Deze Battle gaat over de Valleilijn, de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Deze is in 2006 overgenomen van NS. Het aantal reizigers op de Valleilijn is de afgelopen jaren flink gestegen.
De verwachting is dat vanwege de groei van het aantal reizigers (o.a. de opening van een nieuwe station op deze lijn) de capaciteit, met name in de ochtendspits, wel eens ontoereikend zou kunnen zijn.
Uit onderzoek blijkt echter dat er in de ochtendspits nog wel staanplaatsen zijn in de gangpaden, maar de reizigers maken hier zelden of nooit gebruik van. Opvallend is dat de mensen op de balkons bij de deuren blijven staan en niet doorschuiven naar staanplaatsen in de gangpaden, ook niet wanneer het balkon helemaal vol staat. Hierdoor duurt het instappen langer (wat tot vertraging kan leiden), maar kunnen er soms ook geen mensen meer instappen en moeten zij achter blijven op het perron, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Op één of andere manier is er een drempel voor reizigers en/of vinden zij het onprettig om op de staanplaatsen in de gangpaden te gaan staan. We dagen je uit om met ons mee te denken hoe we deze staanplaatsen in de gangpaden aantrekkelijker (of logischer) kunnen maken.
Prijzengeld:
1e prijs: €2000,-
2e prijs: €1150,-
3e prijs: €450,-
nrs. 4 t/m 10: €200,-
Download de briefing voor meer informatie
Freek van Workum: 31-07-2014
Om goed inzage te krijgen in de mogelijke oorzaken van het probleem en om tot een optimale oplossing te komen, heb ik de volgende vragen;
1. Wat is de gemiddelde reistijd van een reiziger op dit traject?
2. Reist men voornamelijk van Ede-Wageningen tot en met Amersfoort en vice versa, of is hier een patroon in te herkennen met een bepaalde verdeling over de tussenliggende bestemmingen?
3. Op / vanaf welk station bevindt zich de bottleneck? Is er een specifiek station(s) waarop de trein “vol” zit of neemt het aantal reizigers evenredig toe?
Hopelijk kunnen jullie op basis van eerdere constateringen of met OV chipkaart gegevens ons helpen om mij van antwoorden te voorzien.
Sharief Makdoembaks: 31-07-2014
Hallo, ik heb de volgende vragen:
[Vraag 1] Wat is de hoeveelheid tijd die gereserveerd is volgens de richtlijnen om in- en uit- te stappen? Oftewel: hoelang mag een trein stilstaan tussen aankomst op en vertrek van één bepaald station om geen significante vertraging op te lopen tot het eerstvolgende station?
[Vraag 2] Hoeveel vertraging loopt men op in de huidige situatie? Oftewel: hoeveel tijd staat men gemiddeld langer stil dan het antwoord op vraag 1?
Mattheus Swinkels: 03-08-2014
Beste Connexxion,
Helaas wonen we te ver van de valleilijn om deze te bezoeken. De gegeven afbeeldingen en die op internet laten echter nog enkele zaken onduidelijk. Kunnen jullie een duidelijk filmpje maken en deze delen met alle deelnemers?
Met vriendelijke groet,
Martijn en Mattheus
Connexxion: 05-08-2014
Beste Sharief, antwoord op vraag 1: in de rij tijd is rekening gehouden met 1 minuut stoppen op een station dus uit en weer in laten stappen bij mij weten is dat de richtlijn dit geld voor zowel spits als dal.
Antwoord op vraag 2: is dat je dus merkt dat er in de spits meer vertraging ontstaat omdat het dan langer duurt dan 1 minuut om uit en in te stappen. Dat kan dan 2 tot 3 min zijn.
Connexxion: 05-08-2014
Beste Freek, Het patroon voor ede-Wageningen naar Amersfoort is dat men reist vanaf Barneveld richting Amersfoort en vanaf Lunteren naar Ede. In de spits zie je ook al dat reizigers vanaf Lunteren veel richting Utrecht via Amersfoort reizen. In de ochtend spits zit men al vol vanaf Barneveld centrum en er zijn dan staan plaatsen vanaf station Barneveld-Noord en Hoevelaken. In de middag verspreid zich dit meer.
Connexxion: 05-08-2014
Beste Martijn en Mattheus, kunnen jullie aangeven welke zaken er voor jullie nog onduidelijk zijn?
