Blog

10 Tips voor een winnend concept

25 mei 2015

De afgelopen jaren zijn er meer dan 10.000 concepten ingezonden bij Battle op Concepts. Enkele honderden zijn in de prijzen gevallen. De winnaars gingen er samen met meer dan €820.000,- vandoor. Ook jij hebt goede ideeën. Maar een goed idee is nog geen winnend concept. Hier 10 tips waarmee jij de kans op een winnend concept verhoogt.

 

1. Lees de briefing meerdere keren. Een veel gemaakte fout is dat de briefing niet zorgvuldig wordt doorgelezen en men direct aan de slag gaat met het bedenken en uitwerken van een idee waardoor het idee niet altijd aansluit op de vraag van de opdrachtgever. Je zult zien dat als je de briefing meerdere keren leest je een beter gevoel krijgt waar de opdrachtgever naar op zoek is en je geen belangrijke randvoorwaarden over het hoofd ziet.

 

2. Google naar achtergrondinfo. Als je de briefing een aantal keren goed hebt gelezen, google op topic van de Battle. Wat kun je vinden over dit probleem? Doet het probleem zich ook voor bij concurrenten, in andere sectoren of in het buitenland? Deze verkenning via Google geeft je direct beter inzicht in het werkelijke probleem, oplossingen die al bedacht zijn, waardoor je ideeën beter aansluiten bij de behoefte(n) van de opdrachtgever en je ideeën beter kunt onderbouwen.

 

3. Google of je idee al bestaat. De meeste opdrachtgevers zijn op zoek naar originele ideeën en oplossingen. Ideeën en oplossingen waar ze het bestaan nog niet van weten. Logisch zou je zeggen. Toch worden er vaak ideeën ingeleverd die al bedacht en geïmplementeerd zijn en daardoor niet in de prijzen vallen. Dit kun je eenvoudig voorkomen door je eigen idee te googelen.

 

4. Doe mee als team. Teams komen in verhouding vaker in de top 10 dan mensen die individueel hun concept bedenken en uitwerken. Enerzijds kun je met meerdere mensen brainstormen over een goed idee, waardoor je meer ideeën hebt en de discussie over deze ideeën vaak leidt tot nieuwe ideeën die nog beter onderbouwd zijn. Bovendien kun je in de uitwerking van het concept de taken verdelen en gebruik maken van elkaars expertise. De één is goed in het bedenken, de ander is goed in het opschrijven en weer een ander in de opmaak of visualisatie van het idee.

 

5. Laat je concept door iemand anders lezen. Werk je je concept toch liever alleen uit, laat het dan door iemand anders lezen, bijvoorbeeld een vriend of je ouders. Wat vinden zij van je concept? Begrijpen zij de essentie van het concept? Met de vragen die zij stellen en de feedback die zij geven, kun je je concept vaak nog verbeteren. Immers, als zij jouw idee niet helemaal begrijpen, dan begrijpt de opdrachtgever dit waarschijnlijk ook niet.

 

6. Professionele opmaak en presentatie. Jouw concept is één van de 50 of soms wel één van de 150 concepten. Bedenk dus dat een jurylid al tientallen concepten heeft gelezen voordat hij/zij jouw concept leest. Jij wilt dat het jurylid jouw concept selecteert voor de top 10 of top 3, dus het is van groot belang dat jouw concept opvalt en prettig leest. Werk met titels en alinea’s en voeg afbeeldingen, schetsen of ontwerpen toe om je concept te verduidelijken. Dit leest prettiger en daarnaast kan één afbeelding/visual meer zeggen dan 1000 woorden.

 

7. Bekijk de voorbeeld concepten. Laat je inspireren door de winnende concepten op de homepage. Hoe zijn deze concepten opgebouwd en onderbouwd? En hoe worden de ideeën gepresenteerd?

 

8. Laat een spellingcheck doen. Ook dit lijkt een logische tip, maar wordt lang niet altijd toegepast. Waar jij het misschien niet zo belangrijk vindt dat er een paar spelfoutjes in je concept staan, kan de lezer (jurylid), dit wel storend vinden. Hoewel dit niet zwaar zal wegen in de beoordeling kan dit toch net doorslaggevend zijn om jouw concept wel of niet te selecteren voor een top 10 of een top 3.

 

9. Maak van je concept een PDF. Lever je concept niet als Word-bestand aan maar als PDF. Het grote voordeel is dat je vormgeving niet verspringt als het wordt doorgestuurd en geopend op andere computers.

 

10. Doe vaker mee! Laat je niet direct uit het veld slaan als je concept de eerste keer niet in de prijzen valt. Het is een ‘jurysport’ waarbij je ideeën soms net niet aansluiten bij de behoefte(n) van de opdrachtgever, of andere deelnemers hebben hetzelfde idee net iets beter uitgewerkt. Een volgende keer kan je idee juist net wel aansluiten bij wat een opdrachtgever zoekt. Doe dus vaker mee, volg bovenstaande tips en vergroot jouw kans op winst.

 

Veel succes!

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!