Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zetten zich in voor een hogere consumptie van groenten en fruit. Dit doen zij door bijvoorbeeld innovaties te stimuleren en voorlichting via het Voedingscentrum. De stip op de horizon is dat consumenten de dagelijkse aanbevolen 250 gram groenten en 2 porties fruit (200 gram) eten, conform de Schijf van Vijf.
Eén van onze projecten richt zich op het eetgedrag van jongeren in de pauzes. Maar liefst 80% van de middelbare scholieren koopt tijdens hun pauze een ‘roze koek’ of een energydrink. We willen gaan onderzoeken of we hier via de aanbodkant verandering in kunnen aanbrengen, zodat jongeren vaker kiezen voor een gezonde snack met groente of fruit.
We dagen je daarom uit om over het huidige aanbod van groente- en fruitsnacks na te denken. Wat kan er beter waardoor scholieren vaker zullen kiezen voor een gezond alternatief, met groente of fruit? Moet de verpakking van bestaande producten aantrekkelijker of gebruiksvriendelijk gemaakt worden? Moeten de bestaande producten op een andere manier gepresenteerd worden of op andere locaties worden aangeboden? Of heb jij een geweldig idee voor dé nieuwe groente- of fruitsnack die iedereen wil eten?
Doe dan mee met onze challenge, win mooie geldprijzen én de mogelijkheid om je idee verder uit werken tot een fysiek product dat aan de markt aangeboden kan worden.
Prijzen(geld)
De prijzen worden als volgt verdeeld:
€4.000,- prijzengeld voor de beste ideeën of oplossingen:
*De genoemde bedragen zijn netto bedragen, vrij te besteden.
€6.000,- realisatiebudget
Naast het prijzengeld is er ook nog een realisatiebudget van €6.000,-. De top 5 wordt uitgenodigd voor een co-creatiesessie met verschillende stakeholders en experts. Na de sessie wordt bepaald welke concepten (een deel van) het realisatiebudget (€6.000,-) krijgen om de ideeën verder uit te werken tot een fysiek product (prototype).
Good to know
Willem van Rooij: 19-09-2017
Zou het niet meer een marketing/communicatie/imago uitdaging zijn dan het ontwikkelen van een product & verpakking?
Denise van de Ven : 20-09-2017
In de opdrachtomschrijving staat specifiek vermeld: groente OF fruit. Mag het ook een combinatie zijn van beide?
Ministerie van Economische Zaken: 21-09-2017
@Willem: het gaat om de combinatie van marketing met de bijbehorende product(reeks).
Ministerie van Economische Zaken: 21-09-2017
@Denise: combinatie van groente of fruit is prima.
Patrick Zevenbergen: 24-09-2017
Is duurzaamheid nog een issue? En zo ja, gaat het dan om perceptie of om de feitelijke benadering volgens een LCA?
Ministerie van Economische Zaken: 24-09-2017
@Patrick: Het belangrijkste is om een compleet concept voor een groente- of fruitsnack te ontwikkelen, dat aansluit bij de doelgroep. Als duurzaamheid een positief onderdeel van je marketingconcept uitmaakt, is dat natuurlijk prima. Een concept dat minder duurzame verpakkingen voorstelt (bijv. relatief veel aluminium) zal bij de beoordeling lager scoren.
Pascal Vroonen: 11-10-2017
Is dit echt serieus? Ik lees ook dat de BTW op groente en fruit verhoogd wordt ! Zouden we hier niet eens starten? Dan kan een appeltje met een gevulde koek wedijveren‼️
Ritchie Donkers: 02-11-2017
Wordt met 'snack' specifiek iets bedoeld naast de lunchmaaltijd of valt ook de lunch zelf onder deze omschrijving?
Sylvia Bruijsten: 06-11-2017
In de briefing staat dat de inzending max. 4 A4 mag zijn. Bedoelen jullie hiermee 4 kantjes of echt 4 A4 (als in dubbelzijdig en dus 8 kantjes)?
Floris Robbroeckx: 02-12-2017
heb net een goed concept gemaakt, maar niet opgelet dat het al verstreken was, spijtig!
1e prijs
Vits - Veggie bits
2e prijs
YAM
2e prijs
Waffling!
4e prijs
5e prijs
Carrot Nachos
In totaal heeft het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit meer dan 108 concepten ontvangen voor de Healthy Break Challenge “Bedenk dé nieuwe groente- of fruitsnack voor in de pauzes!”.
Het ministerie is heel blij met dit grote aantal deelnemers en het niveau van de inzendingen. We willen daarom alle deelnemers ontzettend bedanken voor jullie deelname!
Jury & beoordeling
Ieder concept is door minimaal twee juryleden beoordeeld. De jury bestond uit vertegenwoordigers van de groente- en fruitsector, food innovators, innovatiedeskundigen en het ministerie. Verder hebben vier teams van jongeren van twee middelbare scholen de jury geadviseerd.
De jury heeft bij de beoordeling van de concepten naast de beoordelingscriteria (originaliteit, effectiviteit, haalbaarheid, verdienmodel en professionaliteit) vooral gelet op de combinatie van het fysieke product en het bijbehorende marketingconcept.
De juryleden hebben een compleet beeld van de markt en herkende daarom regelmatig concepten die in een bepaalde vorm al op de markt verkrijgbaar zijn. Ook de verwachte houdbaarheid van de groentesnacks was een veel besproken onderwerp. Zo kan de benodigde conserveringstechniek invloed hebben op de voedingswaarde en is er bij verse snacks een hoge omloopsnelheid of gegarandeerde afname van belang om de versheid te garanderen.
De winnaars
Uiteindelijk heeft de jury de volgende concepten tot winnaars van de Healthy Break Challenge uitgeroepen:
Op nummer 1: Vits Veggiebits van Kajo Mo. Geroosterde groente in een handige snack-verpakking.
Een gedeelde 2e plaats voor twee wafelconcepten: Waffling van Suze van Berloo en Yam van Sylvia Bruijsten. Waffling biedt verse wafels waarbij suiker en meel grotendeels vervangen zijn door groente met smakelijke toppings, Yam biedt houdbare groentewafels met een aansprekende naam.
Op nummer 4: The Mingle machine van Busra Tarlaci, Caroline Hezemans en Tom Stuve. Mix your own snack! Een smoothie machine waarmee scholieren een groentesmoothie naar keuze kunnen maken.
Op de 5de plaats: Carrot Nachos van Femke van Ojien. Een worteldip in een bijzondere verpakking.
We willen de winnaars van harte feliciteren. Zij winnen een geldbedrag voor hun inzending en krijgen begeleiding bij het uitwerken van hun groentesnack. Alle deelnemers, die (net) buiten de prijzen zijn gevallen, willen we enorm bedanken voor hun deelname! Ook jullie inzendingen waren van hoge kwaliteit en hebben ons geïnspireerd!