Packaging Innovation Challenge: Innoveer de verpakking van gezichtsreinigingsdoekjes!

Gezichtsreinigingsdoekjes zijn een erg populair product onder vrouwen. De doekjes worden gebruikt om het gezicht te reinigen en make up te verwijderen. Ze zijn een snel en effectief alternatief en worden niet alleen thuis gebruikt, maar vaak ook meegenomen (in de tas) voor onderweg, op het strand of op vakantie.

 

Bij vrijwel elke drogist en supermarkt zijn de doekjes verkrijgbaar en ze zijn gemakkelijk te vinden in het schap verzorgingsproducten. Echter, de verpakkingen van de diverse A merken en huismerken zijn vrijwel gelijk. Ze bestaan allemaal uit een flexibele folie met een hersluitbaar etiket of een plastic hersluitbaar klepje.

 

De consument ziet dus nauwelijks verschil tussen een A merk en een huismerk. Hier willen we graag verandering in brengen en vragen jou daarom met ons mee te denken!

 

Voor één van onze gerenommeerde klanten, Beiersdorf AG, met name bekend van het merk Nivea, zijn we op zoek naar een nieuwe verpakkingsvorm en/of concept met het doel zich te kunnen onderscheiden van de concurrerende producten in het schap.

 

We dagen creatieven en designers uit om ons te verrassen en een unieke verpakking of verpakkingsconcept te bedenken of ontwerpen, die zowel gebruiksvriendelijk(er) als aansprekender is voor de consument. 

 

 

Prijzen(geld):

Het prijzengeld is in totaal €4.500,- en is vrij te besteden: 

  • 1e prijs: €2.500,-
  • 2e prijs: €1.000,-
  • 3e prijs: €400,-
  • 4e prijs: €300,-
  • 5e prijs: €300.-

 

Bovendien maken de winnaars kans op een eventuele vervolgopdracht om te helpen het winnende concept (of een combinatie van concepten) om te zetten in een werkend prototype.

 

Belangrijk:

- Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig door voordat je start met het uitwerken van je concept

- Deelname staat open voor iedereen (studenten, creatieve (young) professionals, startups, etc)

- Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën

- Meerdere inzendingen per deelnemer/team toegestaan

Rachella Jungbeker: 05-01-2017
Hebben jullie geen vector van de verpakking ?

Codi International: 09-01-2017
Hoi Rachella, voor een vector van een verpakking check o.a. https://www.vecteezy.com/vector-art/122932-wipe-tissue. Houd er wel rekening mee dat we juist op zoek zijn naar een vernieuwende verpakkingsvorm (en niet naar variant op de huidige verpakking)! Denk out of the box!

Ceviera Mohamedjoesoef: 15-01-2017
Willen jullie perse een verpakking wat hersluitbaar is? Want ik heb een ander idee maar dat is niet hersluitbaar, echter maakt het de doekjes wel gewoon goed bruikbaar.

Codi International: 17-01-2017
Beste Ceviera, de belangrijkste argumenten voor een hersluitbare verpakking zijn 1) dat vochtige doekjes voor een lange periode vochtig blijven en 2) dat de geur zich niet ongewenst verspreid. Maar als je hiervoor een alternatief hebt bedacht, zijn we daar zeker in geïnteresseerd. Veel succes bij de uitwerking!

Colinda V: 26-01-2017
hi, is het de bedoeling dat de verpakking alleen wordt ingezet voor nivea of voor andere (huis)merknamen?

Codi International: 30-01-2017
Hoi Colinda, Het design is in eerste instantie bedoeld voor Nivea maar mocht het succesvol zijn is het natuurlijk altijd mogelijk dit ook uit te rollen naar andere bestaande en toekomstige klanten (retailers/brands).

Romy Herrewijn: 01-02-2017
Is het mogelijk om informatie te geven over de productiekosten van de doekjes en van de verpakkingen?

Codi International: 02-02-2017
Hi Romy, In deze fase van het (design) proces willen we niet dat de kosten een dusdanige beperking vormen dat het je creativiteit belemmerd. Echter verwachten we wel, zoals in de briefing is aangegeven, dat er over nagedacht is hoe het door jou bedachte design efficiënt produceerbaar is. We zijn erg benieuwd naar je uitwerking ervan!

Sara Wieclawska: 08-02-2017
Helaas heb ik weinig ervaring met ontwerpen op de pc, maar ik heb echter wel een aantal leuke ideeen. Kunnen jullie aangeven in welke mate van detail jullie het plan zouden willen zien? Is een (duidelijke, nette) schets plus uitleg voor jullie ook interessant, of is dit een no go?

