Gezichtsreinigingsdoekjes zijn een erg populair product onder vrouwen. De doekjes worden gebruikt om het gezicht te reinigen en make up te verwijderen. Ze zijn een snel en effectief alternatief en worden niet alleen thuis gebruikt, maar vaak ook meegenomen (in de tas) voor onderweg, op het strand of op vakantie.
Bij vrijwel elke drogist en supermarkt zijn de doekjes verkrijgbaar en ze zijn gemakkelijk te vinden in het schap verzorgingsproducten. Echter, de verpakkingen van de diverse A merken en huismerken zijn vrijwel gelijk. Ze bestaan allemaal uit een flexibele folie met een hersluitbaar etiket of een plastic hersluitbaar klepje.
De consument ziet dus nauwelijks verschil tussen een A merk en een huismerk. Hier willen we graag verandering in brengen en vragen jou daarom met ons mee te denken!
Voor één van onze gerenommeerde klanten, Beiersdorf AG, met name bekend van het merk Nivea, zijn we op zoek naar een nieuwe verpakkingsvorm en/of concept met het doel zich te kunnen onderscheiden van de concurrerende producten in het schap.
We dagen creatieven en designers uit om ons te verrassen en een unieke verpakking of verpakkingsconcept te bedenken of ontwerpen, die zowel gebruiksvriendelijk(er) als aansprekender is voor de consument.
Prijzen(geld):
Het prijzengeld is in totaal €4.500,- en is vrij te besteden:
Bovendien maken de winnaars kans op een eventuele vervolgopdracht om te helpen het winnende concept (of een combinatie van concepten) om te zetten in een werkend prototype.
Belangrijk:
- Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept
- Deelname staat open voor iedereen (studenten, creatieve (young) professionals, startups, etc)
- Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën
- Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan
Rachella Jungbeker: 05-01-2017
Hebben jullie geen vector van de verpakking ?
Codi International: 09-01-2017
Hoi Rachella, voor een vector van een verpakking check o.a. https://www.vecteezy.com/vector-art/122932-wipe-tissue. Houd er wel rekening mee dat we juist op zoek zijn naar een vernieuwende verpakkingsvorm (en niet naar variant op de huidige verpakking)! Denk out of the box!
Ceviera Mohamedjoesoef: 15-01-2017
Willen jullie perse een verpakking wat hersluitbaar is? Want ik heb een ander idee maar dat is niet hersluitbaar, echter maakt het de doekjes wel gewoon goed bruikbaar.
Codi International: 17-01-2017
Beste Ceviera, de belangrijkste argumenten voor een hersluitbare verpakking zijn 1) dat vochtige doekjes voor een lange periode vochtig blijven en 2) dat de geur zich niet ongewenst verspreid. Maar als je hiervoor een alternatief hebt bedacht, zijn we daar zeker in geïnteresseerd. Veel succes bij de uitwerking!
Colinda V: 26-01-2017
hi, is het de bedoeling dat de verpakking alleen wordt ingezet voor nivea of voor andere (huis)merknamen?
Codi International: 30-01-2017
Hoi Colinda, Het design is in eerste instantie bedoeld voor Nivea maar mocht het succesvol zijn is het natuurlijk altijd mogelijk dit ook uit te rollen naar andere bestaande en toekomstige klanten (retailers/brands).
Romy Herrewijn: 01-02-2017
Is het mogelijk om informatie te geven over de productiekosten van de doekjes en van de verpakkingen?
Codi International: 02-02-2017
Hi Romy, In deze fase van het (design) proces willen we niet dat de kosten een dusdanige beperking vormen dat het je creativiteit belemmerd. Echter verwachten we wel, zoals in de briefing is aangegeven, dat er over nagedacht is hoe het door jou bedachte design efficiënt produceerbaar is. We zijn erg benieuwd naar je uitwerking ervan!
Sara Wieclawska: 08-02-2017
Helaas heb ik weinig ervaring met ontwerpen op de pc, maar ik heb echter wel een aantal leuke ideeen.
Kunnen jullie aangeven in welke mate van detail jullie het plan zouden willen zien? Is een (duidelijke, nette) schets plus uitleg voor jullie ook interessant, of is dit een no go?
Codi International: 13-02-2017
Hi Sara,
Alle ideeën die je hebt zijn voor ons zeker interessant en welkom! Een duidelijke nette schets van het design / idee + uitleg en een eventuele korte, met de hand getekende, uitleg van het gebruik / de werking, zouden wij wel graag willen zien. Verder verwijs ik je naar de design brief bij de Battle. Wees creatief met de ideeën die je in je hoofd hebt, wij zijn erg benieuwd!
Hoiching Tang: 03-03-2017
Kun je ook meerdere concepten uploaden per persoon?
Codi International: 03-03-2017
Hi Hoiching, Dat is mogelijk. Wanneer je meerdere concepten hebt bedacht kun je deze elk apart uploaden. Wij zijn nieuwsgierig naar je concepten!
