Herken je dat? Je wilt eigenlijk eens een keer op een stapavondje of een feestje geen alcohol drinken? Je hebt daar niet echt een reden voor, maar je hebt er gewoon die avond geen zin in of je wilt de volgende ochtend lekker fris wakker worden. Maar toch drink je die avond een paar biertjes...
Of je nu een stevige drinker of een matige drinker bent, uit onderzoek blijkt dat iedereen een bepaalde mate van sociale druk voelt om ‘gezellig’ mee te drinken en het daardoor heel moeilijk vindt om nee tegen een biertje of mixje te zeggen. Zeker als je daar geen goede reden voor hebt.
We vinden het allemaal normaal als iemand de ‘Bob’ is een geen alcohol drinkt. Maar ben je niet de Bob dan vinden we toch wel een beetje raar als je geen alcohol drinkt. We vinden het allemaal heel knap als iemand is gestopt met roken, maar als iemand vertelt dat ie is gestopt met drinken, vinden we dat heel ongezellig en willen we weten waarom.
Het drinken van alcohol zit zo verweven in onze maatschappij dat het als ‘normaal’ gedrag wordt gezien, waardoor het voor veel jongeren voelt dat ze een heel goed excuus of een goede reden moeten hebben om een keer niet te drinken op een feestje. Maar wat als je dit excuus nou niet hebt en je wilt gewoon een avondje niet drinken?
Voor die avonden zijn we op zoek naar het ‘ultieme excuus’. We zijn op zoek naar iets wat jij kunt zeggen op een verjaardag, borrel of stapavondje, als je niet wilt drinken. Een excuus of reden waardoor iedereen direct begrijpt waarom jij (die avond) niet drinkt en dat ook normaal vindt.
We zijn heel benieuwd naar jouw ideeën! Download de briefing hieronder en lees deze eerst goed door voordat je aan de slag gaat.
Prijzengeld:
1e prijs: €700,-
2e prijs: €350,-
3e prijs: €250,-
4e prijs: €100,-
5e prijs: €100,-
Belangrijke tips!
- Lees voordat je start eerst de briefing zorgvuldig door! De briefing kun je hieronder downloaden.
- Lees ook het artikel '10 tips voor een winnend concept'
Lars van den Broek: 14-01-2016
Vraag: Als jullie met een goed excuus gaat promoten in een campagne, dan wordt dit excuus niet meer geloofd, of zie ik dat verkeerd? Hoe zijn jullie van plan deze campagne op te zetten om dit te voorkomen?
Stefan Groen in 't Woud: 15-01-2016
Als ik de briefing goed lees, kom ik op de volgende vraag:
- Wordt er gezocht naar een manier om jongeren minder te laten drinken, of minder vaak te laten drinken?
Dit kan namelijk een verschil in aanpak opleveren. Mochten beide oplossingen geaccepteerd worden, dan zou ik dit ook graag willen weten.
Alvast bedankt!
In Control: 15-01-2016
Met het woord excuus bedoelen we ‘een goede reden of argument’. We zijn niet op zoek naar de ultieme smoes, waarmee je je vrienden om de tuin kan leiden als je niet wil drinken. We zoeken wel naar een geaccepteerd argument die iedereen ‘gewoon’ snapt, om een avond niet te drinken. Dus eigenlijk zoals ‘ik ben de BOB’ inmiddels volledig geaccepteerd is waarna zonder morren een cola voor de BOB wordt besteld. Die campagne is gestart omdat het sociaal gezien niet normaal was om expres nuchter te blijven als je nog moest rijden. En nu iedereen ‘een excuus’ heeft, wel. Nou vinden we de concepts van beide oplossingen waardevol, want in de probleemanalyses staat al heel waardevolle informatie. Is dit antwoord helder genoeg?
Patricia den Ambtman: 07-02-2016
Mag je twee oplossingen in één concept aandragen of moet je daarvoor twee concepten uploaden?
Battle of Concepts: 13-02-2016
Hoi Patricia, twee oplossingen in een concept mag, maar een concept kan maar één keer winnen. Met twee goed uitgewerkte oplossingen in twee concepten maak je meer kans.
1e prijs
Drunkify
2e prijs
Emoticons
3e prijs
TALK TO THE BUTTON!
4e prijs
Bertjes!
5e prijs
Alcoholvrij en toch blij
De Battle: Wat is hét ultieme excuus om een avond niet te drinken?
