Elke dag maken ruim 1 miljoen mensen gebruik van de mobiliteitsdiensten van Connexxion. Reizigers die gebruik maken van onze dienstverlening zijn over het algemeen zeer tevreden en beoordelen onze dienstverlening met een gemiddeld cijfer van 7,6. Dat is mooi, maar Connexxion heeft de ambitie om de reisbeleving, en daarmee de klanttevredenheid, naar een nog hoger niveau te tillen.
Connexxion investeert daarom in het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve serviceconcepten waarmee het reizen met Connexxion nog aangenamer wordt. Eén van de technieken die het mogelijk kan maken de ‘customer experience’ verder te verbeteren zijn ‘beacons’.
Beacons zijn kleine zendertjes die via bluetooth een signaal uitzenden. Dit signaal activeert een bepaalde functie in een app die je op je smartphone hebt gedownload, die vaak te maken heeft met de locatie waarvan het signaal verstuurd of ontvangen wordt. Zo zou een restaurant bijvoorbeeld kunnen zien aan welk tafeltje in een restaurant je zit en zou je via de app je bestelling kunnen doorgeven of zelfs kunnen afrekenen.
Connexxion is enthousiast over de mogelijkheden die beacons bieden en we hebben daarom in alle bussen beacons opgehangen. Ook hebben we al een eerste app (serviceconcept) ontwikkeld op basis van deze techniek: De Stappover App.
Hoe werkt de App? Als je reist in een bus van Connexxion met beacons en je hebt bluetooth aan staan, kun je via de App zien welke haltes de bus aandoet en op welke haltes je kunt overstappen. Je ziet precies hoeveel tijd je hebt om over te stappen. Is er niet genoeg tijd? Dan kun je meer overstaptijd aanvragen met de App. De bus waarop je wilt overstappen krijgt dan een melding en blijft dan even op je wachten. Als het niet mogelijk is voor de volgende bus om te wachten krijgt de reiziger een terugmelding hiervan in de App.
Maar welke nieuwe serviceconcepten op basis van deze beacons zouden we nog meer kunnen bedenken? Via deze challenge dagen we je uit om hier met ons over mee te denken en samen met ons de toekomst van het openbaar vervoer verder vorm te gaan geven!
Prijzengeld
Het prijzengeld is in totaal €5.000,- en is vrij te besteden:
*Bruto bedragen, zie toelichting in de voorwaarden.
Good te know
- Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept
- Deelname staat open voor iedereen (studenten, creatieve (young) professionals, startups, etc.)
- Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan
Amanda Simone Geenen: 16-07-2017
Ha Connexxion, welk type beacon gebruiken jullie in jullie bussen (iBeacon, Eddystone, of nog een andere)?
Connexxion: 20-07-2017
Beste Amanda, We maken gebruik van iBeacon.
Arno van de Sande: 26-07-2017
Ik zie dat er een andere verdeling van het prijzengeld is wanneer je inlogt. Welke houden jullie aan Connexxion?
Connexxion: 11-08-2017
Beste Arno, scherp! We hebben het aangepast, overal is de verdeling nu hetzelfde.1e prijs is €2.500,-!
Quinten Ooms: 04-09-2017
Hoi, wat tof dat wij bij de top 5 zitten. Krijgen wij via de mail meer informatie over de pitches? Alvast bedankt!
Quinten Ooms: 04-09-2017
Hoi, wat tof dat wij bij de top 5 zitten. Krijgen wij via de mail meer informatie over de pitches? Alvast bedankt!
1e prijs
Trigger
2e prijs
Serviceconcept-R en A
3e prijs
De Betrokken Beacon
4e prijs
Social Rides
5e prijs
Joep en de beacon
Connexxion investeert in het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve serviceconcepten waarmee het reizen met Connexxion nog aangenamer wordt. Eén van de technieken die het mogelijk kan maken de ‘customer experience’ verder te verbeteren zijn ‘beacons’.
