Hoe richten we een bus zo in dat reizigers en koffers elkaar niet in de weg staan?

Herkenbaar? Je neemt de bus en je hebt een grote koffer (of tas) bij je, maar waar je laat je deze? Op de buslijn(en) van en naar Schiphol stappen regelmtig tientallen toeristen en medewerkers van luchtvaartmaatschappijen, samen met hun koffers, de bus in. 

 

Hierdoor staan de gangpaden vol met koffers waardoor reizigers niet meer (makkelijk) in of uit de bus kunnen stappen. Bovendien kunnen de koffers bij een (nood)stop gaan schuiven, of zelfs de hele bus door vliegen.


Connexxion is op zoek een slim (opberg) systeem of totaal nieuwe inrichting van de bus, zodat reizigers hun koffers makkelijk kwijt kunnen en de gangpaden vrij blijven. Dé uitdaging: het aantal zitplaatsen moet zoveel als mogelijk gelijk blijven!

 

 


 

Heb jij dé oplossing? Denk dan mee, want er is €5.000,- prijzengeld te winnen! 
1e prijs: €2.000,-
2e prijs: €1.500,-
3e prijs: €750,-
4e prijs: €500,-
5e prijs: €250,-

 

Good to know
- Output: Beschrijving + visualisatie (ontwerp/schets/beelden), uitwerking van maximaal 4 A4, PDF bestand  
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan

- Download hier een detailleerde tekening van een 'harmonica' Bus (incl afmetingen)
- Download hieronder de hele briefing met alle informatie
 

Manon van Renswoude: 01-11-2015
Beste lezer, Koffers zijn er in verschillende maten. Met welke afmetingen willen jullie rekening houden? Wat is de norm voor de diepte van een zitplaats?

Connexxion: 09-11-2015
Beste Manon, houd er in je concept juist rekening met deze verschillende afmetingen (dus zowel grote als kleine koffers). De diepte van een zitplaats is 40 cm.

Laurens van der Bel: 10-11-2015
kunnen jullie een plattegrond in afbeeldingformaat beschikbaar stellen die als onderlegger voor concepten kan dienen?

Mitch Karsten: 11-11-2015
Beste lezer, Op de bijgevoegde omschrijvingskaart in de briefing staat er op de onderste plattegrond een onleesbaar woord. Het staat in het linker deel van de bus, rechts tussen de deuren en de harmonica. Wat staat hier, dient hier rekening mee gehouden te worden en is dit deel vrij te verplaatsen?

Connexxion: 13-11-2015
Het derde woord linksonder is inderdaad “Batterijen” Beste Mitch, we denken dat je het woord 'batterijen' bedoelt. De 2 accu’s van de bus zitten daar in een kastje onder twee zitplaatsen.

Connexxion: 13-11-2015
Beste Laurens, een goede plattegrond wordt nu opgevraagd bij onze leverancier en volgt zodra we die hebben.

Connexxion: 13-11-2015
Beste Laurens, hierbij de link naar een betere tekening van een 'harmonica' bus: https://www.battleofconcepts.nl/Content/battle/222/Tekening-Bus-Connexxion.pdf Hopelijk kan je hiermee vooruit!?

Laurens van der Bel: 13-11-2015
De resolutie is inderdaad beter. Bedankt

Ruud Westerveld: 17-11-2015
Beste lezer, Wat is de zithoogte van de stoelen (van vloer tot onderkant zitting)?

Connexxion: 18-11-2015
Beste Ruud, De hoogte van de zitting (bovenzijde) bedraagt 475 mm.

Nick Waanders: 30-11-2015
Hoeveel ruimte zit er onder de stoel? Ofwel tussen de stoel en de vloer? Zijn er verder in de bus nog lege ruimtes?

Connexxion: 03-12-2015
Beste Nick, dat is afhankelijk van het materiaal van de zitting. De hoogte van de zitting (bovenzijde) bedraagt 475 mm. M.b.t. de lege ruimtes; dat is juist onderdeel van de uitdaging van deze Battle en laten we over aan jouw observaties op basis van de bijgevoegde tekeningen en/of een bezoekje aan een (harmonica) bus.

Jidde Hoogkamer: 11-12-2015
Beste Connexxion, Klopt het dat de busbreedte, 4 x45cm (4 stoelen) en 60cm (gangpad), in totaal 240 cm is? Waarbij de 60cm vrije gangpad breedte een vereiste is?

