Waar ging de challenge ook alweer over?
Onderwijsinstellingen zijn bezig met het verzamelen en analyseren van (studie)data met als doel het bedenken van toepassingen die de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bijvoorbeeld data over aanwezigheid in lessen en colleges, ook klik- en kijkgedrag tijdens online studieactiviteiten, en dat in combinatie met resultaten en cijfers. Er lopen verschillende initiatieven waarin medewerkers en docenten al aan de slag zijn gegaan met data analyses en oplossingen, maar sluiten deze genoeg aan bij de visie van studenten?
Aansluitend op dit onderwerp, ziet SURF vele mogelijkheden voor het inzetten van studiedata, zolang dat gebeurt op een betrouwbare en positieve manier voor alle betrokkenen. Daarom daagden zij via deze challenge studenten (mbo, hbo, wo) en recent afgestudeerden uit om hun visie en ideeën over het (slim) toepassen van studiedata te delen. Welke voor- én nadelen heeft het gebruik van studiedata? En welke slimme toepassing(en) op basis van studiedata kunnen er bedacht worden? En hoe gaat dit studenten helpen?
De winnaar is …
Bram Ruiter met zijn idee: motiveer studenten door data! Deze student heeft zich gefocust op de keuzestress onder studenten en de negatieve gevolgen die dit met zich mee brengt. Denk aan verkeerde studiekeuzes die leiden tot demotivatie, verminderde resultaten en studievertraging.
Het concept dat Bram heeft bedacht heeft ook een positieve invloed op studenten die niet met deze gevolgen te maken hebben. Het werkt als volgt: studenten worden getypeerd op studiegedrag, competenties, en interesse. Dit wordt gedaan bij beginnende studenten en ervaren studenten. Vervolgens worden studenten met gelijke kenmerken uit beide groepen aan elkaar gekoppeld. Op basis van de gemaakte studiekeuzes van voorgaande studenten kunnen dan aanbevelingen (bijvoorbeeld over keuzes gerelateerd aan minors, masters en keuzevakken) worden gedaan voor de huidige studenten.
Zoals Bram zelf zegt: “Deze studie-aanbevelingen kunnen via de studieadviseur worden voorgelegd aan de huidige studenten om een gesprek over hun studieloopbaan op gang te brengen. Studenten die moeite hebben met hun studie worden zo ondersteund met het nadenken of er elders een betere studie is, en voortvarende studenten worden gestimuleerd in het vormgeven van hun ideale studieloopbaan.”
Bram is naar aanleiding van de challenge en het door hem bedachte concept ook al bij een ander bedrijf aan de slag gegaan met studiedata. Goed bezig Bram!
Meer goede concepten
Naast het concept van Bram, hebben er nog 4 andere studenten een prijs ontvangen. Wil je hier meer over weten, en benieuwd naar hoe de jury alle concepten beoordeeld heeft? Bekijk het volledige artikel via deze link.