Connexxion heeft in alle bussen beacons opgehangen. En het eerste service concept gebaseerd op deze techniek is ontwikkeld, de StappOVer app.
De vraag die we via Battle of Concepts hebben uitgezet is deze: ‘Welke nieuwe serviceconcepten op basis van deze beacons kunnen we nog meer bedenken?’ Via deze challenge hebben we de community uitgedaagd met ons mee te denken en samen met ons de toekomst van het openbaar vervoer verder vorm te gaan geven.
Veel goede concepten
We zijn verrast door het aantal inzendingen en door de kwaliteit hiervan. We hebben 65 volledig uitgewerkte concepten ontvangen. Een 6-koppige jury die verschillende disciplines van het bedrijf vertegenwoordigen heeft deze ingezonden concepten beoordeeld op verschillende onderdelen.
Uit de 65 inzendingen zijn de 5 beste concepten gekozen. Deze hebben een uitnodiging gekregen om hun concept te presenteren aan de jury, aangevuld met een aantal specifieke vragen per concept. Op verschillende onderdelen heeft de jury een score gegeven. Daarnaast was de presentatie ook een factor die meewoog.
De eerste prijs is voor Quinten Ooms en Sabine Mensch met Trigger, een IFTTT concept (IFTTT= If This Then That platform). Zij hebben een zeer interessant concept uitgewerkt waarin de app van Connexxion wordt geïntegreerd op het IFTTT platform. Het start met een vooraf ingestelde trigger waarna een actie wordt ingesteld. De trigger kan bijvoorbeeld zijn dat je de bus instapt zodat op dat moment automatisch je verwarming wordt aangezet. Dit concept ziet Connexxion als een volgende stap waar we naar toe werken.
De tweede prijs is voor Anissa Miloudi en Rozemarijn Zwarts met hun Four Fantastic Functions. In een goede presentatie hebben ze de vier haalbare uitbreidingen uitgewerkt, waaronder de notificatie functie die je kan instellen wanneer je moet uitstappen en de specifieke halte informatie.
De derde prijs is voor Marlous Nagelkerke en Menko Busch met De Betrokken Beacon. Ze hebben een manier bedacht hoe klanten makkelijker klachten kunnen terugkoppelen, waarbij tevens de mogelijkheid bestaat om een waardering te geven aan de gemaakte reis.
De vierde prijs is voor Jelle van Haaster met Social Rides. Hij stelt een mogelijkheid voor waar reizigers een profiel kunnen aanmaken zodat je weet bij wie je in de bus zit.
De vijfde prijs is voor Amanda Geenen met Joep de Beacon. Een concept waarin 1 op 1 marketing wordt voorgesteld waarin andere partijen een rol spelen.
Het was een zeer inspirerende middag waarvoor we de finalisten nogmaals willen bedanken!
Connexxion is erg verrast over de hoeveelheid en kwaliteit van de ingezonden concepten voor onze Challenge! We hebben uiteindelijk 65 concepten ontvangen. Waarbij de creativiteit en originaliteit van de concepten er voor zorgde dat er veel verschillende voorkeuren en keuzes waren tijdens het juryberaad om te komen tot een top 5 selectie van concepten. .
Na lang juryberaad hebben we besloten om 5 concepten te kiezen en deze uit te nodigen voor een pitch bij ons op kantoor om op basis hiervan de definitieve rangorde van de winnaars bekend te maken.
Het gaat om de volgende concepten:
14. Social Rides, Jelle van Haaster
23. The Four Fantastic Functions, Anissa Miloudi en Rozemarijn Zwarts
24. Joep en de beacon, Amanda Simone Geenen
38. IFTTT, Sabine Mensch en Quinten Ooms
57. De betrokken beacon, Marlous Nagelkerke en Menko Busch
We willen alle deelnemers alvast bedanken voor hun tijd en energie die gestoken is in onze Challenge! Iedereen ontvangt van Connexxion nog feedback op zijn of haar concept.