Om het in- en uitstappen op drukke buslijnen te versnellen, geldt er op sommige buslijnen een ‘open instap regime’. Reizigers kunnen dan niet allen voorin instappen bij de buschauffeur, maar ook achterin bij de andere deuren.
Bij een ‘gesloten instap regime’ komen alle reizigers dus via de deur bij de chauffeur binnen en is door de chauffeur controle op het feit of iemand een geldig vervoerbewijs heeft. Bij een ‘open instap regime’ is dat niet het geval, waardoor er op deze lijnen veel zwartrijders zijn.
Enerzijds loopt Connexxion door zwartrijders inkomsten mis, anderzijds is de bus ook voller, wat het comfort van betalende reizigers vermindert. Bovendien moeten er soms grotere bussen worden ingezet waardoor de kosten voor Connexxion toenemen.
We zijn daarom op zoek naar slimme oplossingen om het zwartrijden bij een open instap regime te verminderen. Hoe zorgen we ervoor dat alle reizigers netjes inchecken?
Heb jij dé oplossing? Denk dan mee, want er is €2.500,- prijzengeld te winnen!
1e prijs: €1.000,-
2e prijs: €600,-
3e prijs: €400,-
4e prijs: €300,-
5e prijs: €200,-
Belangrijke tip
Lees voordat je start eerst de volledige briefing zorgvuldig door! De briefing kun je hieronder downloaden.
Niek Leeferink: 02-12-2015
Wat zijn de beste manieren om zwart te rijden?
Connexxion: 02-12-2015
Beste Niek, we zijn op zoek naar de beste manier om zwartrijden juist te voorkomen. Download voor alle informatie de briefing.
Connexxion: 03-12-2015
Beste Corné, de verkeersleiding kan communiceren met de chauffeur door middel van tekstberichten (vergelijkbaar met sms) of een spraakverbinding. Dit gebeurt door middel van een klein scherm op het dashboard van de chauffeur en een microfoon.
Igor Batoukhtine: 03-12-2015
Hoe zien jullie de praktische realisatie van het daadwerkelijk 'pakken' van zo'n zwartrijder? Gaat de bus niet rijden totdat de zwartrijder is ingecheckt of...?
Marco van der Veen: 04-12-2015
Wie is de probleemeigenaar? We zoeken naar een persoon niet een organisatie.
Maikel Wolters : 04-12-2015
Wat is het budget om eventuele zwartrijders te monitoren en weren van het openbaar vervoer?
Ani Hovhannisjan: 04-12-2015
Ik upload een .pdf bestand maar hij zegt dat het bestandstype niet herkenbaar is... wat klopt er niet??
Battle of Concepts: 04-12-2015
Beste Ani, zou je ons een mailtje met het bestand kunnen sturen naar info(at)battleofconcepts.nl, dan kijken we er even naar.
Battle of Concepts: 04-12-2015
Beste Marco, het is alleen mogelijk vragen stellen aan Connexxion via dit forum. Het is dus niet mogelijk om iemand persoonlijk te benaderen.
Igor Batoukhtine: 07-12-2015
Hoe zien jullie de praktische realisatie van het daadwerkelijk 'pakken' van zo'n zwartrijder? Gaat de bus niet rijden totdat de zwartrijder is ingecheckt of...?
Ani Hovhannisjan: 08-12-2015
Beste Battle of Concepts, ik heb mijn concept naar gemaild aangezien uploaden hier niet lukte. Is het inmiddels ontvangen en zal het ook tussen de concepten hier te zien zijn?
Connexxion: 09-12-2015
Beste Igor, op dit moment wordt een boete uitgedeeld als een zwartrijder betrapt wordt. Als alternatief kan de zwartreiziger kiezen voor een 'rituitrijkaart'. Dit (dure) kaartje koopt hij/zij bij de controleur en hiermee mag hij/zij de rit afmaken. De bus wordt zo kort mogelijk opgehouden om te voorkomen dat vertragingen ontstaan voor de andere reizigers.