1e prijs

Irritatieloos op reis

2e prijs

3e prijs

Hoogzitter

4e prijs

5e prijs

dynamisch bagagerek

Titel concept
Ontvangstdatum
AirSeat
28-10-2015
11:13
Bagageruimte
28-10-2015
16:03
Luggage
31-10-2015
13:10
Kelly van Rij (3 concepten in 1 bestand)
01-11-2015
00:41
Suitcase Storage Challenge
02-11-2015
15:27
De Koffer Kapstok
09-11-2015
18:09
De Oplossing.
10-11-2015
14:09
De BagageBox
11-11-2015
16:55
Battle of Concepts - Connexxion
13-11-2015
08:12
Cheap & simple
13-11-2015
20:31
Fietsenrek
13-11-2015
20:42
K.I.S.S.
14-11-2015
17:20
Busje komt vol
15-11-2015
02:20
Ready for take-off!
17-11-2015
00:05
Connexxion Bagageconcept
20-11-2015
17:15
De nieuwe Schipholbus
28-11-2015
10:27
Flexibele indeling creëren zonder indelingsaanpassingen
01-12-2015
09:59
Aviators' solution
02-12-2015
20:20
Goedkoop en makkelijk
04-12-2015
12:24
Gestell für Koffer
05-12-2015
00:26
Efficiente indeling
07-12-2015
21:19
Flexibele rolstoel/kofferplek
08-12-2015
14:32
Chair Bracket
10-12-2015
12:28
De VHS
11-12-2015
11:46
Koffertje, koffertje aan de wand
11-12-2015
19:43
storage
13-12-2015
12:00
bagage voor de toekomst
14-12-2015
20:31
SmartSeats
15-12-2015
12:24
lower case
16-12-2015
19:21
Smart and Safe luggage system
17-12-2015
14:56
NEXT Level
18-12-2015
14:49
Comfortabel Reizen
18-12-2015
19:15
Gebruik de Ruimte
18-12-2015
19:27
barhangen in de bus
18-12-2015
19:47
De reis begint in de bus
19-12-2015
16:16
Flexplek, voor de optimale reisplezier
19-12-2015
16:26
Opbergbox
19-12-2015
17:42
Dé bagage oplossing die klopt als een bus!
19-12-2015
18:17
Mega fancy schiphol bus
19-12-2015
21:08
HangOpKlapOp
19-12-2015
23:06
De bagagestoel
19-12-2015
23:13
seating case
20-12-2015
12:01
Connexions SUITCASE SOLUTIONS
20-12-2015
13:18
Sta-Zit-Plaatsen
20-12-2015
14:55
Lift your Bag and Take a Seat
20-12-2015
14:57
Pull4Place
20-12-2015
15:26
Turn the Seat
20-12-2015
16:32
Seat Storage
20-12-2015
19:29
De Toiletbril & Connexxion Luggage Delivery Service
20-12-2015
20:35
Slim gebruik van ruimte
20-12-2015
20:39
Herverdeling beschikbare ruimte
20-12-2015
20:42
De efficiënte laadvloer
20-12-2015
21:06
De Leunbank met Koffergordel
20-12-2015
21:42
Vakantiereizigersbus concept Connection Battleofconcepts
20-12-2015
21:52
Capaciteitsuitbreiding door efficiëntere indeling van de bus voor koffers en reizigers
20-12-2015
22:06
Hoogzitters
20-12-2015
22:10
De Stoelruimte
20-12-2015
22:34
Kofferplein
20-12-2015
22:44
Level-up!
20-12-2015
22:47
Connexxion bus P.E.T.
20-12-2015
22:49
De Stoelruimte eindversie
20-12-2015
23:09
Reizen op niveau
20-12-2015
23:25
FlexSeats
20-12-2015
23:49
Luggage protexxion
20-12-2015
23:51
Optimalisatie inrichting Amsterdam Airport Express
20-12-2015
23:54
Businrichting
20-12-2015
23:55
Sit down and relax
20-12-2015
23:57
Smart Bus
20-12-2015
23:57
Optimale bus inrichting
20-12-2015
23:57
Irritatieloos op reis
20-12-2015
14:51
FLEXPLEK
12-12-2015
17:52
Hoogzitter
20-12-2015
22:52
DE KOFFERGRACHT
12-12-2015
17:50
dynamisch bagagerek
17-12-2015
21:51

Terugkoppeling Jury

13 januari 2016

We waren blij verrast maar liefst 74 concepten die voor de deadline waren ingezonden. Het was een bijzondere ervaringen om alle concepten te lezen; heel inspirerend en verrassend!

 

Het probleem zoals geschetst in de battle werd door jullie veelal herkend en erkend. Er was een aantal rode draden in de concepten te onderscheiden. Dit betekent dat soms dezelfde ideeën meerdere keren voorkwamen, maar steeds net iets anders uitgewerkt. Sommige oplossingen benoemd in concepten kenden we al, of gaven net een andere draai of invalshoek aan ideeën die al binnen onze organisatie leven / worden uitgevoerd.

 

Opvallend was de grote verschillen (in de kwaliteit) van de uitwerking. Sommige concepten waren heel gedetailleerd uitgewerkt met maten, afmetingen en mooie ontwerpen en visuals. Anderen maakten meer gebruik van tekst. Ook werd een aantal concepten heel professioneel gepresenteerd door middel van opmaak en professionele opmaak (dat leest wel erg prettig!)

 

Uiteindelijk hebben we ons laten leiden door het idee zelf. Dat heeft de doorslag gegeven in de beoordeling. Het ultieme idee zit er niet volgens ons niet direct bij maar op een aantal concepten kunnen en zullen we zeker voortborduren!

 

 

Jury

De jury bestond uit een afvaardiging vanuit de afdelingen inkoop, tenderteam, operatie, control en commercie, te weten:

  • Edwin Vonk, sr inkoper voertuigen
  • Arjan Soer, bid manager
  • Klaas Heddema, rayonmanager
  • Rutger Brandenburg, controller
  • Rick de Vries, marketeer
  • Vivien Hoekstra, accountmanager

 

Jurering

Met een aantal juryleden hebben we een voorselectie gemaakt uit de inzendingen en een top 14 samengesteld. Vervolgens hebben we met alle juryleden een top 5 samengesteld en hiervan de rangorde bepaald. Dit was een drie uur durende meeting waarin we een schifting hebben gemaakt tussen wat wel en niet in de top 5 zou moeten komen. Daarna hebben we de rangorde bepaald en daarmee de uiteindelijke overall winnaar.

 

De winnaars

Alle winnaars willen we hierbij nogmaals feliciteren. Een aantal van hen willen we graag nig uitnodigen bij ons op kantoor om samen inhoudelijk verder in te zoomen op hun concept.  

 

Voor ons een succesvolle Battle! Dank iedereen voor alle creatieve ideeën! We houden jullie op de hoogte.

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 20 december 2015
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 5.000,-

Ontvang updates

share challenge

53 shares

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!