Codi International: 13-02-2017
Hi Sara, Alle ideeën die je hebt zijn voor ons zeker interessant en welkom! Een duidelijke nette schets van het design / idee + uitleg en een eventuele korte, met de hand getekende, uitleg van het gebruik / de werking, zouden wij wel graag willen zien. Verder verwijs ik je naar de design brief bij de Battle. Wees creatief met de ideeën die je in je hoofd hebt, wij zijn erg benieuwd!

Hoiching Tang: 03-03-2017
Kun je ook meerdere concepten uploaden per persoon?

Codi International: 03-03-2017
Hi Hoiching, Dat is mogelijk. Wanneer je meerdere concepten hebt bedacht kun je deze elk apart uploaden. Wij zijn nieuwsgierig naar je concepten!

1e prijs

New Classic

2e prijs

Concept Martin en Berend 2

3e prijs

Nivea verpakking

4e prijs

Wipe Hype

5e prijs

Wipe it

Titel concept
Ontvangstdatum
Nivea T-Wipe
05-01-2017
12:40
Nivea - Make it clean
12-01-2017
22:38
Niveau Ornaté
16-01-2017
21:29
NIVEA Package Innovation
18-01-2017
21:14
gezichtsreinigings-doekjes (verpakking met extra vakjes.)
21-01-2017
13:56
Head Up!
22-01-2017
17:38
The Nivea 'Clutch'
23-01-2017
13:11
NIVEA 'push-out'
26-01-2017
20:48
Zie NIVEA
30-01-2017
22:21
Nivea doekjes
31-01-2017
15:04
NIVEA Package Innovation No2
04-02-2017
22:01
PolyWrap
12-02-2017
23:26
Navulpakket
14-02-2017
10:08
NIVEA Package Innovation No3
14-02-2017
20:46
Kussentjes
16-02-2017
18:43
Niveau verpakkingsconcept, Extra handig
17-02-2017
11:38
Nivea wipe out
17-02-2017
17:19
Snap!
19-02-2017
14:02
MAGICK
19-02-2017
20:50
Alle ogen op... Nivea!
20-02-2017
16:56
Nivea Keep It Easy
22-02-2017
09:31
Box
23-02-2017
15:25
Nivea Wipes 2 Go
23-02-2017
15:42
Package concept Nivea
23-02-2017
15:50
Easy-Roll
23-02-2017
17:36
The wipe box
24-02-2017
19:38
wet tissue
25-02-2017
20:50
van product naar innovatie!
27-02-2017
15:53
Wink it!
28-02-2017
12:48
Nivea-Spiegel
28-02-2017
13:48
NIVEA green
28-02-2017
20:02
Nivea | Pureity
28-02-2017
21:17
Half Rounded Container
28-02-2017
23:48
Nivea milieubewust
01-03-2017
11:55
Battle of concepts V1
01-03-2017
14:08
Innovatieve verpakking NIVEA
01-03-2017
16:19
Nivea Tiny Packages
01-03-2017
16:21
Comfort style
01-03-2017
18:57
Tissue dispenser
01-03-2017
19:08
Tissue box
01-03-2017
19:16
multibox Nivea
01-03-2017
19:50
Blikken en blozen
01-03-2017
20:04
Nivea Duurzaamheid
01-03-2017
21:11
Een nieuw compact idee!
01-03-2017
23:56
Handig en opvallend!
01-03-2017
23:59
Innovatief concept Nivea verpakking
02-03-2017
09:31
Simpel maar praktisch!
02-03-2017
11:11
Verpakkingsinnovatie Nivea
02-03-2017
12:20
Innovatieve verpakking NIVEA gezichtsreinigingsdoekjes
02-03-2017
12:35
Dubbel fun Nivea
02-03-2017
13:22
Out of the box Nivea
02-03-2017
13:25
Gebruiksvriendelijker én aantrekkelijker
02-03-2017
15:58
Face it!
02-03-2017
16:31
Nivea Stick-it
02-03-2017
17:28
Maaike van der Horn CONCEPT I
02-03-2017
22:25
Pocket Wipes
03-03-2017
10:25
grab & wipe
03-03-2017
10:54
Innovatieve verpakking NIVEA 2
03-03-2017
11:51
The new One
03-03-2017
12:22
The Nivea Tube
03-03-2017
14:25
Nivea Pop-Ups
03-03-2017