Connexxion: 09-12-2015
Beste maikel, in deze battle wordt geen vast budget gesteld. Wel zal de maatregel in verhouding moeten staan tot de gemiste opbrengsten door zwartreizen. Het is aan de deelnemers van deze battle om kosten en opbrengsten goed te onderbouwen.
Connexxion: 11-01-2016
Beste Corné, klachten die worden ingediend via het klachtenformulier komen bij onze klantenservice terecht. De klantenservice stuurt de klachten vervolgens door naar de desbetreffende afdeling of persoon binnen de regio die een antwoord formuleert. Om hoeveel klachten, suggesties en complimenten het precies gaat kunnen we je nu niet melden. Wel wordt het aantal door het jaar heen sterk beinvloed door veranderingen, bijvoorbeeld nieuwe tarieven of een nieuwe dienstregeling.
Loïs dam: 21-01-2016
beste connexxion, stel de buschauffeur weet dat er iemand in de bus zit die niet heeft ingecheckt, is het dan teveel gevraagd om alle ov's te checken?
1e prijs
Jouw Plek
2e prijs
Wit rijden? Niet te vermijden!
3e prijs
Jij telt mee.
4e prijs
voorkom zwartrijden
5e prijs
Zwartrij Lotterij
In deze Battle hebben we je gevraagd mee te denken over slimme oplossingen om het zwartrijden bij een open instap regime te verminderen. Hoe zorgen we ervoor dat alle reizigers netjes inchecken?
De inzendingen
Er zijn maar liefst 130 concepten voor de deadline ingezonden! We zijn zeer positief verrast door het aantal inzendingen. Blijkbaar was het onderwerp aansprekend en vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Het was een flinke klus om alle concepten te lezen, maar tevens ook heel inspirerend en motiverend.
Het viel op dat er een viertal grote lijnen te onderscheiden was onder de inzendingen:
- Communicatie campagnes
- Belonen van goed gedrag
- Inzichtelijk maken aantal zwartrijders per bus
- Overig
Hoewel dus vaak de dezelfde oplossingsrichting was ingezonden, was er binnen deze richtingen toch heel veel variatie te zien of soms juist een interessante overlap. Ook interessant was dat veel deelnemers een onderscheid maakten tussen bewust en onbewust zwartrijden.
Uiteraard is binnen onze eigen organisatie ook al veel nagedacht over dit topic. Veel oplossingen hadden we al eens bedacht, maar waren toch interessant door een andere draai of invalshoek. Ook was er een aantal concepten bij die echt nieuw voor ons waren. Al met al een mooi resultaat waar we erg blij mee zijn!
.
Jurering
De jury bestond uit een afvaardiging vanuit de afdelingen Service &Veiligheid, Marketing, Tenderteam, Operatie, Accountmanagement.
Met een drietal juryleden hebben we een voorselectie gemaakt. Hiervoor hebben we de concepten ingedeeld per oplossingsrichting (de grote lijnen). Binnen de oplossingsrichting hebben we de beste concepten er uitgehaald. Dit maakt dat uit de voorselectie zo’n twintig concepten overbleven.
Deze concepten hebben we opgestuurd naar de gehele jury. Dit zestal is bij elkaar gekomen en heeft alle 20 concepten één voor één besproken. Dit was een twee uur durende meeting waarin we een schifting hebben gemaakt tussen wat wel en niet in de top 5 zou moeten komen. Daarna hebben we de rangorde van de top 5 bepaald en zo de uiteindelijke winnaar.
And the winner is….
De overige prijzen gaan naar:
2e Prijs: Tren Braat
3e Prijs: Pieter Kromhout
4e Prijs: Enrico Wasch
5e Prijs: Vincent Quak
Winnaars: van harte gefeliciteerd! Alle overige deelnemers, jullie ook hartelijk bedankt voor jullie inzendingen, we hebben ze zeker met net zoveel plezier gelezen!
Vervolgstappen
Met een team specialisten zullen we alle concepten nogmaals doornemen om tot een mix van ideeën en oplossingen te komen die ons inziens op korte termijn haalbaar zijn en het zwartrijden naar beneden brengen.
We houden jullie op de hoogte!