzonder geïnspireerd. 

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 22 oktober 2017
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): €10.000

Ontvang updates

share challenge

53 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!