1e prijs
New Classic
2e prijs
Concept Martin en Berend 2
3e prijs
Nivea verpakking
4e prijs
Wipe Hype
5e prijs
Wipe it
Gezichtsreinigingsdoekjes zijn zeer populair. De doekjes worden gebruikt om het gezicht te reinigen of om make-up te verwijderen. Ze zijn een snel en effectief alternatief en worden thuis gebruikt, maar ook vaak meegenomen voor onderweg, bijvoorbeeld voor op het strand of voor op vakantie.
De verpakkingen van gezichtsreinigingsdoekjes lijken allemaal op elkaar. De A-merken zien er vrijwel hetzelfde uit als de huismerken, waardoor de consument nauwelijks het verschil tussen de twee ziet.
Codi International daagde jullie uit om mee te denken over een nieuwe, aansprekende én gebruiksvriendelijke verpakking voor de gezichtsreinigingsdoekjes van Nivea, met het doel zich te kunnen onderscheiden van de concurrerende producten in het schap.
Er zijn maar liefst 130 concepten ingezonden voor onze challenge! Een verrassend hoog aantal waar wij erg blij mee zijn!
Voorselectie
Om uit de 130 inzendingen tot een top 5 te komen, hebben we eerst een voorselectie gemaakt van 40 concepten, waaruit vervolgens een top 20 is samengesteld. Dick Bakker (Product Development & Regulatory Affairs) en Charlaine Hendriksen (Industrial Design Engineer) bogen zich hierover. En dat was best een lastige klus, met zoveel leuke concepten! Een aantal van de inzendingen kenden we al en naar een aantal is Codi International al onderzoek aan het doen. Sommige concepten kwamen meerdere keren voor waarbij de één beter of origineler was uitgewerkt dan de ander.
Uiteindelijk hebben we aan de hand van de volgende criteria een top 20 samengesteld:
1. Is het helemaal nieuw?; 2. Is het anders dan wat er tot nu toe op de markt is?; 3. Is het realiseerbaar qua productie?; 4. Is het duidelijk uitgelegd en is er goed over nagedacht?; 5. Is het origineel?; 6. Hoe komt de nieuwe verpakking in het schap over?; 7. Valt ‘ie op?; 8. Is de nieuwe verpakking niet ten koste gegaan van het gebruiksgemak?; 9. Of is het gebruiksgemak zelfs beter geworden?.
De jury
De 20 concepten zijn vervolgens voorgelegd aan de jury, bestaande uit 6 experts van verschillende afdelingen: Erik van Deursen - Director Codi International BV, Melchior van Haren - Director Incare BV, Marcel van Schenkhoff - Manager Procurement & Development, Raymund Jager - Business Development Manager, Gea Bouwmeester - Key Accountmanager en Charlaine Hendriksen - Industrial Design Engineer.
Ieder jurylid heeft uit de top 20 een individuele top 5 samengesteld. Voor deze individuele top 5 zijn dezelfde criteria gebruikt als bij de voorselectie. Dit leidde tot verrassende feedback en een inspirerende discussie. De top 5 van ieder jurylid woog even zwaar en uiteindelijk is de jury het eens geworden over de nummer 1 en de opvolgende winnaars in de top 5.
De winnaars
De eerste prijs is gewonnen door: ‘New Classic’ van Lourens Smak. Gefeliciteerd! De reactie van alle juryleden op dit ontwerp was erg positief! ‘Een mooi onderscheidend en premium visueel concept’ en ‘Een prachtig idee, mooi, esthetisch en een modern design met een realistische technische haalbaarheid dat zeker past binnen de Nivea range’.
De 2e prijs, ‘Push Poets’ van Martin van Baaren en Berend Broekhuijsen viel ook erg in de smaak bij de jury! ‘Een goed uitgewerkt concept, erg creatief en een leuke associatie met het kauwgompakje’ en ‘Een praktisch ontwerp dat door de single verpakking de ease-of-use verbetert voor onderweg’.
De 3e prijs is gewonnen door ‘In elke tas een doekje’ van Kristiina Ranta. De jury was erg enthousiast over de on-the-go toepassing die dicht ligt bij de huidige verpakking maar op een creatieve en vernieuwende manier is aangevlogen. ‘Een vernieuwend idee voor single wipes, leuk bedacht en interessant als eventuele aanvulling op onze portfolio’.
De 4e prijs gaat naar het concept ‘Wipe Hype’ van Sophie Haring. ‘Een mooi concept en een leuke oplossing zowel voor in de badkamer als on-the-go’.
De 5e prijs is vergeven aan ‘Wipe it’ van Tim Vermeulen. ‘Een nieuw design met een opvallende vormgeving voor in het schap. Een leuke feature dat spiegeltje’.
Bedankt!
We willen de prijswinnaars van harte feliciteren en alle andere 125 inzendingen ontzettend bedanken voor het meedoen aan onze challenge! Jullie hebben ons stuk voor stuk erg geïnspireerd met de uiteenlopende creatieve ontwerpen en jullie eigen bevindingen over de huidige verpakking!