14:44
The Green Cleaning Machine
03-03-2017
14:58
Nivea Pure Skin
03-03-2017
15:12
Duo concept Nivea
03-03-2017
17:58
Concept 2 Navulling
03-03-2017
20:29
Make-up doosje
04-03-2017
09:03
Innovatieve verpakking NIVEA gezichtsreinigingsdoekjes 2
04-03-2017
10:34
Box-it
04-03-2017
15:33
The ‘skin package’
04-03-2017
15:45
Beauty en wellness
04-03-2017
16:27
Niveau Schuif Verpakking
04-03-2017
20:09
Nivea verpakking
04-03-2017
20:49
Nivea Octa
04-03-2017
22:22
Nivea, Alles bij de hand
04-03-2017
23:33
Innovatieve verpakking NIVEA gezichtsreinigingsdoekjes 3
05-03-2017
10:24
Gradient
05-03-2017
12:40
Logolid
05-03-2017
12:41
Nivea to go box
05-03-2017
12:47
Nivea carrier
05-03-2017
13:21
Nivea mirror pack "lotus" & celebration pack
05-03-2017
13:22
Nivea bamboe box
05-03-2017
13:29
Nivea Pocket Wipes
05-03-2017
14:15
Hommage aan iconisch design
05-03-2017
16:11
Nivea classic
05-03-2017
17:08
NIVEA Packing
05-03-2017
17:50
The Care-more Tube
05-03-2017
19:04
The Nivea Tin
05-03-2017
19:29
Clean & Compact
05-03-2017
20:05
PICK IT UP!
05-03-2017
20:24
Typisch en herkenbaar Nivea
05-03-2017
20:37
Like an open book
05-03-2017
20:58
Concept: De Nivea Care-App
05-03-2017
21:14
Nivea challenge
05-03-2017
21:21
TWIST & WIPE!
05-03-2017
21:44
EL CLASICO
05-03-2017
21:46
NIVEA To-Go
05-03-2017
21:51
NIVEA To-Go (Juiste bestand)
05-03-2017
21:52
Blikvanger
05-03-2017
22:12
Een blik voor mij.
05-03-2017
22:17
NIVEA GREENBOX - BEAUTY IS THE WORLD
05-03-2017
22:17
The green concept
05-03-2017
22:25
Reinigindsdoekjes dispenser
05-03-2017
22:41
Nivea Easy slide
06-03-2017
16:59
Nivea - "Easy Wipes"
06-03-2017
16:59
Nivea White
06-03-2017
16:58
Sluitclip
05-03-2017
23:58
Handzame to go verpakking
05-03-2017
23:57
NIVEA Lattice
05-03-2017
23:55
Nivea clutch
05-03-2017
23:51
Nivea to go
05-03-2017
22:53
Handomdraai
05-03-2017
22:49
New Classic
13-02-2017
11:47
Concept Martin en Berend 2
02-03-2017
12:32
Nivea verpakking
31-01-2017
15:07
Wipe Hype
04-03-2017
13:57
Wipe it
04-03-2017
23:02
Stand for care
05-01-2017
22:35
NIVEA
09-01-2017
10:00
NIVEA 'Push-out' (Goede bestand!!)
26-01-2017
21:38
Pinch Pack
29-01-2017
19:45
RollUP-Tissue
12-02-2017
19:44
Concept Martin en Berend
01-03-2017
13:08
Nivea Package Innovation Challenge
01-03-2017
22:57
Extra Handig
02-03-2017
16:38
Nivea Pure Treasure
04-03-2017
11:06
Nivea Make-up Maid
05-03-2017
16:45
SWIPE & WIPE
05-03-2017
16:55
Nivea Deluxe To Go
05-03-2017
20:16
Zip it.
05-03-2017
21:09
Vertrouwd Fris!
05-03-2017
23:43

Juryrapport Packaging Innovation Challenge

27 maart 2017

Gezichtsreinigingsdoekjes zijn zeer populair. De doekjes worden gebruikt om het gezicht te reinigen of om make-up te verwijderen. Ze zijn een snel en effectief alternatief en worden thuis gebruikt, maar ook vaak meegenomen voor onderweg, bijvoorbeeld voor op het strand of voor op vakantie.
 

De verpakkingen van gezichtsreinigingsdoekjes lijken allemaal op elkaar. De A-merken zien er vrijwel hetzelfde uit als de huismerken, waardoor de consument nauwelijks het verschil tussen de twee ziet.