Tessa Kramer: 11-08-2014
Ik heb mijn concept al ingestuurd, maar kwam later iets tegen dat wellicht ook interessant voor jullie kan zijn, een verlengen van de leuning van de zijstoelen in het gangpad, aantrekkelijker om in het gangpad te gaan staan. zie link
Marieke de Boer: 16-08-2014
Beste Connexion,
Hoeveel reizigers kent de valleilijn gemiddeld per maand? En wat kost een minuut vertraging jullie gemiddeld? Alvast bedankt
Marieke de Boer: 17-08-2014
Nog een vraag: hoe keer per maand lopen jullie nu vertraging op?
Connexxion: 18-08-2014
Beste Marieke, Op een gemiddelde werkdag vervoeren we ongeveer 9.000 reizigers, op zaterdag ongeveer 50 % daarvan en op zondag ongeveer 20-30 %. Hoe vaak per maand we hierdoor vertraging oplopen kan ik helaas niet zeggen; een minuut vertraging op zich kost ons geen geld maar als het aantal vertragingen zodanig is dat we daardoor de punctualiteitsnorm niet halen dan kan dat tot boetes leiden. Gelukkig scoren we een zeer hoge punctualiteit (tussen de 96-98 % van de ritten komt op tijd aan of met minder dan 3 minuten vertraging) en dat willen we met het oog op de verwachte groei van Hoevelaken en de opening van Barneveld Zuid graag zo houden. Daarom willen we de ruimte in de trein ook zo efficiënt mogelijk benutten, vandaar deze battle.
Jessy Kragt: 23-08-2014
Beste Connexxion,
Druk bezig zijnde met het concept, loop ik tegen een aantal zaken aan. Ik hoop dan ook dat jullie mij antwoord zouden kunnen geven op onderstaande vragen:
1. Wordt er in de Valleilijn treinen onderscheid gemaakt tussen 1e- en 2e klas reizen?
2. Wat is de breedte van het gangpad (ongeveer)?
3. Naast mijn 'hoofdconcept' heb ik nog een aantal andere ideeën die het probleem (zouden) kunnen verhelpen, hierdoor krijg ik echter wel 1 extra pagina. Is dit oke, of wordt ik hierdoor gediskwalificeerd? Ik kan mij namelijk voorstellen dat jullie graag ideeën ontvangen, maar zelf wil ik natuurlijk niet gediskwalificeerd worden.
Alvast bedankt.
Connexxion: 26-08-2014
Beste Jessy, Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt in 1e en 2e klas maar dat is puur cosmetisch, een klaptafeltje, een lampje en een stopcontact. Zelfs de kleur van de bekleding is gelijk aan de 2e klasse. En ook de beenruimte en de breedte van het gangpad is gelijk. Het gangpad is op het smalste punt 64 cm breed. NB Probeer in je concept zoveel mogelijk te focussen op het idee wat volgens jou het verschil gaat maken en aan het maximum aantal pagina’s te houden. Hier zullen we je concept op beoordelen.
Kei Long Cheung: 06-09-2014
Beste Connexxion,
Is een Engels verslag mogelijk en/of nadelig voor de beoordeling?
Bedankt!
Kei Long Cheung: 07-09-2014
Beste Connexxion, De vraag is voor mij niet meer relevant (Nederlands aangehouden).
Debora Douma: 08-09-2014
Beste Connexxion,
Beste Connexxion,
Hebben jullie misschien wat meer gegevens over de treinen, zoals breedtes en oppervlaktes (van de balkons, gangpaden, etc.)? Een technisch ontwerp van de treinen is ook prima natuurlijk. Het zou kunnen helpen, dank alvast!
Connexxion: 10-09-2014
Beste Debora, hierbij een link naar een technisch ontwerp: http://www.battleofconcepts.nl/Pers/Ontwerp%20Valleilijntrein%20Connexxion.pdf
1e prijs
LeanSpot
2e prijs
How about a little privacy
3e prijs
Balconnexxion
Top 10
Move it
Top 10
boc connexion
Top 10
Betere monitoring bezetting middels high-tech camera's
Top 10
Volg de Valleilijn
Top 10
Space
Top 10
Scooch
Top 10
Oplossing Connexxion Battle
Het is alweer even geleden dat Connexxion een challenge uitschreef om innovatieve ideeën te generen waarmee staanplaatsen in de trein aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Connexxion ontving maar liefst 144 ideeën! En nu, 2 jaar later, hebben de winnende concepten daadwerkelijk geleid tot een aanpassing van de trein! Afgelopen zaterdag was de opening van deze ‘nieuwe’ trein.
