Hoe zorg je ervoor dat treinen en schepen elkaar minder in de weg zitten?
Nederland kent 84 beweegbare spoorbruggen. Ongeveer de helft wordt regelmatig geopend. Circa 15 spoorbruggen vormen een knelpunt in de spoorcapaciteit. De spoorcapaciteit wordt beperkt doordat er minder treinen per uur per richting kunnen worden ingepland.
Het knelpunt uit zich voor de scheepvaart in lange wachttijden. Het verschil tussen het treinverkeer en descheepvaartis dat treinen volgens een strikte geplande dienstregeling rijden, bij scheepvaart is dit niet het geval.
De brugopeningstijden worden gepland in de gaten in de spoordienstregeling. Dat betekent dat een brug 1 (of soms 2) keerper uur een korte tijd geopend wordtvoor scheepvaart. Hierdoor ontstaan lange wachttijden voor de scheepvaart. Bij intensieve scheepvaart kan er wachtrijvorming ontstaan.
Een vaste brug lijkt de beste oplossing, maar kan niet overal i.v.m.de benodigde doorvaarhoogte. Ook een tunnel zou een einde maken an het probleem, maaris erg duur en kent weer specifieke veiligheidsproblemen. Heb jij wellicht een goede oplossing? Download de hele Battle
€ 5.000,-
Uitslag bekend