 

Codi International daagde jullie uit om mee te denken over een nieuwe, aansprekende én gebruiksvriendelijke verpakking voor de gezichtsreinigingsdoekjes van Nivea, met het doel zich te kunnen onderscheiden van de concurrerende producten in het schap.

 

Er zijn maar liefst 130 concepten ingezonden voor onze challenge! Een verrassend hoog aantal waar wij erg blij mee zijn!

 

 

 

 

Voorselectie

Om uit de 130 inzendingen tot een top 5 te komen, hebben we eerst een voorselectie gemaakt van 40 concepten, waaruit vervolgens een top 20 is samengesteld. Dick Bakker (Product Development & Regulatory Affairs) en Charlaine Hendriksen (Industrial Design Engineer) bogen zich hierover. En dat was best een lastige klus, met zoveel leuke concepten! Een aantal van de inzendingen kenden we al en naar een aantal is Codi International al onderzoek aan het doen. Sommige concepten kwamen meerdere keren voor waarbij de één beter of origineler was uitgewerkt dan de ander.

 

Uiteindelijk hebben we aan de hand van de volgende criteria een top 20 samengesteld:

1. Is het helemaal nieuw?; 2. Is het anders dan wat er tot nu toe op de markt is?; 3. Is het realiseerbaar qua productie?; 4. Is het duidelijk uitgelegd en is er goed over nagedacht?; 5. Is het origineel?; 6. Hoe komt de nieuwe verpakking in het schap over?; 7. Valt ‘ie op?; 8. Is de nieuwe verpakking niet ten koste gegaan van het gebruiksgemak?; 9. Of is het gebruiksgemak zelfs beter geworden?.

 

De jury

De 20 concepten zijn vervolgens voorgelegd aan de jury, bestaande uit 6 experts van verschillende afdelingen: Erik van Deursen - Director Codi International BV, Melchior van Haren - Director Incare BV, Marcel van Schenkhoff - Manager Procurement & Development, Raymund Jager - Business Development Manager, Gea Bouwmeester - Key Accountmanager en Charlaine Hendriksen - Industrial Design Engineer.

 

Ieder jurylid heeft uit de top 20 een individuele top 5 samengesteld. Voor deze individuele top 5 zijn dezelfde criteria gebruikt als bij de voorselectie. Dit leidde tot verrassende feedback en een inspirerende discussie. De top 5 van ieder jurylid woog even zwaar en uiteindelijk is de jury het eens geworden over de nummer 1 en de opvolgende winnaars in de top 5.

 

De winnaars

De eerste prijs is gewonnen door: ‘New Classic’ van Lourens Smak. Gefeliciteerd! De reactie van alle juryleden op dit ontwerp was erg positief! ‘Een mooi onderscheidend en premium visueel concept’ en ‘Een prachtig idee, mooi, esthetisch en een modern design met een realistische technische haalbaarheid dat zeker past binnen de Nivea range’.

 

De 2e prijs, ‘Push Poets’ van Martin van Baaren en Berend Broekhuijsen viel ook erg in de smaak bij de jury! ‘Een goed uitgewerkt concept, erg creatief en een leuke associatie met het kauwgompakje’ en ‘Een praktisch ontwerp dat door de single verpakking de ease-of-use verbetert voor onderweg’.

 

De 3e prijs is gewonnen door ‘In elke tas een doekje’ van Kristiina Ranta. De jury was erg enthousiast over de on-the-go toepassing die dicht ligt bij de huidige verpakking maar op een creatieve en vernieuwende manier is aangevlogen. ‘Een vernieuwend idee voor single wipes, leuk bedacht en interessant als eventuele aanvulling op onze portfolio’.

 

De 4e prijs gaat naar het concept ‘Wipe Hype’ van Sophie Haring. ‘Een mooi concept en een leuke oplossing zowel voor in de badkamer als on-the-go’.

 

De 5e prijs is vergeven aan ‘Wipe it’ van Tim Vermeulen. ‘Een nieuw design met een opvallende vormgeving voor in het schap. Een leuke feature dat spiegeltje’.

 

Bedankt!

We willen de prijswinnaars van harte feliciteren en alle andere 125 inzendingen ontzettend bedanken voor het meedoen aan onze challenge! Jullie hebben ons stuk voor stuk erg geïnspireerd met de uiteenlopende creatieve ontwerpen en jullie eigen bevindingen over de huidige verpakking! 

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 05 maart 2017
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 4.500,-

Ontvang updates

share challenge

45 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!