Achtergrond challenge
Het aantal reizigers op het traject Ede-Wageningen en Amersfoort blijft maar groeien, waardoor de treinen soms zo vol zitten dat reizigers op sommige stations moeten wachten op een volgende trein. Dit terwijl de gangpaden in deze treinen vrijwel leeg blijven; reizigers die geen zitplaats kunnen vinden blijven op het balkon (bij de deuren), lopen niet door naar het gangpad, met als resultaat dat er niemand meer in kan stappen en daardoor mensen achterblijven op het perron. Connexxion schreef daarom een innovation challenge uit voor ideeën hoe zij de staanplaatsen aantrekkelijker zouden kunnen maken.
144 ideeën & waardevolle inzichten
Herman de Gooijer, Consessiemarketeer bij Connexxion: “We hadden maar liefst 144 inzendingen ontvangen, waaruit wel bleek dat veel mensen de situatie van te volle treinen herkenden. Het leverde ons direct een aantal waardevolle inzichten op. Zo waren veel deelnemers niet op hoogte dat je in deze gangpaden mocht staan. Andere beschreven de bezwaren juist om in het gangpad te staan. “Je staat dan met je billen of kruis heel dicht bij iemands gezicht, of andersom, dat iemand met zijn billen dichtbij jouw gezicht staat. Heel ongemakkelijk.”.
Winnende ideeën
Het winnende concept van Eric Vroege was een totaaloplossing; heldere bewegwijzering naar het gangpad, met zowel een zone om te staan als een zone om vrij te houden zodat de doorloop niet wordt belemmerd en een goed voorstel voor een handgreep voorzien van snufjes voor o.a. het opladen van mobiele apparatuur. De winnaar van de tweede prijs, René de Ruijter, ging concreet in op het privacy vraagstuk; een creatieve afscheiding tussen de banken en het gangpad, die het gevoel wegneemt ‘begluurd’ te worden en bovendien het sta-comfort verbetert. De derde prijswinnaar, Thomas de Bos, had een uitgebreide uitwerking van een combinatie van bewegwijzering en sta-comfort.
1e prijs: Erik Vroege [Download inzending]
2e prijs: René de Ruijter [Download inzending]
3e prijs: Thomas de Bos [Download inzending]
Herman: “We waren zeer enthousiast over deze winnende inzendingen en wilden die graag gaan uitvoeren. Omdat je een trein niet zomaar mag aanpassen i.v.m. allerlei veiligheidsvoorschriften, hebben we de fabrikant van de treinen gevraagd om van deze ideeën eerst één totaalontwerp te maken. Dit ontwerp hebben vervolgens voorgelegd aan de betreffende veiligheidsinstanties.”
Presentatie van de nieuwe trein
“Uiteindelijk hebben we goedkeuring gekregen en zijn we aan de slag gegaan met de verbouwing van de eerste trein. Afgelopen zaterdag was er een feestelijke presentatie van de eerste aangepaste trein! En blijkt de aanpassing aan de trein er inderdaad voor te zorgen dat men meer gebruik maakt van de staanplaatsen in de trein, dan gaan we uiteraard onze andere vijf treinen ook aanpassen. We houden jullie op de hoogte!”
Op de afbeelding is het nieuwe ontwerp van de trein te zien. Er zijn meer palen geplaatst voor extra houvast. De palen zijn voorzien van een USB aansluiting voor het opladen van je mobiel of laptop, zodat de staanplaatsen aantrekkelijker worden (idee 1e plaats). Daarnaast zijn er doorzichtige afscheidingen geplaatst zodat reizigers meer privacy ervaren wanneer meer mensen in de gangpaden gaan staan (idee 2e plaats). De belijning om aan te geven waar je wel en niet mag staan (zoals ook beschreven in het winnende concept), zal binnenkort ook aan de trein worden toegevoegd.
“We willen nogmaals alle deelnemers, en met name de winnaars, hartelijk danken voor hun waardevolle inzichten en innovatieve ideeën!”