Herkenbaar? Je neemt de bus en je hebt een grote koffer (of tas) bij je, maar waar je laat je deze? Op de buslijn(en) van en naar Schiphol stappen regelmtig tientallen toeristen en medewerkers van luchtvaartmaatschappijen, samen met hun koffers, de bus in.
Hierdoor staan de gangpaden vol met koffers waardoor reizigers niet meer (makkelijk) in of uit de bus kunnen stappen. Bovendien kunnen de koffers bij een (nood)stop gaan schuiven, of zelfs de hele bus door vliegen.
Connexxion is op zoek een slim (opberg) systeem of totaal nieuwe inrichting van de bus, zodat reizigers hun koffers makkelijk kwijt kunnen en de gangpaden vrij blijven. Dé uitdaging: het aantal zitplaatsen moet zoveel als mogelijk gelijk blijven!
Heb jij dé oplossing? Denk dan mee, want er is €5.000,- prijzengeld te winnen!
1e prijs: €2.000,-
2e prijs: €1.500,-
3e prijs: €750,-
4e prijs: €500,-
5e prijs: €250,-
Good to know
- Output: Beschrijving + visualisatie (ontwerp/schets/beelden), uitwerking van maximaal 4 A4, PDF bestand
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan
- Download hier een detailleerde tekening van een 'harmonica' Bus (incl afmetingen)
- Download hieronder de hele briefing met alle informatie
Manon van Renswoude: 01-11-2015
Beste lezer,
Koffers zijn er in verschillende maten. Met welke afmetingen willen jullie rekening houden?
Wat is de norm voor de diepte van een zitplaats?
Connexxion: 09-11-2015
Beste Manon, houd er in je concept juist rekening met deze verschillende afmetingen (dus zowel grote als kleine koffers). De diepte van een zitplaats is 40 cm.
Laurens van der Bel: 10-11-2015
kunnen jullie een plattegrond in afbeeldingformaat beschikbaar stellen die als onderlegger voor concepten kan dienen?
Mitch Karsten: 11-11-2015
Beste lezer,
Op de bijgevoegde omschrijvingskaart in de briefing staat er op de onderste plattegrond een onleesbaar woord. Het staat in het linker deel van de bus, rechts tussen de deuren en de harmonica. Wat staat hier, dient hier rekening mee gehouden te worden en is dit deel vrij te verplaatsen?
Connexxion: 13-11-2015
Het derde woord linksonder is inderdaad “Batterijen”
Beste Mitch, we denken dat je het woord 'batterijen' bedoelt. De 2 accu’s van de bus zitten daar in een kastje onder twee zitplaatsen.
Connexxion: 13-11-2015
Beste Laurens, een goede plattegrond wordt nu opgevraagd bij onze leverancier en volgt zodra we die hebben.
Connexxion: 13-11-2015
Beste Laurens, hierbij de link naar een betere tekening van een 'harmonica' bus: https://www.battleofconcepts.nl/Content/battle/222/Tekening-Bus-Connexxion.pdf Hopelijk kan je hiermee vooruit!?
Laurens van der Bel: 13-11-2015
De resolutie is inderdaad beter. Bedankt
Ruud Westerveld: 17-11-2015
Beste lezer, Wat is de zithoogte van de stoelen (van vloer tot onderkant zitting)?
Connexxion: 18-11-2015
Beste Ruud, De hoogte van de zitting (bovenzijde) bedraagt 475 mm.
Nick Waanders: 30-11-2015
Hoeveel ruimte zit er onder de stoel? Ofwel tussen de stoel en de vloer? Zijn er verder in de bus nog lege ruimtes?
Connexxion: 03-12-2015
Beste Nick, dat is afhankelijk van het materiaal van de zitting. De hoogte van de zitting (bovenzijde) bedraagt 475 mm. M.b.t. de lege ruimtes; dat is juist onderdeel van de uitdaging van deze Battle en laten we over aan jouw observaties op basis van de bijgevoegde tekeningen en/of een bezoekje aan een (harmonica) bus.
Jidde Hoogkamer: 11-12-2015
Beste Connexxion,
Klopt het dat de busbreedte, 4 x45cm (4 stoelen) en 60cm (gangpad), in totaal 240 cm is?
Waarbij de 60cm vrije gangpad breedte een vereiste is?
1e prijs
Irritatieloos op reis
2e prijs
FLEXPLEK
3e prijs
Hoogzitter
4e prijs
DE KOFFERGRACHT
We waren blij verrast maar liefst 74 concepten die voor de deadline waren ingezonden. Het was een bijzondere ervaringen om alle concepten te lezen; heel inspirerend en verrassend!
Het probleem zoals geschetst in de battle werd door jullie veelal herkend en erkend. Er was een aantal rode draden in de concepten te onderscheiden. Dit betekent dat soms dezelfde ideeën meerdere keren voorkwamen, maar steeds net iets anders uitgewerkt. Sommige oplossingen benoemd in concepten kenden we al, of gaven net een andere draai of invalshoek aan ideeën die al binnen onze organisatie leven / worden uitgevoerd.
Opvallend was de grote verschillen (in de kwaliteit) van de uitwerking. Sommige concepten waren heel gedetailleerd uitgewerkt met maten, afmetingen en mooie ontwerpen en visuals. Anderen maakten meer gebruik van tekst. Ook werd een aantal concepten heel professioneel gepresenteerd door middel van opmaak en professionele opmaak (dat leest wel erg prettig!)
Uiteindelijk hebben we ons laten leiden door het idee zelf. Dat heeft de doorslag gegeven in de beoordeling. Het ultieme idee zit er niet volgens ons niet direct bij maar op een aantal concepten kunnen en zullen we zeker voortborduren!
Jury
De jury bestond uit een afvaardiging vanuit de afdelingen inkoop, tenderteam, operatie, control en commercie, te weten:
Jurering
Met een aantal juryleden hebben we een voorselectie gemaakt uit de inzendingen en een top 14 samengesteld. Vervolgens hebben we met alle juryleden een top 5 samengesteld en hiervan de rangorde bepaald. Dit was een drie uur durende meeting waarin we een schifting hebben gemaakt tussen wat wel en niet in de top 5 zou moeten komen. Daarna hebben we de rangorde bepaald en daarmee de uiteindelijke overall winnaar.
De winnaars
Alle winnaars willen we hierbij nogmaals feliciteren. Een aantal van hen willen we graag nig uitnodigen bij ons op kantoor om samen inhoudelijk verder in te zoomen op hun concept.
Voor ons een succesvolle Battle! Dank iedereen voor alle creatieve ideeën! We houden jullie op de hoogte.