De projectgroep ‘In control of alcohol & drugs’, vanuit gemeenten en GGD, wil dat de jongeren in West-Friesland minder drinken. Dit probleem is echter te groot om in één keer op te lossen, dus zijn we in eerste instantie vooral benieuwd naar de sociale aspecten van het drinken en hoe je daar misschien verandering in kunt brengen.
We vroegen de Battle-community om hét ultieme excuus om een avond niet te drinken. Voorzien van een vleugje doemdenken (want misschien vindt iedereen het wel een stomme vraag en herkent niemand zich erin) ging de Battle online. En dat hebben we geweten! Meteen bereikte het Facebook-bericht een recordaantal mensen en werd vriend na vriend voor de gein onder het bericht getagd. Vrienden die nooit drinken, vrienden die altijd teveel drinken op aanraden van hun, juist, vrienden en vrienden die meteen het ultieme excuus voor zich zagen. De concepten druppelden binnen en uiteindelijk bleek onze werkgroep uit 107 concepten te mogen kiezen.
Twee keer kiezen
De 107 concepten zijn nu al van onschatbare waarde voor de projectgroep, want de probleemomschrijvingen zijn zo helder en duidelijk dat we met geen enkel ander onderzoek zoveel inzicht krijgen in het probleem. Ook werden de denkrichtingen duidelijk, een campagne a la Bob, een challenge, gewoon zeggen dat je het niet wilt en de healthy lifestyle. En dan natuurlijk nog de opvallende concepten, want om in de top 15 terecht te komen moesten de concepten innovatief en opwindend, patroondoorbrekend, onderscheidend en realiseerbaar zijn en natuurlijk energie geven. Maar uiteindelijk kwamen ook de lievelingetjes van de jury op het bord en mocht ieder jurylid uitleggen waarom die écht mee moest naar de laatste 15.
Samen met twee jongens uit de doelgroep kozen we vanuit de 15 concepten 5 winnaars. De stemmen van de jongens telden het zwaarst; waar werden zij nou écht mee bereikt en wat zou hen nou opvallen in een campagne?
De winnaars!
Op de eerste plaats: 'Drunkify: Hoe zie jij eruit als je dronken bent?’, een concept van Josje van Beusekom en Jorik Hepworth. Upload een foto van jezelf die automatisch wordt bewerkt tot een dronken versie. Grappig, opvallend en innovatief! En realiseerbaar en erg goed in een campagne te gebruiken.
Download het hele concept 'Drunkify'
Als tweede volgt Ruben Spelier met: 'Alcoholfree? Say it with a smile'. Ontwikkel nieuwe emoticons die ‘Ik drink vanavond niet’ uitbeelden voor WhatsApp. Wat slim om via een middel te gaan dat veel gebruikt wordt door de doelgroep! Opvallend en makkelijk te gebruiken.
Download het hele concept 'Emoticons'
Als derde is geëindigd 'Talk to the button!', van Vince Ruitenbeek. Een button die laat zien hoe jij je de volgende dag wilt voelen. Je hoeft alleen maar ‘Talk to my button!’ te zeggen. Jury: De foto deed het ‘m, maar ook het idee spreekt enorm aan. Snel uit te delen in een campagne en voor jongeren makkelijk te gebruiken.
Download het hele concept 'Talk to the button!'
Op plek vier staan Bas Linssen en Sjoerd Frederick Bokma met 'Bertjes! Kauwgom'. Kauwgom die bitter of zuur gaat smaken als je er alcohol bij drinkt. ‘Hey, drink je bier? Nee man, ik heb een Bertjes! Kauwgom’. Het meest innovatief van allemaal en daarom verdient hij een plek in de top 5. Wel nog vragen over of het echt mogelijk is en of het niet meer gebruikt zal worden om een geintje uit te halen bij vrienden maar daarom des te leuker.
Download het hele concept 'Bertjes!'
Op de vijfde plaats eindigde Daniëlla van de Kar met: 'Alcoholvrij en toch blij.' Als vanouds stappen met een verrassende uitdaging want degene die nuchter blijft moet gekke opdrachten uitvoeren. Een opvallende invalshoek om juist de niet-drinker in the picture te zetten. En dat sprak de jury enorm aan. De jongens reageerden met: ‘Dit ga ik wel met mijn vrienden doen, lachen!’.
Download het hele concept 'Alcoholvrij en toch blij'
Winnaars: van harte gefeliciteerd!
Alle inzenders ontzettend bedankt voor het meedenken. Alle concepten belanden in een plan waar de projectgroep uit wil blijven putten. Misschien zien jullie binnenkort wel rare kauwgom of nieuwe apps en smileys voorbij komen!