Ben jij je bewust van de risico’s die zitten in het gebruik van smartphone, tablets en pc’s, social media en openbare wifi netwerken? Als je je apparatuur niet goed beveiligt of je privacy settings niet goed instelt kan dit vervelende gevolgen hebben.
Onbevoegden kunnen bijvoorbeeld je apparatuur hacken en toegang krijgen tot contactlijsten, documenten, films en foto’s en wachtwoorden. Alles wat je op je apparatuur hebt gedaan is in te zien, te manipuleren en te verspreiden.
Het is ook belangrijk je bewust te zijn van het beveiligen van je privacy settings. Je laat op veel websites persoonlijke informatie achter. Deze informatie is in te zien door andere internetgebruikers en wordt op grote schaal voor andere doeleinden gebruikt. Hierdoor kan je privacy in gevaar komen.
Waarschijnlijk is dit alles wel bij jou bekend, maar neem je nu niet direct actie om je smartphone, tablet of pc beter te beveiligen en/of privacy settings aan te passen. We willen daarom een nieuwe campagne gaan ontwikkelen, die dat effect wel heeft!
Via deze Battle zijn wij op zoek naar een beeld, schets of cartoon die je studiegenoten confronteert met de échte gevolgen als je je niet bewust bent van de risico’s die het gebruik van een smartphone, tablet of pc, social media en openbare wifi met zich meebrengt. Waar kan het (wellicht in het extreme) toe leiden? Maak een beeld, schets of cartoon die dit zo goed weer geeft, dat je studiegenoten geprikkeld worden om direct actie te ondernemen!
Prijzen:
1e prijs: €400,-
2e prijs: €300,-
3e prijs: €200,-
4e prijs: €100,-
5e prijs: €100,-
Good to know
- Output: Cartoon/schets/afbeelding, uitwerking van maximaal 1 A4, PDF bestand
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan
Briefing(s)
- Download hieronder de hele briefing met alle informatie
Steven van Selm: 11-10-2015
Is het noodzakelijk een toelichting bij de afbeelding te plaatsen? Ook viel het me op dat het in een PDF bestand moet, normaal is dit niet het geval, klopt dit?
Battle of Concepts: 13-10-2015
Beste Steven, een toelichting is niet verplicht, maar helpt de jury wel bij de beoordeling. Verder moeten concepten inderdaad als PDF worden geupload. Dit voorkomt dat tekst en vormgeving eventueel verspringen bij het openen van je concept.
1e prijs
Onbezorg internetten is een sprookje
2e prijs
Once Upon A Time...
3e prijs
Wat jij ziet en wat hij ziet!
4e prijs
Give yourself away for free
5e prijs
Wat deel jij?2
Cybersave Yourself (CSY) daagde studenten uit: maak een sterk beeld dat de risico’s laat zien van het gebruik van mobiele devices, social media en openbare wifi-netwerken. Maar liefst 64 studenten verrasten ons met een idee, schets of cartoon. We mochten helaas maar 5 prijswinnaars uitkiezen, maar er zijn veel meer inzendingen die potentieel input kunnen leveren voor campagnematerialen voor CSY. Hartelijk dank daarvoor!
Selectieproces
De jury, bestaande uit beveiligingsexperts van onderwijsinstellingen en communicatiespecialisten van SURFnet, hebben allen een top 5 gekozen waaraan een puntensysteem is gekoppeld. Hieruit zijn de 5 winnende concepten gekozen. De jury heeft deze concepten beoordeeld op creativiteit, originaliteit, impact (begrijpt de lezer het beeld direct en komt hij/zij in actie?) en toepasbaarheid (past het concept binnen de volgende campagne van CSY en zal het werken op de sociale media?)
De winnaars
De 5 winnende concepten zijn
1. ‘Onbezorgd internetten is een sprookje’ van Tom Stienen, NHTV internationale hogeschool Breda.
Dit idee is gebaseerd op een sprookje wat een goede kapstok is om meerdere onderwerpen en thema’s aan op te hangen. Het is een mooie metafoor om te gebruiken in de campagne van CSY.
2. ‘Once upon a time’ van Anne Gelderland, Avans Hogeschool
Erg mooi uitgewerkte cartoon, het idee is ook gebaseerd op een sprookje dat als metafoor kan dienen om ook andere onderwerpen onder de aandacht te brengen.
3. ‘Wat jij ziet en wat hij ziet’ van Jelle van Haaster, Universiteit van Amsterdam
Dit beeld geeft weer hoe jij de informatie aan de voorkant ziet en hoe anderen achter de schermen naar jou kunnen kijken. Het gaat ons vooral om het idee en de bewustwording die hier aan gekoppeld is. We zouden dit concept nog graag willen aanscherpen.
4. Give yourself away for free van JC Wolters, Universiteit Twente
Mooi overzicht over wat je allemaal prijs geeft en wie daar verantwoordelijk voor is.
5. Wat deel jij? van Bas Brilman, Universiteit Twente en Iris van den Nieuwenhuizen van Wageningen Universiteit.
Dit idee is uitgewerk in een animatie en sluit goed aan bij wat privacy voor permanente impact kan hebben. Ook is dit idee goed in te zetten via social media.
Prijzengeld
Het prijzengeld is in totaal 1.100 euro en wordt verdeeld over de beste 5 inzendingen:
- 1e prijs 400 euro
- 2e prijs 300 euro
- 3e prijs 200 euro
- 4e prijs 100 euro
- 5e prijs 100 euro
Winnaars worden ingezet in campagnes
CSY wil de winnende concepten in 2016 gebruiken om studenten op een laagdrempelige manier bewust te maken van de online gevaren. Het winnende beeld of concept wordt nog verder uitgewerkt en gaan we gebruiken als campagnemateriaal van Cybersave Yourself.
Alle inzenders bedankt voor de creatieve ideëen!